Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 12:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overeenkomst niet rechtsgeldig?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjan83

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 1:45    Onderwerp: Overeenkomst niet rechtsgeldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Allemaal,

Graag zal ik wat zekerheid willen hebben over de volgende zaak:

Een zeer goede bekende van mij en ik hebben een overeenkomst dat hij voor slechts een laag bedrag per maand een auto van mij huurt. Opgenomen in de overeenkomst staat dat de desbetreffende persoon zelf de wegenbelastig, verzekering en eventuele onkosten aan de auto draagt. Om deze reden staat de auto dan ook op zijn naam en is er deze duidelijke overeenkomst.

Gezien de bekende, na het verliezen van een zaak, een schuld heeft overgehouden, heeft een deurwaarder beslag op deze wagen gelegd. Om deze reden hebben wij dan ook de overeenkomst overlegd waarin duidelijk staat dat deze wagen mijn eigendom is.

Aan de Deurwaarder in kwestie is de overeenkomst overlegd en is duidelijk kenbaar gemaakt dat het voertuig niet zijn bezit is. Ondanks dat dreigt de Deurwaarder het voertuig klakkeloos te verkopen gezien deze van mening is dat de overeenkomst niet rechtsgeldig is.

Hoever sta ik in mijn recht? Is het aan deze Deurwaarder om te bepalen of de overeenkomst nu wel of niet rechtsgeldig is. Wat kan er gedaan worden om een eventuele verkoop te verkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 8:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op welke wijze toont u aan dat u eigenaar bent van de auto?

Het tegenhouden van de executie doet u middels een executie kortgeding.
Bekijk de homepage
Arjan83

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste StevenK,

De wijze waarop ik aantoon dat de auto mijn bezit is, is de overeenkomst welke tussen de twee partijen getroffen is.

Hoe kan je een dergelijk executie kortgeding starten?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 9:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan83 schreef:
Beste StevenK,

De wijze waarop ik aantoon dat de auto mijn bezit is, is de overeenkomst welke tussen de twee partijen getroffen is.

Maar dat is toch geen koopovereenkomst? Je zult op enigerlei wijze aan moeten tonen dat je eigendom van die auto hebt verkregen.
Quote:

Hoe kan je een dergelijk executie kortgeding starten?

Dagvaarding, via een advocaat.
Bekijk de homepage
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zit hem vermoedelijk het probleem.

Ik vermoed dat het zo zit: de bezitter van een goed wordt vermoed ook eigenaar te zijn (artikel 3:109 BW). Je vriend is bezitter. Hij zal dus moeten bewijzen geen eigenaar te zijn, d.w.z. jij moet bewijzen eigenaar te zijn.

Daarbij maakt het denk ik uit wie vóór de overeenkomst eigenaar was. Is d.m.v. de overeenkomst het eigendom overgegaan van je vriend naar jou? Ik zie niet direct in de wet waarom dat niet zou kunnen (de wet voorziet in de mogelijkheid dat eigendom wordt overgedragen zonder dat bezit wordt overgedragen, art. 3:115 onder a BW). Dan moet die eigendomsoverdracht natuurlijk wel uit die overeenkomst blijken. "De auto is van X" is denk ik niet een beschrijving van eigendomsoverdracht. Was het een schenking? Of heb je voor de auto betaald?

Was de auto vóór de overeenkomst al jouw eigendom, dan vormt de overeenkomst niet een (sluitend) bewijs voor die eigendom. Dan zou je moeten kunnen aantonen dat jij de auto ooit in eigendom hebt gekregen. Bijvoorbeeld doordat het kentekenbewijs hiervoor op jouw naam stond en met behulp van het aankoopbewijs van de auto.

(Voor anderen: ik heb zitten worstelen of artikel 3:84 lid 3 hier van toepassing kan zijn - verbod van fudiciaire eigendomsoverdracht - maar ik krijg het niet aan elkaar gebreid).
Arjan83

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij deze de desbetreffende overeenkomst:

Pagina 1
Pagina 2

(Wegens privacy voor belanghebbende heb ik de naw gegevens en handtekeningen even weggehaald).

Voor het voertuig wordt mij (aantoontbaar dmv kwitanties) maandelijks een bedrag a € 30,00 betaald (had me vergist in bedrag). Ik heb de auto ten tijde van de overeenkomst van een particuliere eigenaar gekocht en deze op naam van de persoon laten zetten waarmee de overeenkomst is aangegaan. Ikzelf heb het voertuig destijds, voor verhuur aangekocht.

In de overeenkomst staat vermeld dat het voertuig mijn eigendom is en blijft.

Mogelijkerwijs kan ik de oude eigenaar van de auto verzoeken een kwitantie met mijn naam erop te schrijven. Deze kwitantie heb ik ten tijden niet gekregen gezien het een verkoop tussen twee particulieren betrof.
mcvg

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het voertuig voorheen eigendom geweest van de persoon die het nu van u huurt? In dat geval zal sprake kunnen zijn van bewuste benadeling van de schuldeisers en zal de overdracht mogelijk ongedaan gemaakt kunnen worden. Dit zou ook het geval kunnen zijn als de overdracht van het voertuig plaatsvond als een soort onderpand voor een lening die u heeft verstrekt aan de persoon aan wie u de auto verhuurt.

Verder lijkt het me het beste om te vragen waarom de deurwaarder de overeenkomst niet 'rechtsgeldig' acht. De deurwaarder heeft wel een punt als hij stelt dat dmv de overeenkomst niet wordt aangetoond dat u de eigenaar bent maar dat is iets anders dan dat de overeenkomst niet geldig zou zijn.
Arjan83

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg: Dit is absoluut niet het geval. Het voertuig is door mij aangekocht bij een derde.

De desbetreffende deurwaarder wil niet zeggen waarom hij de overeenkomst niet geldig acht. Er is absoluut geen communicatie mogelijk met deze partij. Op elke brief welke toegezonden wordt krijg je een reactie dat hij niet in discussie wenst te treden en zijn beslag cq verkoop gewoon door gaat te zetten. Dit op een zeer intimiderende manier.

Voertuig staat inmiddels weer op mijn naam. In de overeenkomst staat tenslotte opgenomen dat de overeenkomst, zonder gerechtelijke overeenkomst, ontbonden kan worden. Vannochtend hierover communicatie gehad met de deurwaarder, deze meld nu dat hij aangifte zal doen wegens het ontrekken van zaken waarop beslag rust en dat hij de auto, ondanks deze nu op mijn naam staat, alsnog zal verkopen. Kan dit?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan83 schreef:
Voertuig staat inmiddels weer op mijn naam. In de overeenkomst staat tenslotte opgenomen dat de overeenkomst, zonder gerechtelijke overeenkomst, ontbonden kan worden. Vannochtend hierover communicatie gehad met de deurwaarder, deze meld nu dat hij aangifte zal doen wegens het ontrekken van zaken waarop beslag rust en dat hij de auto, ondanks deze nu op mijn naam staat, alsnog zal verkopen. Kan dit?

Op het kentekenbewijs staat expliciet dat het geen eigendomsbewijs is. De tenaamstelling zegt derhalve niets over de eigendom.

Ik zou u adviseren te kijken of u een verklaring - hoeft geen kwitantie te zijn - van de vorige eigenaar kunt krijgen, waaruit blijkt dat u de auto van hem of haar hebt gekocht. Die verklaring legt u aan de deurwaarder voor en u vertelt hem dat het beslag onrechtmatig is en dat de kosten van een executie kortgeding voor zijn rekening zullen komen.

Die aangifte in combinatie met het alsnog verkopen is grappig: hij doet dan aangifte van iets wat niet is gebeurd: valse aangifte.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Daar zit hem vermoedelijk het probleem.

Ik vermoed dat het zo zit: de bezitter van een goed wordt vermoed ook eigenaar te zijn (artikel 3:109 BW). Je vriend is bezitter. Hij zal dus moeten bewijzen geen eigenaar te zijn, d.w.z. jij moet bewijzen eigenaar te zijn.

Je gaat wat te snel. De vriend is houder, dus wordt vermoed bezitter te zijn (art. 3:109 BW). Als vermoed bezitter wordt hij ook vermoed eigenaar te zijn (art. 3:119 lid 1 BW).

Op basis van het verhaal is de vriend overigens geen bezitter, maar houder voor Arjan83. Arjan83 is bezitter en eigenaar.

Quote:
Daarbij maakt het denk ik uit wie vóór de overeenkomst eigenaar was. Is d.m.v. de overeenkomst het eigendom overgegaan van je vriend naar jou?

Mijn indruk is dat de auto al van Arjan83 was en de overeenkomst een huurovereenkomst is (en dat lijkt gezien de gelinkte pagina's te kloppen).

Ik kan wel begrijpen dat de deurwaarder zich niets aantrekt van de overeenkomst, want die overeenkomst bewijst niet dat Arjan83 ooit de eigenaar was. Daarnaast zal een deurwaarder in het algemeen vermoedelijk (en terecht) zeer wantrouwend staan tegenover dergelijke constructies. "Niet rechtsgeldig" lijkt me hier te worden gebruikt als in het normaal spraakgebruik, als een soort verzamelterm voor wat juridisch niet klopt.

Ik zou zeggen koop de auto terug en probeer de koopprijs op je vriend te verhalen.

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Forumbezoekers,

Bedankt voor jullie reacties en advies. Tussen mijn laatste post en nu zijn we weer iets verder gekomen.

Gezien ik niet wil dat deze auto klakkeloos ontnomen wordt heb ik de huurovereenkomst ontbonden, de auto op mijn naam geplaatst en hem het gebruik van het voertuig verboden.

Nu ben ik met het aankoopbewijs, welke ik van de particuliere verkoper ontvangen heb, naar de desbetreffende deurwaarder gegaan. Deze dreigt nu aangifte te doen tegen de desbetreffende vriend omdat hij een zaak waar beslag op zat van het beslag heeft onttrokken. Dit laatste heeft hij echter niet gedaan, ik heb enkel mijn voertuig terug gehaald. Daarnaast dreigt de deurwaarder de auto (welke nogsteeds in dezelfde straat staat gezien de desbetreffende vriend ook buurjongen is) alsnog te verkopen en schenkt geheel geen aandacht aan het feit dat ik hem een kopie aankoopbewijs heb overhandigt.

Het aankoopbewijs betreft een bom welke met de hand is ingevuld. Op de bon is vermeld dat de vorige eigenaar (waarvan ik de auto voor verhuur aan vriend kocht) deze auto aan mij verkocht heeft, het bedrag van de verkoop en een handtekening dat hij het geld contant van mij ontvangen heeft. Ook zijn naam en mijn naam is op deze bon vermeld.

De vriend in kwestie heeft inmiddels op allerlei manieren geprobeerd een betalingregeling met deurwaarder te treffen. Deze wil echter het geld gewoon in een keer hebben en gaat dus op geen enkele manier akkoord.

Wat voor stappen kan ik ondernemen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan83 schreef:
Deze dreigt nu aangifte te doen tegen de desbetreffende vriend omdat hij een zaak waar beslag op zat van het beslag heeft onttrokken. Dit laatste heeft hij echter niet gedaan, ik heb enkel mijn voertuig terug gehaald.

Niet gedaan? Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er beslag op de auto lag?

In dit soort situaties zijn er officiële wegen waarlangs je het beslag opgeheven kunt krijgen. Zelf je "recht" halen is niet zo'n officiële weg.

Quote:
Wat voor stappen kan ik ondernemen?

Kort geding.

Of koop je auto terug tegen executiewaarde, verhaal die kosten op je vriend.

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Of koop je auto terug tegen executiewaarde, verhaal die kosten op je vriend.

Executiewaarde betreft ongeveer zoon € 15.000,00, waarde auto betreft € 2.000,00. Helaas heb ik zelf geen € 15.000,00 op de plank liggen Wink
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Arjan83 schreef:
Deze dreigt nu aangifte te doen tegen de desbetreffende vriend omdat hij een zaak waar beslag op zat van het beslag heeft onttrokken. Dit laatste heeft hij echter niet gedaan, ik heb enkel mijn voertuig terug gehaald.

Niet gedaan? Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er beslag op de auto lag?

Wat heeft de vriend fout gedaan dan? Het is Arjan83 en niet de vriend die de huurovereenkomst heeft ontbonden en vervolgens met een aankoopbewijs tussen hem en een derde aan kwam zetten.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan83 schreef:
Executiewaarde betreft ongeveer zoon € 15.000,00, waarde auto betreft € 2.000,00.

De executiewaarde kan nooit boven de marktwaarde liggen.

Misschien bedoel je dat de totale schuld van de vriend € 15.000 is. Wat ik bedoel is niet dat je die schuld afbetaalt, maar dat je - als niets anders helpt - je auto bij de executieverkoop terugkoopt voor de executiewaarde. Die is waarschijnlijk lager dan 2000 euro. Dat bedrag vorder je dan weer terug op je vriend, mocht hij ooit weer geld hebben.

Of je koopt de auto niet en je vordert die 2000 euro die de auto nu waard is bij je vriend. Het komt erop neer dat het probleem dat je vriend zijn schulden niet kan betalen nu bij jou komt te liggen. (Tenzij het lukt om die executieverkoop te voorkomen.)

Arnoud Engelfriet schreef:
Wat heeft de vriend fout gedaan dan?

Hij heeft meegewerkt aan het onttrekken van een zaak aan het krachtens de wet daarop gelegd beslag. Art. 198 Sr lijkt me.

Dat beslag ligt er. Of dat beslag terecht is of niet is een andere kwestie. Als je vindt dat het onterecht is moet je proberen de deurwaarder te overtuigen en anders naar de rechter.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds