Stevves
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 22:12 Onderwerp: Overheid vs. 'overheid' |
|
|
Hallo,
Praktijksituatie als volgt, waar ik graag jullie standpunt over hoor.
Voor Cliënt X heb ik in het verleden een aantal (milieu)vergunningsvoorschriften laten wijzigen (art. 8.24 Wm, op verzoek van de vergunninghouder). Gemeente mee akkoord en de situatie is inmiddels een aantal jaren 'vergund'.
Nu is er een actie van het ministerie van VROM welke dit type bedrijven in een jaarlijkse slag controleert in samenwerking met het bevoegd gezag. In haar rapportage stelt de VROM-inspectie nu dat toentertijd de vergunningsvoorschriften niet hadden mogen wijzigen.
De gemeente (handhaver) heeft aangeven in haar bezoeksverslag het 'advies' van de VROM-inspectie naast zich neer te leggen doordat deze het niet eens is met de visie van de VROM-inspectie, en het eens is met de situatie zoals deze toentertijd vergund is, en nog steeds actueel is.
De gemeente heeft daarop nu weer een brief gehad van de VROM-inspectie waarin deze de gemeente verzoekt gemotiveerd aan te geven waarom ze afwijken van hun interpretatie van de betreffende richtlijn.
Mijn vraag is: Kan de VROM-inspectie nu verlangen van de gemeente dat de vergunningsvoorschriften ingetrokken worden? Kan de VROM-inspectie de gemeente nu bestuursrechtelijk aanpakken, en via juridische weg trachten de gemeente te dwingen de voorschriften te wijzigen (art. 8.23 misschien?)?
Hoor graag jullie visie.
groet,
Stevves. |
|