Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overtreding identificatieplicht: 50 (!) euro
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 8:55    Onderwerp: Overtreding identificatieplicht: 50 (!) euro Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overtreding identificatieplicht: 50 euro


Ze doen niet kinderachtig met die boetes. Ik kan me voorstellen dat ze het niet te makkelijk willen maken om laagdrempelig deze nieuwe wet te overtreden, maar 50 euro? Ik vind het een behoorlijk hoog bedrag voor iets dat in mijn ogen niet echt ernstig is. Bovendien schijnt de nieuwe identificatieplicht in strijd te zijn met internationale verdragen. http://www.privacyinternational.org/article.shtml?cmd[347]=x-347-81367&headline=PI+Issues+Warning+Against+Netherlands+Identity+Campaign
(Dit ziet er een beetje slordig uit, maar ik kan er even niks aan doen omdat er een ] voorkomt in de url)

Een quote uit het artikel onder de laatste link:
"Using government propaganda to fool people into believing they
should carry identification is deceptive and immoral".


Is de nieuwe wetgeving inderdaad in strijd met internationale verdragen en moeten we allemaal een proefproces uitlokken?

wijziging: url aangepast
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -


Laatst aangepast door Duch op do 16 dec 2004 14:21, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft de hoogte van de boete, denk ik dat het bedrag te laag is om mensen er echt toe te zetten hun identiteitsbewijs mee te nemen (daarom wordt op politiefora ook echt gebaald hiervan). Overigens wordt het een OM-transactie en geen politietransactie, zodat n.a.v. een proces-verbaal de OvJ de hoogte bepaalt en die €50 is slechts een richtlijn.

Daarnaast hebben we dan de strijd met de mensenrechten. Ik heb het artikel gelezen (link werkte niet echt) maar ik geloof dat de organisatie gemist heeft dat we geen draagplicht maar alleen een toonplicht hebben. Daarnaast hebben ze volgens mij ook het kader gemist waarbinnen gevraagd mag worden naar het identiteitsbewijs. Het mag alleen als het noodzakelijk is in het kader van de redelijke taakuitoefening en in de aanwijzing door het OM wordt dat verder uitgewerkt. Volgens mij loopt het nog niet zo hard met de problemen dus en een proefproces heeft naar mijn idee weinig kans van slagen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmmz ja.. ik denk dat er indd nog wel het e.e.a. over gesproken zal worden. Die boete van €50,- vind ik ook hoog.. voor mij tenminste.. want laten we eerlijk zijn, degene die er echt op uit is zonder ID rond te lopen (met de hoop niet gepakt te worden) die lachen om die 50 euro..

Daarnaast vind ik de opzet weer aan de ene kant een goede zaak, iedereen met een ID, maar aan de andere kant ook weer niet.. Kan me voorstellen dat sommige zich als gevangenen voelen..

Ben er nog niet over uit..
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet zo goed wat ik van deze boete moet denken. Ben ook eigenlijk wel benieuwd hoe strikt de politie het gaat nemen met deze regel. Voorheen als je je rijbewijs vergeten was kon je die binnen een 'x' aantal uur komen laten zien op het politiebureau, deed je dat niet dan kreeg je alsnog de boete opgelegd.

Als ze iets dergelijks zouden gaan toepassen voor een ID-bewijs dan vind ik 50 euro niet een exceptioneel hoge boete. Niettemin zou de regel dat je altijd een id-bewijs bij je moet hebben dan vrij weinig functie hebben, want dan zou niemand zich er druk over maken.

Als ze de regel wel strikt gaan nemen dan is de boete, voor iemand die even snel op pad is zonder dat hij/zij aan het id-bewijs heeft gedacht toch wel vrij hoog......
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zoals ik het begrepen heb mogen ze alleen om je ID vragen als daar ook echt een reden voor is. Bijvoorbeeld als je gepakt wordt met zwart rijden. Lijkt mij wel goed want dit scheelt weer een hele hoop papierwerk omdat er veel valse identiteiten worden opgegeven in zo'n geval. Dit scheelt zelfs een hele hoop rechtszaken omdat er mensen zijn die een boete binnen krijgen voor iets wat zij niet gedaan hebben ( kleine overtredingen heb ik het dan over) en dan vervolgens naar de politierechter gaan om dat uit te leggen. Ik denk dus dat dit best een goede regel is om dat te voorkomen.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat als je even je huis verlaat zonder je ID je die boete kan krijgen, als je tenminste niks tegen de regels in doet. Geen probleem dus lijkt me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Maar zoals ik het begrepen heb mogen ze alleen om je ID vragen als daar ook echt een reden voor is. Bijvoorbeeld als je gepakt wordt met zwart rijden. Lijkt mij wel goed want dit scheelt weer een hele hoop papierwerk omdat er veel valse identiteiten worden opgegeven in zo'n geval. Dit scheelt zelfs een hele hoop rechtszaken omdat er mensen zijn die een boete binnen krijgen voor iets wat zij niet gedaan hebben ( kleine overtredingen heb ik het dan over) en dan vervolgens naar de politierechter gaan om dat uit te leggen. Ik denk dus dat dit best een goede regel is om dat te voorkomen.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat als je even je huis verlaat zonder je ID je die boete kan krijgen, als je tenminste niks tegen de regels in doet. Geen probleem dus lijkt me.


Als dat inderdaad zo is dan lijkt het me inderdaad geen probleem meer. Dan zou zelfs de boete nog wel wat omhoog kunnen. Maar wat verstaan ze dan onder 'echt een reden'. Het geval van zwart rijden snap ik uiteraard wel, maar ik had begrepen dat het ook zomaar op straat zou kunnen gebeuren....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer daar in het oogpunt van veiligheid de noodzaak toe bestaat (bijvoorbeeld in uitgaansgebieden) dan kan om het ID-bewijs gevraagd worden ... dus tjah dan hoef je dus niet iets fout te doen zelf ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vrees alleen dat in de huidige tijd het nogal makkelijk is om een 'goede rede' te hebben, zoals het in de buurt zijn van verdachte figuren ofzo. Confused
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Frits Spits schreef:


Identificatieplicht, 25 Euro boete voor 14 tot 16 jarigen

Waarom denk je dat ik wél 25 Euro heb???

_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het OM heeft in de Aanwijzing uitbreiding identificatieplicht op een heleboel van de bovenstaande vragen een richtlijn gegeven van wat er zal gebeuren. Zie http://www.om.nl/info/document.php?id=627.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet precies wat ik ervan moet denken. Er worden natuurlijk wel een hoop problemen opgelost met dat vele zwartrijden en het niet kunnen legitimeren. Voor de rest: Als het maar niet te pas en te onpas wordt gebruikt, want dan krijg je zo'n politiestaat-gevoel..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En persoonlijk heb ik er geen problemen mee. Ik heb mijn rijbewijs toch altijd bij me..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en als je nou niet de BOB bent..? Beer
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan heb ik 'em ok bij me.. Hij zit standaard in mijn portemonnee! Wink

Laatst aangepast door Magdalena op do 16 dec 2004 16:45, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

och ja, shit, dat heb ik ook.. Embarassed
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds