|
Auteur |
Bericht |
outhouse
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 jan 2014 23:14 Onderwerp: Overeenkomst in strijd met bestuursrecht |
|
|
Beste juridische kenners,
Ik zit met een vraag waar ik graag hulp bij zou ontvangen.
Ik vraag mij af of het mogelijk is dat twee private partijen een privaatrechtelijke overeenkomst sluiten met daarin beperkingen van het publiekrecht. Bijvoorbeeld dat de ene buurman een stuk van zijn tuin verkoopt met daarbij de voorwaarde dat er geen schutting gebouwd mag worden. Dit terwijl het bestuursrecht dit recht op het bouwen van een schutting wel bevat.
Ik weet dat dit niet mogelijk is wanneer de overheid/gemeente de verkopende partij is, maar kan dit wel wanneer beide partijen private partijen zijn? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 27 jan 2014 0:03 Onderwerp: Re: Overeenkomst in strijd met bestuursrecht |
|
|
outhouse schreef: | Ik weet dat dit niet mogelijk is wanneer de overheid/gemeente de verkopende partij is, maar kan dit wel wanneer beide partijen private partijen zijn? |
Bij private partijen is dit geen enkel probleem. Zoiets kun je gewoon afspreken. Om het beding ook tegen rechtsopvolgers van de kopende partij te laten werken is wat lastiger. Kettingbedingen en dergelijke. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 jan 2014 0:31 Onderwerp: |
|
|
Even een vraag in deze context: zou je zo ook kunnen overeenkomen met anderen dat je bijvoorbeeld zonder hun toestemming geen aanvragen in de zin van de Awb meer doet?
M.a.w. het verwerpen van fundamentele rechten (petitierecht/recht op informatie/enz.)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 jan 2014 10:06 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Even een vraag in deze context: zou je zo ook kunnen overeenkomen met anderen dat je bijvoorbeeld zonder hun toestemming geen aanvragen in de zin van de Awb meer doet?
M.a.w. het verwerpen van fundamentele rechten (petitierecht/recht op informatie/enz.)? |
In principe kan dat gewoon, maar als je dan toch een aanvraag doet, of in bezwaar of beroep gaat om een ander (niet ongebruikelijk) voorbeeld te noemen, dan heeft het bestuursorgaan of de rechter niets te maken met die afspraken tussen 2 partijen. De aanvraag, het bezwaar en het beroep worden gewoon behandeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 jan 2014 10:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | svdongen schreef: | Even een vraag in deze context: zou je zo ook kunnen overeenkomen met anderen dat je bijvoorbeeld zonder hun toestemming geen aanvragen in de zin van de Awb meer doet?
In principe kan dat gewoon, maar als je dan toch een aanvraag doet, of in bezwaar of beroep gaat om een ander (niet ongebruikelijk) voorbeeld te noemen, dan heeft het bestuursorgaan of de rechter niets te maken met die afspraken tussen 2 partijen. De aanvraag, het bezwaar en het beroep worden gewoon behandeld. |
Oké, dat begrijp ik daar het bestuursrecht op dat punt op dezelfde wijze los staat. Maar wat zou die andere partij in de overeenkomst aan die 'wanprestatie' kunnen doen in dit geval? Kan deze ook in concreto een verbod/straf (dwangsom bijv.) op het doen van een aanvraag bewerkstelligen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 jan 2014 11:41 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Maar wat zou die andere partij in de overeenkomst aan die 'wanprestatie' kunnen doen in dit geval? Kan deze ook in concreto een verbod/straf (dwangsom bijv.) op het doen van een aanvraag bewerkstelligen? |
Een verbod lijkt me normaal gesproken niet mogelijk. Een dwangsom dan ook niet. Ik denk dat je eerder moet denken aan ontbinding van de overeenkomst om geen bezwaar in te stellen in ruil voor bepaalde voordelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|