Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 11:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

OvJ mag ook straffen opleggen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 19:20    Onderwerp: OvJ mag ook straffen opleggen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ervoor dat een Officier van Justitie ook straffen mag opleggen. Gezien het feit dat rechterlijke macht een groot capaciteitsprobleem heeft, is dit logisch dat er dan naar inventieve oplossingen (zoals deze) wordt gezocht. Het alternatief is namelijk een dichtslibbend rechtssysteem en daar is niemand bij gebaat.

Problemen met artikel 113 Grondwet en art. 1 Sr waarin het legaliteitsbeginsel* naar voren komt voorzie ik niet, omdat een burger altijd ervoor kan kiezen de zaak voor te laten komen. Dit voorstel om de OvJ ook straffen op te laten leggen wil ik dan ook in de sfeer plaatsen van overtredingen die nu al administratief afgehandeld worden en wat al een geaccepteerd fenomeen lijkt te zijn/is.

* Overheidsingrijpen en straffen moeten een (formeel) wettelijke grondslag hebben.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het zo is dat de burger de mogelijkheid blijft behouden om naar de rechter te gaan is dit misschien niet zo'n slecht idee. Ik kreeg eerder, zelfde onderwerp bij andere topic, het idee dat de OvJ voor bepaalde delicten de taak van de rechter geheel over gaat nemen.
Het is kiezen tussen twee kwaden. Enerzijds vind ik het een heel slecht idee om de OvJ deze bevoegdheid te geven. Deze persoon is niet onpartijdig en heeft als taak het opsporen van verdachten en niet het afwegen van de mate van schuld. De gewone burger kan snel geintimideerd raken door een persoon met deze functie. Als de zaak sowieso voor de rechter komt is dat niet zo erg, maar nu moet de burger zelf tot actie overgaan en zal dat misschien uit angst voor hogere straffen, of gewoon uit angst voor het rechtssysteem, niet durven.
Anderzijds heb je gelijk, BG. Niemand is gebaat bij een dichtslibbend rechtssysteem. Toch zou het 'ontstoppen' daarvan de beste oplossing zijn, maar ja, mijn toverstokje is kapot...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben principieel tegen, door de grove schending van de Trias Politica en de machtenscheiding.
Ik zal morgenwel iets meer uitleggen waarom, want nu moet ik éérst wat gaan slapen, want ik moet morgen weer veel te vroeg op.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onze tot heilig huisje verheven Trias Politica-leer is natuurlijk ook niet meer wat ie geweest is, of in ieder geval hoe ie bedoeld is. Links en rechts wordt de machtenscheiding constant overtreden.
Maar meestal wel in die mate of in die verhouding dat het uiteindelijk een verbetering is van het rechtssysteem. Je kunt je dus afvragen of deze bevoegdheid van de OvJ binnen de acceptabele grenzen valt.
Ik vind in principe ook van niet. Maar het alternatief weegt nog steeds zwaarder bij mij...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
essie

essie

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 101


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik vind niet dat de OvJ straffen moet kunnen opleggen maar dat vind ik vooral ik zware zaken. denk ook eeens aan het slachtoffer zelf en de familieleden daarvan. Wat moeten die wel niet denken als de dader een dealtje sluit met de OvJ, niet voor het gerecht hoeft te komen en niet de cel in gaat.........zal me daar als slachtoffer zijnde niet echt blij mee voelen met zo'n resultaat.

het slachtoffer vind voor een deel pas genoegdoening als de dader voor de rechter verschijnt en genoeg/voldoende gestraft word. Een deal met de OvJ zou daar echt niet voor zorgen
_________________
huiswerk??? ik neem de afwas toch ook niet mee naar school!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OvJ zal alleen bevoegd zijn in zaken waar max. straf op staat van 4 jaar dacht ik. Overigens worden er geen deals gesloten, dat is niet toegestaan. Een OvJ kan ook geen gevangenisstraffen opleggen, vrijheidsberovende straffen blijven voorbehouden aan de rechterlijke macht.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
essie

essie

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 101


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

deals bedoelde ik ook niet letterlijk, ik zie het zelf als een deal tussen OvJ en dader
_________________
huiswerk??? ik neem de afwas toch ook niet mee naar school!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb over dit onderwerp een paper geschreven afgelopen jaar, die ik zo gauw ik 'm weer kan vinden online zal zetten.
Het feit is dat als een burger volgens een OvJ een "verdacht" persoon* is dat een OvJ een transactieaanbod kan doen door te veinzen dat er anders vervolging zal volgen, terwijl daar geen of niet voldoende wettig bewijs voor is.
Op die manier ontstaat er een soort parallele strafmaat, en dat moet toch niet kunnen.





* dus niet een verdachte in de zin van art. 27 Sv.!!!
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wouter








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2004 20:03    Onderwerp: Re: OvJ mag ook straffen opleggen Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
(...) omdat een burger altijd ervoor kan kiezen de zaak voor te laten komen.


Kun je dat even toelichten? Mijn kennis van strafrecht is gebrekkig, maar volgens mij is het enige 'recht van initiatief' dat een burger in het strafrecht heeft, het entameren van een artikel 12 Sv-procedure. Vereist is daarvoor ook nog eens dat het verzoek alleen gedaan kan worden door rechtstreeks belanghebbenden. In de regel zullen dat nabestaanden zijn. Het is niet zo dat iedere burger het openbaar ministerie tot vervolging kan dwingen zoals bijvoorbeeld wel elke burger de civiele rechter tot een beslissing kan dwingen als hij zijn vordering maar op de juiste manier inkleedt.

Meer ontopic, ik vind het overigens een begrijpelijk maar wel riskant initiatief. De tegenargumenten zijn duidelijk, er wordt een beslissing over iemands vrijheid of eigendom (bij gevangenisstraf of geldboete) genomen door iemand die daar in ons rechtsbestel niet echt de plaats voor heeft. Aan de andere kant kenden we natuurlijk ook al tijden de politietransactie, dus eigenlijk is dit een gradatieverschil. Groot voordeel is natuurlijk de efficiëntie van de strafrechtspleging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2004 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Wouter
Burger die transactie krijgt voorgelegd mag ervoor kiezen om de zaak voor te leggen aan de rechter.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:

Het feit is dat als een burger volgens een OvJ een "verdacht" persoon* is dat een OvJ een transactieaanbod kan doen door te veinzen dat er anders vervolging zal volgen, terwijl daar geen of niet voldoende wettig bewijs voor is.


Het is meer dat je dmv het betalen van een transactie een strafblad "afkoopt", al weten verdachten dat natuurlijk niet. Een transactie komt nl. niet op je strafblad, terwijl een onherroepelijke veroordeling van een Nederlandse rechter daar wel op komt...ik blijf dit overigens vreemd vinden, omdat sommige verdachten alleen naar de zitting komen voor een verzoek tot gespreide betaling.. Confused

Bovendien krijg je korting op de te betalen boete...op zitting komt er gewoonlijk 20% bij.
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Ik heb over dit onderwerp een paper geschreven afgelopen jaar, die ik zo gauw ik 'm weer kan vinden online zal zetten.


Kunnen we die nog verwachten? Very Happy


Maar wat is nu de bedoeling? Kan een OvJ straks (of nu al?) ook zonder rechtszaak enzovoorts vrijheidsstraffen opleggen? Vind ik persoonlijk te ver gaan.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen vrijheidsstraffen wel geldboete's en taakstraffen (max 480 uur waarvan 240 uur een werkstraf)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Kunnen we die nog verwachten? Very Happy


De Webmeester en ik zijn al in conclaaf om die bijdrage zo spoedig mogelijk online te krijgen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 15 mrt 2004 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en ik mag daarbij de webmeester adviseren, wat ik natuurlijk graag doe!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds