Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oudere die vast zitten aan abbonement
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ih4x3du

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 13:34    Onderwerp: Oudere die vast zitten aan abbonement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik ben afgelopen week thuis gekomen van vakantie en mijn oma vertelde mij over een 'verbeterd' abonnement van de KPN waarover zij telefonisch is benaderd. Zij heeft telefonisch aangegeven dat zij dit met haar kinderen wil bespreken en zou later terug gebeld worden.

Na enkele dagen valt er een welkomsmap van het bedrijf Pretium Telecom op de mat. Na dit vluchtig door te hebben gelezen valt op dat het een totaal ander bedrijf is maar de naam KPN vaak wordt genoemd.

Ik heb zojuist de klantenservice van KPN gebeld en die gaf aan dat mijn oma sinds 1979 al een abonnement heeft bij de KPN die met ingang van 17 september wordt overgenomen door Pretium Telecom. Deze medewerker vertelde mij dat dit vaker voorkwam omdat dit bedrijf het doet voorkomen alsof zij KPN zijn en via een voice log mensen aan hun proberen te binden.

Mochten mensen het hier niet mee eens zijn dan kunnen zij hier binnen 7 dagen nog vanaf zien. Voor mensen boven de 72 (mijn oma is 81) geldt er de coulance regeling van 3 maanden. Volgens Kassa hebben in 3 jaar tijd, ruim 5000 mensen hier gebruik van gemaakt, tot eind vorig jaar door Pretium Telecom een verklaring van wilsonbekwaamheid werd gevraagd.

http://kassa.vara.nl/actueel/dossiers/artikel/dossier/4789911/?tx_varakassanews%5Bdossier%5D=1135&cHash=da667b147ec7987c4cc578ce57de4f23

Kassa heeft een uitzending aan dit bedrijf gewijd met meer informatie en de uitzending in de bovenstaande link.

Zojuist heb ik met het bedrijf gebeld en die stellen dat mijn oma er aan vast zit tenzij wij schriftelijk een verklaring van wilsonbekwaamheid kunnen overleggen. Mijn oma, die denkt dat SMSen surfen op het internet is, heeft van dit soort dingen totaal geen verstand, maar ze is verder wel wilsbekwaam.

Zij heeft echter niet geweten en gewild dat zij via een voicelog aan een abbonement bij een andere telefoon aanbieder zou vast zitten aangezien zij al ruim 30 jaar bij KPN zit.

Mijn vraag is dan ook, wat kan ik hier tegen doen, het abonnement gaat per 17 september 2012 in en Pretium Telecom, met trouwens een onvriendelijke klantenservice die nog net niet zegt dat je pech hebt, wijst je enkel op de schriftelijke verklaring van wilsonbekwaamheid.

Het lijkt mij sterk dat, zoals de mevrouw van de klantenservice beweert, deze 'overeenkomst' rechtsgeldig is. Mijn oma heeft dit niet begrepen, aangezien zij dacht dat het om KPN ging, aangaf te willen overleggen met haar kinderen en bovendien niks van een voicelog af weet, of überhaupt weet wat dat is.

Bedankt voor jullie tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,
Leon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ih4x3du

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kijk overigens nu een oudere uitzending van Radar terug waar zij met de verborgen camera op het callcenter hebben meegelopen.

Er worden tijdens het telefoon gesprek wat ze hebben opgenomen ook dingen vertelt die niet waar zijn (aldus Radar) maar dat maakt niet uit want het gaat enkel om de voicelog.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Uw oma heeft niet ingestemd met de overeenkomst, dus is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Dat is via de voicelog (ik weet ook niet precies wat dit is) te bewijzen.

Mocht uw oma toch 'ja' gezegd hebben: de ontbindingstermijn (zonder opgaaf van redenen) bedraagt 7 dagen (art. 7:46d Burgerlijk Wetboek). Als deze dagen verstreken zijn, kan ze een beroep op de coulanceregeling ouderen doen: ontbinding zonder opgaaf van redenen binnen drie maanden.

Het is mijns inziens verstandig, zoals in het bericht van Kassa wordt aangegeven, een brief te sturen naar de telefoonaanbieder en aan te geven dat uw oma helemaal niet met een overeenkomst heeft ingestemd.

Met vriendelijke groet,

Marja
quilja

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een voicelog is een geluidsopname van 20 seconden. Het is dus niet zo dat het gehele telefoongesprek wordt opgenomen. Alles wat u voor en na deze 20 seconden heeft gezegd is dus niet te bewijzen.

meer info: Dit gesprek wordt opgenomen

Dus als uw oma met "Ja" geantwoord heeft, bijvoorbeeld "Ja, maar dat wil ik eerst even bespreken", dan is er een voicelog waarop uw oma akkoord gaat met het contract.
De voicelog bestaat dan uit de vraag of uw oma akkoord gaat en de "Ja". De rest van het gesprek is verdwenen.

Schrijf een brief waarin u duidelijk aangeeft NIET akkoord te zijn met de overeenkomst en deze wilt ontbinden. Geef aan dat u hiervan schriftelijke bevestiging wilt èn dat u een klacht indient bij de OPTA als u deze niet voor 17 september ontvangt.
ih4x3du

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Dag,

Uw oma heeft niet ingestemd met de overeenkomst, dus is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Dat is via de voicelog (ik weet ook niet precies wat dit is) te bewijzen.

Mocht uw oma toch 'ja' gezegd hebben: de ontbindingstermijn (zonder opgaaf van redenen) bedraagt 7 dagen (art. 7:46d Burgerlijk Wetboek). Als deze dagen verstreken zijn, kan ze een beroep op de coulanceregeling ouderen doen: ontbinding zonder opgaaf van redenen binnen drie maanden.

Het is mijns inziens verstandig, zoals in het bericht van Kassa wordt aangegeven, een brief te sturen naar de telefoonaanbieder en aan te geven dat uw oma helemaal niet met een overeenkomst heeft ingestemd.

Met vriendelijke groet,

Marja

Ik heb zojuist contact opgenomen met de conzuwijzer en die stellen dat het hele gesprek wel bewaard en overlegt dient te worden als wij stellen dat er voorafgaande aan de voicelog iets anders is verteld.

Mijn oma dacht hier met KPN te maken te hebben (zoals veel ouderen) en heeft verteld dat zij dit moest overleggen met haar kinderen, zij wist niets van een bandopname, die wij nu gaan opvragen.

De coulance regeling is veranderd door dit bedrijf, voor een geslaagd beroep hierop is een verklaring van wilsonbekwaamheid vereist. Mijn oma is echter wilsbekwaam maar snapte dit gewoon niet doordat er door de verkoper zo snel wordt gepraat en van alles en nog wat wordt vertelt.

Consuwijzer adviseert echter om een aangetekende brief te sturen en niet te betalen en eventueel naar een geschillen commissie te stappen en de stappen van het bedrijf af te wachten.

Maar ik vind het schandalig dat zelfs na verschillende rechtszaken en kamervragen, bedrijven met dit soort bedrijven door mogen gaan. Steeds meer en meer (oudere) mensen zijn hier de dupe van! Waarom zou een 81 jarige vrouw die al 32 jaar bij de KPN zit over willen stappen voor een tientje per jaar!
quilja

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2012 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ih4x3du schreef:

Ik heb zojuist contact opgenomen met de conzuwijzer ...

zij wist niets van een bandopname, die wij nu gaan opvragen.

De kantonrechter heeft onlangs geoordeeld (LJN: BC6117) dat aan een voicelog bewijswaarde kan worden toegekend als aan de volgende voorwaarden is voldaan.

•Er moet toestemming worden gevraagd voor de geluidsopname en het positieve. antwoord moet worden afgewacht. Ook de contractsinhoud moet duidelijk uit het gesprek blijken
•Na het gesprek moet een schriftelijke bevestiging toegestuurd worden met de inhoud van de overeenkomst en een verwijzing naar de voicelog.

Als uw oma niet wist van de bandopname is er in elk geval niet duidelijk om toestemming gevraagd en al helemaal niet gewacht tot die toestemming is gegeven.
De voicelog heeft geen bewijswaarde als u dit aannemelijk kunt maken.

Bron: Dit gesprek is opgenomen (zie link in eerdere reactie)
LJN: BC6117 kun je vinden via google mocht je interesse hebben.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds