|
Auteur |
Bericht |
Peter91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 19:32 Onderwerp: Ouders onterven |
|
|
Aangezien mijn ouders soms erg gemeen voor me zijn (zie ook andere topic me bang maken met dreigen met curatele enzo en andere dreigementen en narigheid) vind ik dat ze geen recht hebben op een nalatenschap. Hoewel ik niet hoop eerder als hun dood te gaan maar je weet maar nooit
Ik hoorde iets over dat ze recht hadden over een 'legetime portie' Hoeveel procent is dat van de erfenis?. en kan ik ook van die verplichte legetime portie afkomen? |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 31 jan 2012 18:50 Onderwerp: |
|
|
Je stelt dat ze soms gemeen zijn door dreigementen. Uit het andere topic, waar overigens niet veel meer uit te halen valt dan een warrig verhaal, blijkt dat ze zich jouw zorg en woon-/leefomstandigheden aantrekken. De omstandigheden waaronder deze vermeende dreigementen worden geüit worden niet vermeld, alleen jouw (beperkte) visie erop. Eveneens valt uit dit eenzijdige verhaal wel af te leiden dat ze in de meerderheid van de gevallen níet gemeen tegen je zijn en dus kennelijk genoeg om je geven om je lastig te blijven vallen, zoals je het zelf ervaart.
Los van de vraag of jouw gevoelens omtrent 'gemeen gedrag' (door anderen mogelijk juist gezien als ouderlijke bezorgdheid en betrokkenheid) deze onterving rechtvaardigen, is de prangende vraag of je werkelijk plannen hebt om eerder onder de grond te gaan dan je ouders en of dit wel de juiste reactie is. Want praten levert meer op dan een advocaat of notaris inschakelen. En scheelt je een hoop tijd, ergernis en geld voor iets wat niks uithaalt en alleen maar de verhoudingen onnodig op scherp zet.
Ik weet dat dit voor autisten lastig kan zijn, maar toch is naar een notaris rennen niet de oplossing. Erover praten wel. Doe dat desnoods met bijvoorbeeld je huisarts erbij als onafhankelijke persoon, daar zijn die mensen voor. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 02 feb 2012 10:09 Onderwerp: |
|
|
Ouders kun je gedeeltelijk onterven dmv een testament en de legitieme portie is 50% van de normale nalatenschap. Dit is een vordering en daar kan men wettelijk niet omheen of men moet daar in berusten als legitimaris.
Indien de legitimaris door de rechter is bestraft wegens moord of andere misdaden tegen de erflater dan vervalt de legitieme portie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 02 feb 2012 10:32 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ouders kun je gedeeltelijk onterven dmv een testament en de legitieme portie is 50% van de normale nalatenschap. Dit is een vordering en daar kan men wettelijk niet omheen of men moet daar in berusten als legitimaris. |
art. 4:63 lid 2 BW schreef: | Legitimarissen zijn de afstammelingen van de erflater die door de wet als erfgenamen tot zijn nalatenschap worden geroepen, hetzij uit eigen hoofde, hetzij bij plaatsvervulling met betrekking tot personen die op het ogenblik van het openvallen der nalatenschap niet meer bestaan of die onwaardig zijn. |
Ouders zijn geen afstammelingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|