|
Auteur |
Bericht |
walkinthepark
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 aug 2013 22:24 Onderwerp: Overgezet op ander tijdschrift abonnement |
|
|
Ik heb een juridische vraag waar ik zelf al googlend niet uit kom. Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
Ik was geabonneerd op een tijdschrift. Dit tijdschrift had te weinig leden en hield er mee op. Blijkbaar is bij één van de laaste tijdschriften een folder bijgesloten (die ik niet gezien/gelezen heb) waarop stond dat alle abonnees overgezet zouden worden naar een ander tijdschrift. Indien je dat niet wenste, kon je dat kenbaar maken voor 15 juli en zou je je geld terugkrijgen. Anders werd er van uitgegaan dat je akkoord ging met het nieuwe abonnement.
Aangezien ik die folder dus nooit gezien heb, was ik er niet van op de hoogte dat ik een ander abonnement zou krijgen. Ik heb dus nu ineens een abonnement op een tijdschrift waar ik nooit toestemming voor gegeven heb - het principe "wie zwijgt stemt toe" is blijkbaar toegepast.
Inmiddels wordt daar ook abonnementsgeld voor geincasseerd. Ook dat vind ik vreemd, want ik heb wel ooit toestemming gegeven voor het incasseren van geld voor dat ándere, niet meer bestaande tijdschrift, maar niet voor dit tijdschrift.
Wie kan mij helpen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 20 aug 2013 9:42 Onderwerp: |
|
|
Misschien een heel voor de hand liggend antwoord, maar wat zegt de uitgever??
Ik zou bellen, stopzetten en incasso's storneren. |
|
|
|
 |
walkinthepark
|
Geplaatst: di 20 aug 2013 12:01 Onderwerp: |
|
|
De uitgever zegt uiteraard dat wat in het belang van de uitgever is en wat de uitgever zelf besloten heeft: we hebben gemeld dat we u overzetten op een ander abonnement, u bent daar niet tegen in beroep gegaan dus nu heeft u een ander abonnement en we innen daarvoor ook abonnementsgeld.
Ik wil graag weten of zo'n handeling rechtmatig is. Ja, ik heb me ooit geabonneerd op een tijdschrift en daarbij toestemming gegeven daarvoor abonnementsgelden te innen. Zij besluiten dat tijdschrift op te heffen. Naar mijn mening eindigt daarmee de overeenkomst die ik met die uitgever had, ze leveren immers niet meer het product waar ik een overeenkomst over had. Zij besluiten echter over te gaan tot het leveren van een ander magazine met een ander bedrag aan abonnementsgeld en als ik daar geen prijs op stel moet ik daar wat aan doen. Ik vind dat een vreemde gang van zaken. |
|
|
|
 |
ro-er
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 11:43 Onderwerp: |
|
|
Andersom geredeneerd:
De uitgever heeft onderkend dat hij de oevreenkomst met u niet langer kon nakomen. Hij hefet daraop actieondernomen en heeft u een vergelijkbaar alternatief aangeboden.
U heeft daar (stilzwijgend) mee ingestemd. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 12:51 Onderwerp: |
|
|
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. In dit geval is het aanbod om een abonnement aan te gaan voor het nieuwe blad.
Aanvaarding van een aanbod vindt plaats door een aan de aanbieder gerichte wilsverklaring. Onder omstandigheden kan uit een stilzwijgen ook
een instemming met het aanbod worden afgeleid. Wat echter niet kan is daar in het aanbod een termijn aan verbinden.
Mij is niet duidelijk of u inmiddels contact heeft gehad met de uitgever, maar als u nu aangeeft niet akkoord te gaan met het aanbod, kan de uitgever u niet tegenwerpen dat u dit niet binnen de gestelde termijn heeft aangegeven. U bent immers niet akkoord gegaan met het aanbod, en ook niet met de in dat aanbod genoemde termijn. Als de uitgever na dit contact weigert om de overeenkomst te beëindigen, dan is er een probleem dat door een jurist kan worden aangepakt.
Overigens kan ik de praktische redenen van de uitgever wel begrijpen. Aanbieden het abonnement automatisch om te zetten voorkomt dat er klanten die mogelijk wel interesse hebben in het nieuwe blad geen abonnement krijgen omdat zij het invullen van het formulier uitstellen. Door in de folder een termijn te noemen zet je wat druk op degenen die geen abonnement op het nieuwe blad willen. Als uitgever wil je op korte termijn weten waar je aan toe bent. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 aug 2013 11:26 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat echter niet kan is daar in het aanbod een termijn aan verbinden. |
Suijkerbuijk,
Is er een limiet aan dit termijn?
Stilzwijgende aanvaarding kan blijken uit bv betalingen die zijn gedaan zonder protest. Klopt dat? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 aug 2013 15:07 Onderwerp: Re: Overgezet op ander tijdschrift abonnement |
|
|
Een aanbod wordt niet aanvaard enkel door stilzwijgen. De aanbieder moet op zijn minst uit het gedrag of handelswijze van de tegenpartij in de gegeven omstandigheid redelijkerwijs mogen opmaken dat deze de overeenkomst wilt.
Als u zelf tot betaling overgaat dan is daar spraken van. Als het bedrag van uw rekening via automatische incasso wordt afschreven niet. Overigens heeft de aanbieder van u hiervoor geen machtiging en kun u daarom bij de bank een melding onterechte incasso doen en krijgt u uw geld over de afgelopen 13 maanden zo terug.
De bladen mag u houden als zijnde gratis. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|