Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
JamievanM
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 16
|
Geplaatst: do 29 mei 2008 0:56 Onderwerp: Overeenkomst Rijopleiding |
|
|
Eind vorig jaar ergens begin november besloot ik een rijopleiding voor Rijbewijs B te gaan volgen. Ik ging voor een pakket van 30 lessen. Dit zou €1399,00 gaan kosten, overigens besloot ik akkoord te gaan met de voorwaarden van een garantiepakket waarbij je je herexamen eventueel voor niks kan krijgen. Je moet dan alleen een bedrag van €1499,00 betalen. Hierbij was een voorwaarde: 'Je moet met regelmaat lessen, minimaal 1 x per week.'
Ik toendertijd natuurlijk niet zo zeer opgelet, ik dacht 't zal allemaal wel. Maargoed tijdens de proefles vertelde de eigenaar van 't bedrijf mij en ik citeer: 'Je moet consequent lessen, dus niet een keer in 't half jaar ofso.' Kan je natuurlijk zo letterlijk en figuurlijk nemen als je wilt, 't was verder geen bindende uitspraak lijkt mij...
Vind 't alleen wel een aandachtspunt.
Hier 't probleem. Ik heb een stop van ca. 2 maanden in mijn lessen gehad. Hierdoor krijg ik dus zonder verder bericht gewoon een factuur bij mijn herexamen-bericht, welke ik dus even moet betalen. Overigens is 't wel nog zo dat ik die €100,00 niet terug krijg.
Jammer, maar ik heb op mijn lessenkaart staan: 13 december '07 twee uurtjes les en vervolgens pas weer 02 januari '08.
13 december '07 kreeg ik te horen: 'Ja volgende week zit ik vol, die week erop ben ik op vakantie en die week daarop is de rijschool dicht.'
Een stop van maar liefst 2 weken en 6 dagen,
3 volle werkweken dus... toen heb ik later nog een stop van 2 maanden gehad, ik dacht natuurlijk:' Oh 3 weken stoppen is geen probleem, waarom 2 maanden wel. '
Vandaar wil ik dus graag zoiezo die €100,00 terughebben aangezien zij eerder die voorwaarden gebroken hebben dan ik...
Mijn uiteindelijke vraag is: waar sta ik, als zij dit bedrag na nog een gesprek niet terug willen geven?!
Edit ivm eerstvolgende reactie:
Ik beroep mij toch ook op de voorwaarden?! Zij hebben deze gebroken(voordat ik dat deed) en vandaar wil ik dat bedrag van €100 niet betalen. Dat ik dat examen niet voor niks krijg snap ik nog best wel na me eigen stop....
Laatst aangepast door JamievanM op do 29 mei 2008 11:36, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 29 mei 2008 2:05 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de regel van tenminste 1 maal per week lessen qua strekking primair het belang van de rijschool dient. Het idee zal zijn dat daarmee het risico dat de kandidaat zakt voor het examen in het algemeen wordt beperkt. Maar jij zult er ook wel belang bij kunnen hebben om snel te slagen voor het examen. Echter om dat belang te dienen zou ik eerder een andere formulering van de regel verwachten (of meer nog dat uit de gegeven omstandigheden anders blijkt). Toch mag je verwachten dat het werkelijk mogelijk is om binnen een redelijke periode de lessen af te leggen. Maar nu je 2 maanden geen les hebt genomen pleit dat een beetje tegen je. Dus zou ik willen stellen dat de weken waarin jij geen les kon volgen (volle agenda, vakantie) niet geweldig bezwaarlijk kunnen worden geacht.
Wel lijkt het me dat die omstandigheid geheel op het conto van de rijschool berust. Zou het dus alleen gaan om die periode (volle agenda, vakantie) waarbinnen geen les is gevolgd, dan zou jou geen verwijt kunnen worden gemaakt en moet de rijschool gewoon de mogelijkheid bieden om onbeperkt examen te doen. Wat een geweldig complex inzicht, is het niet?
Maar een en ander geldt naar mijn idee niet voor de periode van 2 maanden. Lessen was kennelijk bewerkstelligbaar maar werd niet benut. Daarmee wordt niet voldaan aan de voorwaarde van tenminste eenmaal lessen per week. De regeling heeft zoals gezegd m.i. primair de strekking de belangen van de rijschool te dienen. Nu jij lessen binnen een redelijke termijn enigszins te grabbel hebt gegooid gaat wijzen op het wederzijds niet nakomen en daarin enige rechtvaardiging steun laten vinden naar mijn verwachting niet op.
De rijschool beroept zich op de overeenkomst. Het gevolg is dat examen niet meer in financiële zin onbeperkt mogelijk is. Ik kan me daar in vinden. Ik denk ook dat de rijschool geen geld behoeft te restitueren. Dit omdat uit de overeenkomst anders blijkt.
edit:
onbeperkt: ik bedoel een eventueel extra examen. |
|
|
|
 |
JamievanM
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 16
|
Geplaatst: ma 02 jun 2008 0:40 Onderwerp: |
|
|
Ik schop dit topic omhoog en breng ter attentie dat:
Ik niet uit ben op een gratis herexamen. Ik snap dat ik die zoiezo niet krijg omdat ik zelf oom gestopt ben tussendoor.
't enige wat ik wil weten is waar ik rechtsgewijs sta.
Door de rijschool en zijn praktijken heb ik 2 weken en 6 dagen niet kunnen lessen, oftewel 3 volle werkwerken. Het lijkt mij dat aangezien zij HIERMEE de voorwaarden breken ik daar toch wel wat over kan opmerken en eventueel restitutie kan verwachten. Aangezien ik nu € 100 voor niks betaal zou ik toch liever dit terug krijgen. Of zie ik dit nou echt verkeerd?! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|