Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oude werkgever vraagt (eist) 1500 euro
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ricojet

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 15:38    Onderwerp: Oude werkgever vraagt (eist) 1500 euro Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeej,

Ik ben rico en ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb gewerkt bij een bezorg restaurant, hier bezorgde ik eten met een auto. Er was schade aan de auto en mijn oude werkgever heeft mij hiervan de schuld gegeven en een factuur opgestuurd van 1500 euro. Ook staat hierin dat ik ongeoorloofd verzuim heb gepleegd door niet op te komen dagen.

Kan hij dit bedrag zomaar op mij schuiven en hij dreigt ook met een incasso. Help

Mvg Rico
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hangt er een beetje vanaf hoe de schade precies is ontstaan, maar in de meeste gevallen hoort je werkgever verzekerd te zijn voor dergelijke schade. Hij kan de rekening meestal niet zomaar aan jou doorschuiven. Alleen als je opzettelijk of roekeloos hebt gehandeld mag hij de schade op jou verhalen.

Als een incassobureau de vordering overneemt, dan moet je duidelijk maken dat je de vordering betwist. In een eventuele procedure voor een rechter kan je dan duidelijk maken dat je vindt dat je niet verplicht bent om de schade te vergoeden.

Of er sprake is geweest van ongeoorloofd verzuim kan ik niet beoordelen: waarom ben je niet op komen dagen? Is je contract verlopen, heb je ontslag genomen of heb je je ziek gemeld?
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Inderdaad. Wat betreft de schade aan de auto geldt art. 7:661 Burgerlijk wetboek. Dat houdt in dat de werknemer niet aansprakelijk is jegens de werkgever, tenzij de schade het gevolg is van opzettelijk, of bewust roekeloos handelen van de werknemer.

Het kan zijn dat hiervan in de arbeidsovereenkomst is afgeweken; dat mag alleen voor zover u, als werknemer, voor deze schade verzekerd bent.

Met vriendelijke groet,

Marja
Ricojet

BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank u allebei.

Ik ben niet meer gekomen op het werk toen ik hoorde dat hij de schuld van de schade op mij schoof. Kan hij hier kosten voor verrekenen?

Danku

Rico
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel geldt: art. 7:627 BW geen arbeid, geen loon.

Mogelijk vormt daarbij uw werkverzuim een dringende reden voor ontslag op staande voet (art. 7:678 lid 2 aanhef en onder k BW). Besluit de werkgever u ontslag op staande voet te geven, dan kunt u dit aanvechten bij de kantonrechter. Dan is het aan de rechter om te beoordelen, of sprake is van een dringende reden voor ontslag op staande voet.

Mocht de rechter oordelen dat sprake is van een dringende reden voor ontslag op staande voet, dan kunt u ook schadeplichtig zijn tegenover de werkgever (art. 7:677 lid 3 BW).

De schadeplichtigheid geldt alleen als de werkgever u op staande voet ontslaat. Ontslaat hij u niet, dan bent u ook niets verschuldigd. U krijgt alleen geen loon, omdat u niet gewerkt hebt.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ricojet schreef:
dank u allebei.

Ik ben niet meer gekomen op het werk toen ik hoorde dat hij de schuld van de schade op mij schoof. Kan hij hier kosten voor verrekenen?

Danku

Rico

Uiteraard krijg je geen salaris voor de tijd waarin je niet gewerkt hebt omdat je eenvoudig niet bent op komen dagen.

Ik neem echter aan dat je bedoelt dat je nog recht op betaling van (wel) gewerkte uren en dat jouw (ex)werkgever de kosten vanwege de schade aan de auto wil verrekenen met die achterstallige betalingen.

Dit mag niet. Eenvoudigweg omdat de schade niet jou aangerekend mag worden. Daarom is er geen grond om schade te vergoeden en dus ook niet om schade te verrekenen met loon.

BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thankss

Nee ik kreeg mijn loon elke werkdag contant uitbetaald, het is wel witwerk. Maar in de brief staat ik kosten moet betalen omdat ik niet ben komen opdagen. Kan dit?

Ps ik stond nog wel ingeroosterd 8 uur in de week
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, als u niet op staande voet bent ontslagen wegens werkweigering, hoeft u geen kosten voor het niet verschijnen op uw werk te betalen.
Ricojet

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Halloo,

En mijn oude werkgever zei dat ik ook boetes had :S moet ik dit dan betalen?
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boetes uiteraard wel, dat zijn de consequenties van je eigen gedrag, althans als het om door jou zelf begane verkeersovertredingen gaat en dat aantoonbaar is door de werkgever qua tijdstip en vervoersmiddel.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds