Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overwerk in combinatie met vakantiedagen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freak

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 18:16    Onderwerp: Overwerk in combinatie met vakantiedagen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een CAO-loos contract voor 40 uur per week, inclusief 24 vakantiedagen.

Echter, afgelopen maanden heb ik 48 uur per week gewerkt (in overleg met/op verzoek van werkgever), deze 48 uren zijn dan ook als zodanig ingepland. Iedere maand krijg ik een salarisstrookje met mijn contractueel overeengekomen uren en salaris, en een separaat document waarin de overuren als overwerk gemeld worden. Dit gaat dan ook gepaard met twee separate betalingen.

Vragen:
1. Moet er over deze overuren extra vakantiedagen worden toegekend?
2. Moet bij het berekenen van het vakantiegeld ook dit overwerk in acht worden genomen?

Werkgever:
1. "nee, want salariskantoor zegt dat dat niet het geval is"
2. Dit is niet (nog) niet besproken met wg

1. In BW 7:634.1 wordt gemeld dat het aaantal vakantiedagen gebasseerd dient te worden aan de hand van de overeengekomen uren. Het lijkt mij dat als ik op verzoek van wg overwerk dit volstaat als overeenkomst, en dat er daarom 4 wettelijke vakantiedagen bijkomen.

Echter, mijn contract maakt geen onderscheid tussen wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen (24 totaal). Als ik extra ga werken lijkt het me dat er dan ook extra vakantiedagen bij komen; niet dat de bovenwettelijke dagen vervallen.

2. Met betrekking tot vakantiegeld heb ik helemaal geen idee. Hier lees ik verschillende dingen over. Enerzijds wordt er gezegd dat werknemer hier gewoon recht op heeft. Andere documentatie zegt juist weer van niet:

Quote:
Een belangrijk onderdeel van de WMM is het loonbegrip. Dat wijkt af van het civiele en het fiscale loonbegrip. Doordat bepaalde soorten
loon niet onder het loonbegrip van de WMM vallen, hoeft de werkgever geen vakantiebijslag te betalen over onder meer verdiensten uit
overwerk [...] en nog enkele bijzondere uitkeringen en vergoedingen.

(bron (pdf))

Kortom, iemand enig idee?

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Zoals u aangeeft bouwt u volgens art. 7:634 vakantierechten op over de overeengekomen arbeidsduur. U stelt dat bij ieder uur dat uw overwerkt de arbeidsduur wordt aangepast. Dat gaat mij iets te snel. Als dat zo zou zijn, zou er feitelijk nooit sprake kunnen zijn van overwerk: ieder extra uur dat de werkgever van u verlangt wordt automatisch opgeteld bij de overeengekomen arbeidsduur. Als er sprake is van structureel overwerk (d.w.z. langer dan drie maanden) kunt u denk ik wel betogen dat de arbeidsduur is aangepast. In dat geval zou u wel aanspraak kunnen maken op vakantierechten over de (structurele) overuren.

2. Krachtens art. 6 lid 1 sub a Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag zijn verdiensten uit overwerk uitgezonderd van het loonbegrip. Bij het berekenen van het vakantiegeld hoeft het overwerk dus niet in acht te worden genomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
1. Zoals u aangeeft bouwt u volgens art. 7:634 vakantierechten op over de overeengekomen arbeidsduur. U stelt dat bij ieder uur dat uw overwerkt de arbeidsduur wordt aangepast.

Als een werkgever aan een werknemer vraagt om extra te werken, en de werknemer gaat daar mee akkoord. Dan is er op dat toch moment voor die periode (week/maand) sprake van een hogere arbeidsduur?

Overigens niet van toepassing op mij, dat overwerk duurt nu een maand of 4, en zal nog wel even aanhouden.

Quote:
2. Krachtens art. 6 lid 1 sub a Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag zijn verdiensten uit overwerk uitgezonderd van het loonbegrip. Bij het berekenen van het vakantiegeld hoeft het overwerk dus niet in acht te worden genomen.

Maar op het moment dat overwerk dan een structureel * karakter heeft volgens de redenering die gold als antwoord op de eerste vraag, dan kan het toch ook geen overwerk meer zijn in de zin van de WMM?

* Bij ons wordt bij incidenteel overwerk het tijd-voor-tijd principe gehanteerd. Anders wordt dit uitbetaald (zoals bij mij het geval is). Ik weet niet of dat nog invloed heeft op de definitie van overwerk in de zin van de wmm?

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als een werkgever aan een werknemer vraagt om extra te werken, en de werknemer gaat daar mee akkoord. Dan is er op dat toch moment voor die periode (week/maand) sprake van een hogere arbeidsduur?

De essentie van overwerk is juist dat het werk is dat bovenop de overeengekomen arbeidsduur komt.

Quote:
Maar op het moment dat overwerk dan een structureel * karakter heeft volgens de redenering die gold als antwoord op de eerste vraag, dan kan het toch ook geen overwerk meer zijn in de zin van de WMM?

Ja, volgens mij wel. Als het overwerk structureel wordt, is het namelijk geen overwerk meer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds