|
|
| Auteur |
Bericht |
speedy34
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: di 05 jan 2010 22:56 Onderwerp: Overdracht van een onroerend goed: welke akte gebruiken? |
|
|
Beste juristen,
Voor het vak goederenrecht ben ik bezig om een casus op te lossen, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik moet een akte voor de overdracht van een onroerend goed opstellen, zodat deze klaar is voor ondertekening door alle partijen.
Via de databank op school heb ik twee aktes kunnen vinden namelijk; koopakte onroerend goed en de akte van levering. Nu weet ik niet zeker welke akte ik moet gebruiken.
Wie helpt mij verder ? |
|
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 90 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 9:11 Onderwerp: |
|
|
| De koop betreft een obligatoire overeenkomst. Hieruit volgt geen eigendomsoverdracht. Voor het overdragen van eigendom moet geleverd worden. Je zult dus de leveringsakte moeten gebruiken. |
|
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 9:15 Onderwerp: |
|
|
Hangt een beetje van de casus af.
Verschil tussen de beide is dat de koopovereenkomst de verbintenisrechtelijke afspraken bevat. Met andere woorden: hier spreekt men af dat de koper gaat kopen en onder welke voorwaarden dit gebeurt.
Vervolgens zal er voor de (goederenrechtelijke) overdracht een levering plaats moeten vinden door een beschikkingsbevoegd persoon ter uitvoering van een geldige titel. De geldige titel is koop, de leveringshandeling vindt vervolgens bij notariële akte van levering plaats.
Waarom is de casus dan van belang? Omdat bij een woning (lees: particuliere koop van een registergoed dat voor bewoning bestemd is) een schriftelijke koopovereenkomst verplicht is voordat de levering kan plaatsvinden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
|
 |
speedy34
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 11:50 Onderwerp: |