Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 8:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overstappen HBO-R naar Uni?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is het verstandig om over te stappen naar uni Rechten?
Doen!
50%
 50%  [ 27 ]
Niet doen!
7%
 7%  [ 4 ]
Moet je zelf weten..
40%
 40%  [ 22 ]
Anders, nl.:
1%
 1%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 54

Auteur Bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 13:37    Onderwerp: Re: Overstappen HBO-R naar Uni? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Selena schreef:
Op dit moment heb ik bijna mijn propadeuse HBO-R afgerond. Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik wel of niet zou overstappen naar een uni.
Ik ben benieuwd wat Selena heeft gedaan! Overgestapt of niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf na mavo en MBO het 1e jaar HBO-Rechten aan de Juridische Hogeschool in Den Bosch gedaan en na het zonder problemen halen van m'n P overgestapt naar de UM.

Zowel qua stof als inzet wordt er meer van je verwacht. Veel dingen die op HBO pas in het 2e jaar aan bod komen, komen op de uni al in het eerste jaar aan bod. Ook zul je meer moeten doen zowel qua lezen als dingen zelf uitzoeken dan op HBO.

Zelf heb ik niet zo'n problemen met de stof van de uni, maar zoals ik al zei zul je je wel veel meer moeten inzetten.

Aan te raden als je goed gemotiveerd bent en boven gemiddelde cijfers haalt op HBO, anders is het af te raden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sunshine schreef:
Ik heb zelf na mavo en MBO het 1e jaar HBO-Rechten aan de Juridische Hogeschool in Den Bosch gedaan en na het zonder problemen halen van m'n P overgestapt naar de UM.

Zowel qua stof als inzet wordt er meer van je verwacht. Veel dingen die op HBO pas in het 2e jaar aan bod komen, komen op de uni al in het eerste jaar aan bod. Ook zul je meer moeten doen zowel qua lezen als dingen zelf uitzoeken dan op HBO.

Zelf heb ik niet zo'n problemen met de stof van de uni, maar zoals ik al zei zul je je wel veel meer moeten inzetten.

Aan te raden als je goed gemotiveerd bent en boven gemiddelde cijfers haalt op HBO, anders is het af te raden.



En wat versta jij dan onder bovengemiddelde cijfers? Ik heb al mijn modules tot nog toe met een 7 of een 8 afgesloten. Bovendien heb ik alle juridische vakken in één keer gehaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Patricia20 schreef:
En wat versta jij dan onder bovengemiddelde cijfers? Ik heb al mijn modules tot nog toe met een 7 of een 8 afgesloten. Bovendien heb ik alle juridische vakken in één keer gehaald.


Daarbij denk ik aan cijfers die over het algemeen rond de 8 liggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
haydar



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit eigenlijk met zelfde dilemma namelijk, na 1 jaar HBO-rechten de overstap maken naar de uni of gewoon HBO afmaken. Ik heb heel veel mensen gesproken en de meningen zijn erg verdeeld Confused Ik ben benieuwd wat jullie van vinden. Mijn situatie is als volgt:

Ik heb eerst VBO gedaan, na 2 jaar overstap gemaakt naar VMBO T, daarna ging ik MBO Juridisch doen, en dit jaar ben ik bezig met mijn eerste jaar op het hbo. Ik haal alleen maar ruime voldoendes en ben top gemotiveerd. Mijn doel: Toga beroep! Very Happy en daarom wil ik overstappen naar de uni, maar veel mensen zeggen dat uni anders is dan hbo. Ik deel deze mening. Aan de andere kant, als je top gemotiveerd bent en je hebt er alles voor over waarom niet? toch? Of spelen ook andere zaken een rol?

Graag jullie mening!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

haydar schreef:
Ik zit eigenlijk met zelfde dilemma namelijk, na 1 jaar HBO-rechten de overstap maken naar de uni of gewoon HBO afmaken. Ik heb heel veel mensen gesproken en de meningen zijn erg verdeeld Confused Ik ben benieuwd wat jullie van vinden. Mijn situatie is als volgt:

Ik heb eerst VBO gedaan, na 2 jaar overstap gemaakt naar VMBO T, daarna ging ik MBO Juridisch doen, en dit jaar ben ik bezig met mijn eerste jaar op het hbo. Ik haal alleen maar ruime voldoendes en ben top gemotiveerd. Mijn doel: Toga beroep! Very Happy en daarom wil ik overstappen naar de uni, maar veel mensen zeggen dat uni anders is dan hbo. Ik deel deze mening. Aan de andere kant, als je top gemotiveerd bent en je hebt er alles voor over waarom niet? toch? Of spelen ook andere zaken een rol?

Graag jullie mening!

Ik adviseer je na je P over te stappen naar de universiteit en wel om drie redenen:

1. De overstap vanaf een HBO bachelor naar een WO master is behoorlijk bewerkelijk, vanwege de aanvullende eisen die gesteld worden in verband met het civiel effect. Effectief betekent dit dat je na je HBO waarschijnlijk twee jaar bezig bent.

2. Door de hele rechtenstudie op WO niveau te doen, omdat een volledige WO studie beter staat dan een een opleiding op HBO niveau met aanvullend nog een paar vakken op WO niveau.

3. Het klopt dat het onderwijs aan een universiteit vaak anders is dan aan een HBO instelling, maar als het de bedoeling is om uiteindelijk op het WO niveau uit te komen, lijkt het me verstandiger om dan meteen op WO niveau mee te draaien. Mocht het zo zijn dat eea toch te hoog gegrepen is, dan merk je dat ook eerder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sluit me bij Steven aan. Gewoon overstappen, Haydar!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Haydar, ik maak zelf als ik het laatste blok goed door kom de overstap van HBO Rechten naar de Universiteit. Ik heb ongeveer dezelfde route als jij afgelegd. Ook ik ben super gemotiveerd en ik denk dat dat al een goede eerste stap is. Bovendien heb je eigenlijk vrijwel niets te verliezen. Gun jezelf de tijd om te wennen aan de uni en kijk eind januari kritisch naar je zelf en je behaalde resultaten. Mocht het dan niet lukken op de uni kun je altijd nog met behulp van de februari instroom aan je tweede jaar HBO Rechten beginnen. Zo ben ik het ook van plan. Als je niks probeert weet je tenslotte ook niks. Mijn advies: Go for it!!
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
haydar



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie mening! Ik ga nog even mijn best doen voor de laatste 2 tentamens en dan zal ik de overstap maken naar de uni.

@ Patricia....wat leuk dat jij ook de zelfde ambitie hebt! In mijn klas durft bijna niemand aan de overstap te denken hehe. Waar ben je van plan te gaan studeren? Ik ga naar de Radboud, schijnt een van de beste universiteiten te zijn. oja, suc6 met laatste 2 tentamens Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga in Leiden studeren. Bij ons in de klas gaan ik en nog iemand naar de universiteit. Op school vertellen ze natuurlijk dat het moeilijk is en zwaar. Maar volgens mij zit er naast het feit dat het moeilijk en zwaar is ook een commercieel belang aan. Ze raken bij HBO Rechten natuurlijk steeds een groep van hun beste studenten kwijt. En dat helpt natuurlijk niet mee aan een hoog afstudeerpercentage.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nynke19



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen !

Ik zit ook nog steeds te twijfelen of ik de overstap van het HBO naar het WO moet maken.
Ik heb eerst de HAVO afgerond met moie cijfers en doorsta nu de propedeuse van de MER goed.
Ik ben bang dat ik op het WO mijn vrije tijd ga verliezen. Ik ben natuurlijk bereid om meer tijd in mijn studie te steken maar het mag niet ten koste gaan van mijn hele sociale leven...

Kan iemand mij raad geven?

Liefs Nynke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een voltijds WO-rechtenstudie laat je meer tijd over dan het hebben van een baan later.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gertje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 111


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Nynke,

Leer je makkelijk? Dat scheelt je al een hoop tijd.
Zelf ben ik best veel tijd kwijt met studeren, maar ik vind studeren ook erg leuk en leer niet echt heel snel. Daarnaast ben ik heel perfectionistisch.

Wat wil je bereiken met WO-rechten? Doe je het vanwege de inhoud of omdat het WO is? Als het je echt interesseert (de theorie) zou ik het je zeker aanraden. Maar wat versta je onder een sociaal leven? Studeren kost tijd, en zelfstudie (veel!) vergt discipline. Dat moet je er voor over hebben.
Sommige mensen studeren heel weinig, maar die doen er meestal ook langer dan 4 jaar over.

Vanaf de Havo moet het te doen zijn, helemaal als je gemotiveerd bent en met goede cijfers geslaagd bent.
Ik kom ook van de Havo, dat had ik gehaald met 7's en een paar 8'en. Daarna de propaedeuse van de Pabo (ja, zelfs dat kan) in een jaar gehaald en nu dus universiteit. Ook hier heb ik de propaedeuse in één jaar gehaald en de studie gaat fantastisch! Het kan dus wel!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar jij bent zeker zo'n 'super Gertje'. Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo? Het is toch niet zo gek om je p in 1 jaar te halen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds