Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 10 aug 2025 9:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Parkeren Motor
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjan_

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 13:55    Onderwerp: Parkeren Motor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op een industrieterrein in Amsterdam Sloterdijk heb ik een aanmaning gehad voor het betalen van parkeerbelasting.
Op dit terrein is altijd minimiaal 50% van de parkeerplaatsen vrij.
Om de voetgangers niet teveel te hinderen, heb ik ervoor gekozen om mijn motor in een parkeervak te zetten.
Er had eventueel ook nog makkelijk een 2e motor naast kunnen staan.
(Het gebouw waarvoor ik geparkeerd stond, had een aantal fietsen voor de deur staan en ik wilde geen hinder veroorzaken).

Op de parkeerautomaat staat niet aangegeven dat motoren ook een kaartje moeten kopen - en daarnaast kun je die natuurlijk niet achter je ruit kwijt ivm wind en/of mogelijke diefstal van het kaartje -.

Ook stond er geen enkele informatie aangegeven waar ik terecht kan voor meer info, hulp etc.

Nu moet ik dus 59,- betalen omdat ik zo vriendelijk was de stoep goed vrij te houden (had hem anders niet geblokkeerd, maar het loopt toch prettiger als je met meerdere mensen naast elkaar kan lopen...).

Ik ben hiertegen in beroep gegaan, maar dat is door Cition afgewezen.
Nu kan ik wel in beroep gaan bij de rechtbank, maar dan moet ik griffierechten betalen.

Is het handig alsnog in beroep te gaan, of moet ik genoegen nemen met het betalen van 59,- (in plaats van gratis op de stoep of tegen het parkeertarief van 0,10 cent per uur!)?
Ik snap overigens de verhouding ook niet tussen 0,10 per uur en een bekeuring van 59,-
Is dat niet iets van 59.000% meer?

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De griffierechten krijgt u terug als u in het gelijk wordt gesteld.

Maar het is dus wel een risico: als u niet in het gelijk wordt gesteld, bent u meer kwijt dan nu.

Quote:
Wat doet u ondertussen met de (naheffingsaanslag) boete?
Als uw bezwaar is afgewezen, moet u de naheffingsaanslag (boete) meteen betalen. Als u niet direct betaalt krijgt u een aanmaning met een verhoging van het bedrag. Als de rechtbank u later gelijk geeft, krijgt u het bedrag van het griffierecht en de kosten van de naheffingsaanslag (indien betaald) terug.

Bron Cition
hilde12

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een parkeerboete kost € 51,90 en één uur parkeergeld van het tariefgebied waar de auto staat.

bron: cition

Als het tarief 10ct pu is, dan zou de boete dus 52 euro moeten zijn.
Waar de 7 euro verschil in zit weet ik niet.
(misschien net zoals bij politie administratiekosten, hoewel die bij de politie 6 euro bedragen)
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kort gezegd:

Je zult het ten alle tijden verliezen.

Als eerste mag je een motor niet parkeren op een ruimte die bestemd is voor een motorvoertuig op meer dan twee wielen.

Ten tweede, indien men ere toch voor kiest om een parkeerplaats te benutten is men verplicht de daar voor geldende accijnzen te voldoen.
Arjan_

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 18:27    Onderwerp: Boete moeten betalen zonder te weten in overtreding te zijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle reacties.

hilde12 schreef:
(misschien net zoals bij politie administratiekosten, hoewel die bij de politie 6 euro bedragen)

Dat zou goed kunnen zijn.
Daarvoor zou ik nog even op de aanslag moeten kijken.
Maar hoe het ook zij, 52 of 59 euro vind ik allebei teveel.

theod schreef:
Kort gezegd:

Als eerste mag je een motor niet parkeren op een ruimte die bestemd is voor een motorvoertuig op meer dan twee wielen.

Hoe zou ik hier van op de hoogte geweest moeten zijn?
Dat is niet iets wat ik bij mijn theorie heb gehad in 2008.
Verder staat het ook niet aangegeven bij de bewuste parkeerplaatsen.

Wat theod ook schreef:

Ten tweede, indien men ere toch voor kiest om een parkeerplaats te benutten is men verplicht de daar voor geldende accijnzen te voldoen.
Dat ik geen bon achter parkeerkaartje achter mijn ruit kan plaatsen is dan mijn eigen probleem...?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je geen parkeerkaartje achter je ruit kunt plaatsen vind je voldoende rechtvaardiging om geen parkeerkaartje te kopen?

Het moet toch duidelijk zijn dat als je een betaalde parkeerplaats gebruikt om te parkeren, je daarvoor in ieder geval zult moeten betalen?

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 20:09    Onderwerp: Re: Boete moeten betalen zonder te weten in overtreding te zijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan_ schreef:
Dat ik geen bon achter parkeerkaartje achter mijn ruit kan plaatsen is dan mijn eigen probleem...?

Hierover stond het volgende antwoord van de gemeente amsterdam op een motorforum:
Quote:
Parkeren is toegestaan als je maar betaald en het kaartje leesbaar bevestigd. De praktische problemen die dit oplevert zijn voor rekening en risico van de motorrijder. De parkeerwachter schrijven dan ook gewoon bonnen uit.

Dit was wel een bericht uit 2006, maar ik ga ervan uit dat dit nog gewoon geldt.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 20:32    Onderwerp: Re: Boete moeten betalen zonder te weten in overtreding te zijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan_ schreef:
Bedankt voor de snelle reacties.

hilde12 schreef:

Dat zou goed kunnen zijn.
Daarvoor zou ik nog even op de aanslag moeten kijken.
Maar hoe het ook zij, 52 of 59 euro vind ik allebei teveel.

theod schreef:
Kort gezegd:

Hoe zou ik hier van op de hoogte geweest moeten zijn?
Dat is niet iets wat ik bij mijn theorie heb gehad in 2008.
Verder staat het ook niet aangegeven bij de bewuste parkeerplaatsen.

Dat zou een goede smoes zijn voor veel mensen, de helft van de verkeersregels bestonden nog niet toen ik mijn theorie haalde, hoefde ik nu ook niet met een gordel te rijden.

Dat je de regel bij theorie les niet hebt gehad maakt niet uit, je behoort toch de wetgeving te kennen.

Quote:
Wat theod ook schreef:

Bij de betere motorzaken zijn er zelfs speciale hoesjes te koop om parkeerkaartjes in te doen, hadden ze al in de jaren tachtig, waren toen speciaal voor motor met zijspan.

Mocht je echter wel betaald hebben en dat kunnen aantonen met een parkeerkaartje heb je voldaan aan je verplichting en wordt de aanslag meestal kwijt gescholden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds