Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 01 mei 2024 22:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Over de politie
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Wordt het dan niet eens tijd dat dit voor een (Belgische) rechter ter beoordeling wordt voorgelegd.

De hoogste tijd! Doe ons een plezier en lok een proefproces uit Wink.

Quote:
In Nederland is het me duidelijk dat alleen een verordening sneuvelt wanneer toetsing aan de Gw plaats heeft.

Er vindt toetsing plaats aan alle hogere wetgeving. Dus provinciale verordeningen, formele wetten, de grondwet, verdragen. Maar ook aan ongeschreven recht zoals de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en beginselen die in de jurisprudentie zijn ontwikkeld zoals de benedengrens.

Quote:
Maar wanneer de formele wetgever een algeheel verbod toch realiseert kan de Nederlandse rechter niks ervan zeggen. Dan moet het voor het Europese hof in Straatsburg komen toch?

De Nederlandse rechter toetst zelf ook aan verdragen, dus kan zelfstandig bepalen dat een formele wet strijdig is met bijvoorbeeld het EVRM.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Irene24 schreef:
Hoe dat verbod tot stand is gekomen vroeg ik me destijds ook af, maar ik heb me er nooit in verdiept Embarassed

Dat vroeg Thorbecke zich indertijd ook al af. De gedachte achter het verbod is volgens mij vooral dat de rechter niet op de stoel van de (democratische) wetgever moet gaan zitten. Scheiding der machten enzo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jep. Als de rechter wetten mag toetsen aan de grondwet, mag hij daarmee dus ook de grondwet uitleggen. In de Verenigde Staten is bijvoorbeeld goed te zien waar dat toe kan leiden: Het is in feite de rechter die bepaalt wat de grondwet betekent. Daarmee is hij enigszins boven de wetgever komen te staan.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Irene24 schreef:
Hoe dat verbod tot stand is gekomen vroeg ik me destijds ook af, maar ik heb me er nooit in verdiept Embarassed

Dat vroeg Thorbecke zich indertijd ook al af. De gedachte achter het verbod is volgens mij vooral dat de rechter niet op de stoel van de (democratische) wetgever moet gaan zitten. Scheiding der machten enzo.


En toch bestaat er in België een Hof, dat geen deel uitmaakt van de rechterlijke macht, maar wel mag / kan toetsen...
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Irene24 schreef:
En toch bestaat er in België een Hof, dat geen deel uitmaakt van de rechterlijke macht, maar wel mag / kan toetsen...

De meningen zijn op dit punt inderdaad erg verdeeld Smile. Zoals ik al schreef was Thorbecke, de hoofdverantwoordelijke voor onze grondwet, zelf helemaal niet voor zo'n verbod.

In de meeste landen kunnen formele wetten aan de grondwet worden getoetst (binnen de EU zijn Nederland en Finland de uitzonderingen). In sommige landen mag iedere rechter dat, in andere landen is er een speciaal hof voor. Ik weet niet of in België die bevoegdheid exclusief een bevoegdheid van het Arbitrage Hof is, of dat rechters het ook mogen. In Duitsland ligt de bevoegdheid exclusief bij het Bundesverfassungsgericht. Ik dacht dat in de VS iedere rechter mag toetsen, maar het laatste woord bij het US Supreme Court ligt.

Op zich heeft onze Raad van State in zijn adviserende functie wel iets weg van een constitutioneel hof. De RvS zal in zijn advies over een nieuwe wet het namelijk aangeven wanneer hij deze in strijd met de grondwet acht. Het probleem is alleen dat de regering zich van dit advies niets hoeft aan te trekken.

Op dit moment is een wetsvoorstel van Femke Halsema in behandeling dat een wijziging van de grondwet beoogt dat rechterlijke toetsing van wetten aan de klassieke grondrechten mogelijk zou maken. Het is in ieder geval door de 2e kamer, misschien ook al door de 1e kamer, maar het is nog niet duidelijk of er na de verkiezingen een 2/3e meerderheid voor te vinden zal zijn.

Aruba laat als enige land binnen ons koninkrijk toetsing toe.

Dinsdag heb ik tentamen Staats- en Bestuursrecht Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah succes alvast Wink
Dan zit je er meer in dan mij, ik mag in mei (her)tentamen doen. Embarassed
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de VS mag inderdaad iedere rechter toetsen aan de grondwet, en heeft het Supreme Court het laatste woord.

En laten we hopen dat het wetsvoorstel Halsema strandt. Maargoed, dat is een andere discussie.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
En laten we hopen dat het wetsvoorstel Halsema strandt. Maargoed, dat is een andere discussie.

Nu de rechter al aan verdragen kan toetsen zal het toetsen aan de grondwet toch niet zo gek veel verandering brengen? De meeste bepalingen waaraan getoetst zal mogen worden laten toch al beperkingen toe door een al dan niet formele wet.

Ik kan me voorstellen dat toetsing aan de volledige grondwet veel ingrijpender gevolgen zou hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebben we niet eigenlijk al lang iets wat zou kunnen worden geïnterpreteerd als een boerkaverbod in sommige gemeenten? Hierbij twee bepalingeb uit de APV van Maastricht:

Quote:
Artikel 2.3.1.11 Verbod gemaskerden e.d. in inrichting
1. Het is de houder van een inrichting zonder vergunning van de burgemeester verboden daarin bezoekers toe te laten of te laten verblijven, die gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt zijn.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.


Quote:
Artikel 2.4.26 Maskers, vermommingen e.d.
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.11 is het zonder vergunning van de burgemeester verboden zich op de weg of openbaar water of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats te vertonen, gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.
3. Hij, die zich op de in het tweede lid bedoelde dagen gemaskerd of anderszins vermomd, vertoont, is verplicht op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus wel carnaval, maar geen sinterklaasviering in Maastricht?

Maar inderdaad, dit is ook een boerkaverbod. Gaat behoorlijk ver en lijkt me niet houdbaar.

Wellicht zal burgemeester Leers mij tegenwerpen dat hij soepel is in het verlenen van boerkavergunningen Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beetje dubbel artikel vind ik dat. Het is verboden en dan wordt er aangevuld met " ..op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen."

Waarom zouden ze nou die aanvulling hebben gemaakt?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen van harte bedankt voor jullie input in dit item, jullie tillen de discussie op een hoger niveau.

Misschien kan iemand mij nog wat vertellen over cameratoezicht in een gemeente. Ook hier weer neem ik aan dat de gemeente een verordening kan maken waarin cameratoezicht geregeld is. Zijn er ook formele wetten over dit onderwerp? Heeft iemand een aanknopingspunt (LJN, datum, plaats, betrokkene...) naar jurisprudentie (voor zover deze er is) over dit onderwerp?

Daarnaast heb ik nog een vraag. Kan een gemeente haar burgers verplichten dan wel dwingen een gemeentepas (met biometrische data)aan te schaffen? Dit moet uiteraard ook weer geregeld zijn in een verordening neem ik aan...Welke formele wetgeving kan hier van belang zijn (zowel pro als contra) m.b.t. een biometrische gemeentepas?
Kan een gemeente burgers dwingen een vingerafdruk af te geven ten behoeve van deze pas - art. 11 Gw?

Uw meningen zijn weer van harte welkom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
En laten we hopen dat het wetsvoorstel Halsema strandt. Maargoed, dat is een andere discussie.


Dat hoopte ik ook toen ik het onder ogen kreeg.
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Beetje dubbel artikel vind ik dat. Het is verboden en dan wordt er aangevuld met " ..op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen."

Waarom zouden ze nou die aanvulling hebben gemaakt?

Goed (beter) lezen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind Phoenix Wright Leuk!
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds