Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ordeverstoring aanvechten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Hoe zit het met de cautie? Had die niet verleend moeten zijn als vraagsteller en zijn vrienden als verdachten werden gehoord?

Dat valt te bezien en hangt m.i. af van het volgende:

Had TS op het moment dat hij zijn verhaal deed al de status van verdachte? Het lijkt mij van niet. TS meldt zich spontaan bij de politie en naar zijn lezing treft hem geen schuld. Tijdens het onderzoek dat volgde kwamen feiten en omstandigheden aan het licht die hem de status van verdachte bezorgde. Wat dan nog rest is de vraag of de een verklaring die iemand heeft afgelegd als getuige (geen cautie) als bewijsmiddel mag worden gebruikt tegen hem als verdachte, maar dit staat los van het al dan niet rechtmatig optreden door de politie. Los hiervan is een cautie (ook bij een verdachte) niet nodig zolang er geen sprake is van een verhoorsituatie, dwz zolang er geen vragen worden gesteld (de spontane verklaring).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hyzo

Leeftijd: 35
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2012 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor 7 man een proces verbaal opmaken is veel typ werk. Het maakt het makkelijk om één proces verbaal op te stellen, dan heb je veelal het probleem dat dezelfde omschrijving uitgaat aan alle 7 personen. Dit klopt dan niet helemaal omdat elk aandeel van elk individu verschillend is. Daarnaast zijn de portiers aan het werk, en de agenten hebben ook meerdere dingen te doen. Dus is er een, vind ik, een grote kans aanwezig dat er is verzuimd om een getuigenverklaring bij te voegen en al helemaal twee getuigenverklaringen (en ik zie het niet geheel voor me dat de bewakers mee naar het bureau zijn gegaan, tenzij dit volgende dag betreft).

Het geval met de cautie, de 'verklaring' is op dat moment geen verklaring indien de agent een gesprek aangaat. Er is geen verklaring van TS. Deze had wel kunnen komen na dat telefoongesprek.
Het betreft ook geen getuigenverklaring deze moet ondertekend zijn.
LM

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2012 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Dus is er een, vind ik, een grote kans aanwezig dat er is verzuimd om een getuigenverklaring bij te voegen en al helemaal twee getuigenverklaringen (en ik zie het niet geheel voor me dat de bewakers mee naar het bureau zijn gegaan, tenzij dit volgende dag betreft).

Dat weten we beiden niet. Daarbij lijk jij er van uit te gaan dat er bepaalde vormvoorschriften zijn. De politie kan in beginsel volstaan met een proces-verbaal waarin zij al haar bevindingen opneemt. Waaronder wat is verklaard door de medewerkers van de beveiliging. Elke betrokken politieagent maakt een proces-verbaal m.b.t. zijn/haar individuele bevindingen. Zo'n ambtsedig proces-verbaal is een wettig bewijsmiddel en kan zonder problemen worden gebruikt. Er is geen regel die verplicht dat de verklaring van getuigen in een dergelijke geval in een afzonderlijk / getekend proces-verbaal wordt opgenomen. In relatief eenvoudige zaken gebeurt dit vaker niet (efficiency afweging), waarbij - als het goed is - bewust een zeker procesrisico wordt geaccepteerd.

Hyzo schreef:
Het geval met de cautie, de 'verklaring' is op dat moment geen verklaring indien de agent een gesprek aangaat. Er is geen verklaring van TS. Deze had wel kunnen komen na dat telefoongesprek.
Het betreft ook geen getuigenverklaring deze moet ondertekend zijn.

Waarom is er dan nog geen sprake van een verklaring + waarom is iets pas een verklaring als het is ondertekend? En belangrijker, waar baseer je dat op?
Username

Username

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2012 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verklaring of niet, de cautie moet volgens mij worden gegeven wanneer er zaakgerichte vragen gaan worden gesteld aan een kennelijke verdachte.

Overigens kan een agent ook, in dit geval, bijvoorbeeld een pv bevindingen hebben opgemaakt met wat hij hoorde dat de verdachte tegen hem zei op straat.
Hyzo

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2012 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Dat weten we beiden niet. Daarbij lijk jij er van uit te gaan dat er bepaalde vormvoorschriften zijn. De politie kan in beginsel volstaan met een proces-verbaal waarin zij al haar bevindingen opneemt. Waaronder wat is verklaard door de medewerkers van de beveiliging. Elke betrokken politieagent maakt een proces-verbaal m.b.t. zijn/haar individuele bevindingen. Zo'n ambtsedig proces-verbaal is een wettig bewijsmiddel en kan zonder problemen worden gebruikt. Er is geen regel die verplicht dat de verklaring van getuigen in een dergelijke geval in een afzonderlijk / getekend proces-verbaal wordt opgenomen. In relatief eenvoudige zaken gebeurt dit vaker niet (efficiency afweging), waarbij - als het goed is - bewust een zeker procesrisico wordt geaccepteerd.

Ik zeg dat ik denk dat er een grote kans aanwezig is gezien de moeite die daarvoor gedaan dient te worden.

LM schreef:
Waarom is er dan nog geen sprake van een verklaring + waarom is iets pas een verklaring als het is ondertekend? En belangrijker, waar baseer je dat op?

Ik zeg niet dat 'iets' pas een verklaring is als het ondertekend is, ik zeg dat een getuigenverklaring pas een verklaring is als het ondertekend is. Indien een agent een verhaal opschrijft van wat TS tegen hem zegt is dat geen verklaring omtrent de orde verstoring. Ben het eens met Username, hij kan wel PV bevindingen opmaken.

Dit haal ik uit artikel 180 RV

Quote:
3.De getuige ondertekent zijn verklaring. Weigert hij te ondertekenen of verklaart hij dit niet te kunnen, dan wordt die weigering of die verklaring, inhoudende de oorzaak van verhindering, in het proces-verbaal vermeld.

Kortom, ik ben van mening dat je er verstandig aan doet om aan de Officier te vragen of het wel correct vermeld is, de bijdrage van TS als persoon en hoe dit dan is waargenomen. Geheel geen rare vragen lijkt me zo gezien het verhaal. Dit staat los van of dat wel of niet gebeurd is. Ik denk dat je daar misschien wat sterker staat in je verzet.
LM

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2012 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Ik zeg niet dat 'iets' pas een verklaring is als het ondertekend is, ik zeg dat een getuigenverklaring pas een verklaring is als het ondertekend is. Indien een agent een verhaal opschrijft van wat TS tegen hem zegt is dat geen verklaring omtrent de orde verstoring. Ben het eens met Username, hij kan wel PV bevindingen opmaken. Dit haal ik uit artikel 180 RV

Ik had het ook over een PV bevindingen (of hoe je dit ook noemt), waarin de verbalisant zijn bevindingen weergeeft, waaronder dus ook wat de getuige verklaarde.

Burgerlijke rechtsvordering is niet van toepassing op strafzaken. Voor zover het Wetboek van Strafvordering zich uitlaat over getuigen geldt dit het verhoor van getuigen door een rechter (-commissaris). Het getuigenverhoor door een opsporingsambtenaar kent geen geen expliciete wettelijke basis en geen expliciete vorm voorschriften. In welke vorm een opsporingsambtenaar het verhoor van een getuige giet doet niet ter zake voor de status van "getuige". Strikt genomen is er pas sprake van een getuigenverhoor als bewijsmiddel als dit verhoor is afgenomen door de rechter (-commissaris).

In de gevallen waarin de opsporingsambtenaar een getuigenverklaring opneemt (mede getekend door de getuige) dan wel dit opneemt in een proces-verbaal van bevindingen (niet getekend door de getuige) levert dit het bewijsmiddel "overige bescheiden" op (art. 339 lid 1 onder 5 Wb Sv).
Hyzo

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
In de gevallen waarin de opsporingsambtenaar een getuigenverklaring opneemt (mede getekend door de getuige) dan wel dit opneemt in een proces-verbaal van bevindingen (niet getekend door de getuige) levert dit het bewijsmiddel "overige bescheiden" op (art. 339 lid 1 onder 5 Wb Sv).

Ik snap dat RV niet geldt voor het strafrecht omdat strafrecht een eigen boek voor procesrecht kent. Ik kon het alleen niet snel vinden in WvSV. Met het RV probeerde ik aan te geven dat dit idem dito geldt voor strafrech zaken. Zoals je nu zelf aangeeft kan de verbalisant opschrijven wat de portier heeft waargenomen in een PV van bevindingen. Maar de kracht van dit bewijs is vele mate minder dan een getuigenverklaring die ook nog eens ondertekend is en dan ook nog eens twee. Dus de OvJ ziet zo'n PV van bevindingen maar heeft daar helemaal niks aan omdat de agent slechts opschrijft wat de portier heeft gezegd. Maar keihard bewijs is dit niet. Zo'n PV van bevindingen staat wel sterk in combinatie met ander bewijs, zoals bijvoorbeeld gedeeltelijke waarneming van de verbalisant of camerabeelden.
LM

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2012 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De term "proces-verbaal van bevindingen" is verwarrend omdat dit geen strafvorderlijke begrip is. Strafvordering kent alleen het begrip "proces-verbaal" en dit is een wettig bewijsmiddel. In welke format / proces-verbaal type de politie een getuigenverklaring giet doet niet ter zake.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat zowel de getekende verklaring als de ongetekende verklaring wettige bewijsmiddelen zijn (het zijn processen-verbaal) van gelijke orde (in tegenstelling tot wat jij beweerde).

Dat een getekende verklaring eventueel een grotere bewijswaarde heeft dan een ongetekende staat niet ter discussie. Met het oog op het vermijden van procesrisico's heeft het natuurlijk de voorkeur een verklaring te laten tekenen door de getuige. Dit kan discussie achteraf voorkomen. Evengoed, het is veel te kort door de bocht te stellen dat een ongetekende verklaring geen waarde heeft. Het heeft in beginsel net zoveel of net zo weinig waarde als een getekende verklaring. De rechter zal in beginsel er van uitgaan dat de verklaring (ambtsedig opgemaakt) een correcte weergave is van wat de getuige heeft verklaard. Dat betekent dat de inhoud niet ter discussie wordt gesteld vanwege het enkele feit dat de getuige niet heeft getekend.
Hyzo

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2012 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
De term "proces-verbaal van bevindingen" is verwarrend omdat dit geen strafvorderlijke begrip is. Strafvordering kent alleen het begrip "proces-verbaal" en dit is een wettig bewijsmiddel. In welke format / proces-verbaal type de politie een getuigenverklaring giet doet niet ter zake.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat zowel de getekende verklaring als de ongetekende verklaring wettige bewijsmiddelen zijn (het zijn processen-verbaal) van gelijke orde (in tegenstelling tot wat jij beweerde).

Dat een getekende verklaring eventueel een grotere bewijswaarde heeft dan een ongetekende staat niet ter discussie. Met het oog op het vermijden van procesrisico's heeft het natuurlijk de voorkeur een verklaring te laten tekenen door de getuige. Dit kan discussie achteraf voorkomen. Evengoed, het is veel te kort door de bocht te stellen dat een ongetekende verklaring geen waarde heeft. Het heeft in beginsel net zoveel of net zo weinig waarde als een getekende verklaring. De rechter zal in beginsel er van uitgaan dat de verklaring (ambtsedig opgemaakt) een correcte weergave is van wat de getuige heeft verklaard. Dat betekent dat de inhoud niet ter discussie wordt gesteld vanwege het enkele feit dat de getuige niet heeft getekend.

Dan kunnen we nu vaststellen dat we het geheel oneens met elkaar zijn. Ik ben het ermee eens dat ''niet getekende getuigen verklaring'' ook bewijs is maar de bewijskracht is in vele mindere maten. Want dit is wat de agent heeft gehoord, een ondertekende bijgevoegde getuigenverklaring staat voor: ''ik beweer dit''.

Ik vind het ook onprettig dat je zegt dat ik stel dat een ongetekende ''getuigenverklaring'' (dat is het niet want het zijn waarnemingen van de verbalisant) geen waarde heeft. Ik heb gezegd dat dit veel minder bewijskracht heeft en indien in combinatie met eigen waarnemingen of andere bewijsmiddelen dat dan de bewijskracht van deze waarnemingen verhoogd. Zoals ik dan al zeg hierboven gaat de rechter er niet vanuit dat dit een waardig om ambtseed opgemaakte getuigenverklaring is.

Nee de rechter gaat ervan uit dat het een waarneming is van de agent die op ambtseed is opgemaakt. Want de agent neemt waar dat de beveiliging iets heeft horen zeggen. Wil de beveiliger dit ook verklaren dat moet hij gehoord worden in een proces-verbaal en ook ondertekend.

PV van bevindingen -> waarneming van verbalisant wat de beveiliger heeft gezegd, op dat moment in die status waarin hij verkeerde.

Getuigenverklaring -> verklaring van de beveiliger in een verhoor dan wel opschrift van wat hij heeft gezien.

Als de agent aan een beveiliger vraagt wat er is gebeurd en de agent vermeld dit in zijn PV, leuk en aardig maar is niet hard te maken. Zeker niet van één beveiliger. Agent heeft t zelf gewoon niet waargenomen. Dat kan hij zeggen in de nachtelijke uren, ik kan ook van alles zeggen. Dat is gewoon niet voldoende ondubbelzinnig bewijs als dit niet geleverd wordt in combinatie met ander bewijs.

Dat brengt ons terug op het beginpunt van de discussie, wordt dit wel gedaan? Waarvan ik denk dat er een aanzienlijke kans is van niet.
LM

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo, ik beweer niet dat een niet getekende verklaring van een getuige per definitie net zoveel bewijskracht heeft als een getekende verklaring. Dat is casusafhankelijk. Wel leveren beiden in beginsel een gelijkwaardig bewijsmiddel op.

Ik begrijp je reactie niet dat wij het “geheel oneens” zijn met elkaar, voor zover je het hebt over de bewijskracht in deze zaak. Ik heb de vraag van TS niet opgevat als een vraag naar de bewijskracht (valt niet te beoordelen), maar of – gelet op de door TS zelf aangedragen feiten – er sprake kan zijn van een verstoring van de openbare orde. Wat mij betreft wel, mits de beveiligers rechtmatig optraden. Jij verlegt de discussie naar “bewijskracht”, maar dat was niet mijn punt. In mijn laatste reactie benadruk ik zelfs dat het uiteraard zo is dat met een getekende verklaring minder procesrisico wordt gelopen. Lees nog maar eens terug.

Volgens mij mis je mijn opmerking t.a.v. de getuigenverklaring. Ik wees erop dat de rechtsregel t.a.v. het tekenen van een getuigenverklaring niet ziet op de getuigenverklaring die wordt opgenomen door een opsporingsambtenaar. Ongeacht of een t.o.v. een opsporingsambtenaar afgelegde verklaring getekend is of niet, het levert het bewijsmiddel “proces-verbaal” op (en niet het bewijsmiddel “getuigenverhoor” zoals jij schijnt te denken!!). Overigens doet dit er verder niet toe, want er is geen rangorde tussen deze bewijsmiddelen.

Je kunt niet in algemene zin zeggen dat een getekende verklaring door een getuige een hogere bewijskracht heeft dan een proces-verbaal van bevindingen van een opsporingsambtenaar waarin deze weergeeft wat de getuige verklaarde. Als jij dit wel bedoelt zijn we het inderdaad oneens.

Het tekenen van een verklaring door een getuige zegt namelijk niets over de overtuigingskracht of het waarheidsgehalte van de verklaring. Of de rechter de verklaring van een getuige dan wel bevindingen van een opsporingsambtenaar m.b.t. wat de getuige verklaarde overtuigend vindt hangt (in beide gevallen) af van de overige bevindingen, samenhang, tegenstrijdigheden etc. Het is in principe zelfs voorstelbaar dat een rechter een getekende verklaring ongeloofwaardiger vindt dan de verklaring opgetekend in een proces-verbaal van bevindingen.

Hyzo schreef:

“PV van bevindingen -> waarneming van verbalisant wat de beveiliger heeft gezegd, op dat moment in die status waarin hij verkeerde.

Getuigenverklaring -> verklaring van de beveiliger in een verhoor dan wel opschrift van wat hij heeft gezien”.

Misschien is er sprake van een spraakverwarring, maar in beide gevallen schrijft de opsporingsambtenaar op wat de getuige verklaarde en wordt hiervan door de opsporingsambtenaar een proces-verbaal gemaakt. In het ene geval een PV van bevindingen in het andere geval een PV van getuigenverhoor. In beide gevallen wordt van een beëdigd opsporingsambtenaar verwacht dat dit proces-verbaal een correcte weergave is van wat de getuige heeft gezegd. Wat dat betreft geen verschil. Het verschil is dat in het eerste geval de getuige niet heeft getekend voor de weergave van de opsporingsambtenaar en in het 2e geval wel. De meerwaarde van de getekende verklaring is niet dat dit op zichzelf een grotere bewijskracht heeft, maar dat er achteraf minder snel discussie is over of het document wel weergeeft wat de getuige heeft gezegd. Hierover ontstaat echter pas discussie als er een reden is om hieraan te twijfelen. Het enkele feit dat een getuige niet heeft getekend is op zichzelf geen reden om hieraan te twijfelen. De rechter zal – tot het tegendeel blijkt – er vanuit gaan dat de onder ede staande opsporingsambtenaar een correct verslag doet van wat de getuige verklaarde.

Hyzo schreef:

“Als de agent aan een beveiliger vraagt wat er is gebeurd en de agent vermeld dit in zijn PV, leuk en aardig maar is niet hard te maken. Zeker niet van één beveiliger. Agent heeft t zelf gewoon niet waargenomen. Dat kan hij zeggen in de nachtelijke uren, ik kan ook van alles zeggen.”

Hierover sprake we al eerder. Dat is toch altijd zo met de verklaring van een getuige, ongeacht of deze nu getekend is of niet? De agent heeft het zelf niet waargenomen, maar tekent uit de mond van de beveiliger slechts op wat er volgens de getuige gebeurd is. Zo werkt het in de opsporing. Niet ter discussie staat wat mij betreft dat het bewijs uiteraard zal moeten komen uit een combinatie van feiten en omstandigheden.

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laatste wat ik erover zeg. Volgens mij moeten er gewoon minimaal een verhoor bij zitten van een getuigen waarin hij/zij beaamt het feit te hebben waargenomen. Wat de rechter daar verder mee doet is aan hem/haar.
Zonder dit verhoor, wat allemaal bij elkaar kan in een proces verbaal, levert ook bewijsmiddelen op. Maar naar mijn inziens niet voldoende. Nogmaals ik raadde daarom TS aan om daarover verzet in te dienen. Zodat je voor jezelf duidelijk hebt dat de waarnemingen voldoende zijn en dat zijn eigen aandeel goed omschreven is. Dit heb ik nu ongeveer al 4-5x gezegd.

Tevens schijn ik niet te denken dat het een 'bewijsmiddel getuigenverhoor' oplevert (die een andere hiërarchie heeft m.b.t. het proces-verbaal). Ik noem het getuigenverhoor om het te onderscheiden met de waarnemingen van de agent die we tot zover 'proces-verbaal' hebben genoemd. Daar ik van mening ben dat als het proces verbaal (zonder pv getuigenverhoor) opgemaakt is door een ambtenaar, dit de waarnemingen van de ambtenaar zijn. En een ondertekende getuigenverhoor de waarnemingen van de beveiliger zijn, die hij wilt verklaren en als getuigen is in deze zaak (wat naar mijn inziens dus meer bewijskracht heeft).

Voort moet de rechter inderdaad maar zelf weten welke waarde hij hecht aan een getuigenverklaring die ondertekend is, hierin hoeft hij niet mee te gaan, daar ben ik het mee eens. Maar hij heeft wel een of meerdere getuigen.
LM

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2012 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Ik noem het getuigenverhoor om het te onderscheiden met de waarnemingen van de agent die we tot zover 'proces-verbaal' hebben genoemd. Daar ik van mening ben dat als het proces verbaal (zonder pv getuigenverhoor) opgemaakt is door een ambtenaar, dit de waarnemingen van de ambtenaar zijn. En een ondertekende getuigenverhoor de waarnemingen van de beveiliger zijn, die hij wilt verklaren en als getuigen is in deze zaak (wat naar mijn inziens dus meer bewijskracht heeft).

Oke, dan ook een laatste reactie. In beide gevallen is er sprake van een zintuiglijke waarneming van de beveiligingsmedewerker. Deze komt vervolgens in beide gevallen via een zintuiglijke waarneming (horen) van de opsporingsambtenaar op papier. Een getekende verklaring veronderstelt wel dat de getuige deze heeft doorgelezen (of is voorgelezen) en dat hij achter de gebruikte formulering staat. Laat onverlet dat er altijd sprake is van een zekere vertekening van de werkelijkheid.

(Als je verklaringen van getuigen wel eens leest zal de ambtelijke taal je opvallen. Zelfs de analfabeet spreekt in mooie volzinnen. Ondanks de ondertekening worden verklaring regelmatig - terecht - ter discussie gesteld omdat evident is dat de getuige dat nooit zo gezegd kan hebben. O.a. daarom en eerdere argumenten mijn opmerking dat je niet in z'n algemeenheid kan stellen dat een getekende verklaring meer bewijskracht heeft dan een ongetekende)
Tim1234

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties, Hieruit blijkt dat de zaak zelfs nog vrij gecompliceerd is. Ik heb mijn bezwaarschrift ingeleverd zoals hij hier op het forum stond met wat meer persoonlijke informatie daarin.

Hoe zit het met deze processstukken, kan ik deze nu al opvragen of moet ik hier mee wachten. Ik denk dat ik me persoonlijk dan ook beter op deze zaak voor kan bereiden.

Nogmaals bedankt, en ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Met vriendelijke groet,

Tim
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds