Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bellenbellen

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2012 22:43    Onderwerp: Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn partner heeft OVO en staat op die naam. Ik voer de werkzaamheden soms ook weleens uit. Dienen die inkomsten die naar mijn partner eigenlijk toe gaan ook opgegeven te worden voor mijn uitkering? Wellicht een leemte in de wetgeving?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Voor het recht op WW-uitkering wordt gekeken naar uw arbeidsurenverlies (ten minste vijf uur, art. 16 lid 1 sub a WW), uw bereidheid arbeid te verrichten en uw arbeidsverleden, de vier-uit-vijf-weken eis (art. 17 WW).

Of u nog meeverdienende partners hebt, is voor de WW niet relevant. De WW-uitkering is een eigen opgebouwd recht.

Dat u uw partner af en toe helpt bij haar werk, is dus voor de WW-uitkering meen ik ook niet relevant.

Met vriendelijke groet,

Marja
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U zou voor de zekerheid even contact kunnen opnemen met het CWI.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het recht op WW moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. De partner af en toe eens uit de brand helpen hoeft daaraan niet in de weg te staan. Zodra dit op grotere schaal en/of regelmatig gebeurt (denk bijvoorbeeld aan een (vaste) dag per week of bij voorafgaande vastlegging), kan dit echter van invloed zijn op de beschikbaarheid en dus op de uitkering. Eea ter beoordeling van het UWV en (uiteindelijk) de rechter.

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb ik ZW uitkering omdat het momenteel niet goed gaat helaas.

In de wet staat bij de ZW uitkering als volgt omschreven (ik mag werken naast ZW uitkering)

De verzekerde die aanspraak maakt op ziekengeld en tevens loon, inkomsten uit arbeid anders dan in dienstbetrekking of ouderdomspensioen ontvangt, is verplicht hiervan vóór de uitkering van ziekengeld op door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen in zijn reglement te bepalen wijze mededeling te doen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 15:55    Onderwerp: Re: Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

bellenbellen schreef:
Mijn partner heeft OVO en staat op die naam. Ik voer de werkzaamheden soms ook weleens uit. Dienen die inkomsten die naar mijn partner eigenlijk toe gaan ook opgegeven te worden voor mijn uitkering? Wellicht een leemte in de wetgeving?

Met een dergelijke weinig concrete vraagstelling kun je natuurlijk niet een serieus antwoord verwachten, toch?

Het ligt er nogal aan wat voor werkzaamheden je uitvoert en de hoeveelheid daarvan.

Op welke rekening het geld overgemaakt wordt, doet niets af aan het feit dat jij arbeid verricht tegen inkomsten... Een leemte in de wetgeving zie ik dan ook niet.

Het lijkt me daarnaast dat als jij (vrijwel) al het werk doet voor bepaalde opdrachtgevers, jouw vriendin mogelijk nog een keer wat uit te leggen heeft. Ik zou er als opdrachtgever niet bepaald gecharmeerd van zijn als mijn opdrachtnemer het werk weer aan een ander uitbesteedt... Maar goed, dat is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 17:45    Onderwerp: Re: Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik zou er als opdrachtgever niet bepaald gecharmeerd van zijn als mijn opdrachtnemer het werk weer aan een ander uitbesteedt... Maar goed, dat is een ander verhaal.

Maar dat is nu juist wel het hele idee achter een OVO ten opzichte van een dienstbetrekking: niet verplicht tot persoonlijke arbeid, de opdrachtnemer mag zelf bepalen wie hij de opdracht laat uitvoeren (maar hij moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het goed gebeurt, etc.).

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 10:44    Onderwerp: Re: Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
DENNIS79 schreef:
Ik zou er als opdrachtgever niet bepaald gecharmeerd van zijn als mijn opdrachtnemer het werk weer aan een ander uitbesteedt... Maar goed, dat is een ander verhaal.

Maar dat is nu juist wel het hele idee achter een OVO ten opzichte van een dienstbetrekking: niet verplicht tot persoonlijke arbeid, de opdrachtnemer mag zelf bepalen wie hij de opdracht laat uitvoeren (maar hij moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het goed gebeurt, etc.).

Ik ben het niet met je eens. Het feit dat niet in elke OVO de mogelijkheid van "onderaanneming" wordt uitgesloten, maakt nog niet dat onderaanneming "het hele idee achter de OVO" is.

Het idee is dat er geen vast dienstverband ontstaat, maar dat zegt niets over wie de werkzaamheden zal uitvoeren.

Daarnaast is artikel 7:404 BW heel duidelijk. Indien opdrachtgever de opdracht aan een specifiek persoon heeft gegeven, in casu de vriendin, dan is die persoon in beginsel gehouden de werkzaamheden zelf te verrichten.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 13:16    Onderwerp: Re: Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Daarnaast is artikel 7:404 BW heel duidelijk. Indien opdrachtgever de opdracht aan een specifiek persoon heeft gegeven, in casu de vriendin, dan is die persoon in beginsel gehouden de werkzaamheden zelf te verrichten.

Kern van die bepaling is "met het oog op die persoon". Daarbij draait het om specifieke kenmerken (bekendheid, specifieke kennis/ervaring/opleiding, etc) van een persoon die de opdrachtgever voor ogen heeft. Denk aan een optreden van een BN-er: je wilt niet dat er ineens iemand anders op komt dagen. TS heeft niets gesteld dat daarop duidt.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 15:19    Onderwerp: Re: Overeenkomst van Opdracht en WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
DENNIS79 schreef:

Kern van die bepaling is "met het oog op die persoon". Daarbij draait het om specifieke kenmerken (bekendheid, specifieke kennis/ervaring/opleiding, etc) van een persoon die de opdrachtgever voor ogen heeft. Denk aan een optreden van een BN-er: je wilt niet dat er ineens iemand anders op komt dagen. TS heeft niets gesteld dat daarop duidt.

Dit geldt net zo goed voor freelancers en andere ZZP-ers.

En inderdaad TS heeft niet meegedeeld wat voor werkzaamheden het betreft, maar het ligt meer voor de hand dat zijn vriendin een ZZP-er of freelancer is, dan dat er sprake van zou zijn dat de aard van de opdracht met zich mee brengt dat deze ook door anderen uitgevoerd zou kunnen worden.

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat om het bezorgen van kranten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds