Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 10:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegtermijn & algemene voorwaarden internetverbinding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 22:17    Onderwerp: Opzegtermijn & algemene voorwaarden internetverbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Ik heb een vrij standaard vraag eigenlijk, maar ik wil het toch ff checken voordat ik met wetsartikelen ga smijten.

Ik heb een ADSL abo bij Planet internet en wil die opzeggen, a.s.a.p. De grapjassen melden mij terug dat het abonnement 'aan het eind van de lopende contractsperiode' zal worden beëindigd, te weten 1 augustus 2006.

Op hun website staat dat wanneer je niet max 1 maand voor het eind van je contractsperiode opzegt, het contract weer met een jaar wordt verlengd. (Hier al het eerste punt wat niet klopt want volgens mij hebben wij ons contract op 1 juli 2003 gestart, maar goed.)

Nou denk ik hier aan art. 233 boek 6 BW, onredelijk bezwarende AV. Verder geloof ik niet dat ze ons destijds die algemene voorwaarden uberhaupt ter hand hebben gesteld (we hebben het abonnement gewoon in de winkel afgesloten), dus dan zouden ze zich er sowieso niet op kunnen beroepen.

Sterk of zwak?

Groeten, Michèle
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vrees zwak.....

Die gasten hebben dat gewoon zo goed dichtgetimmerd..... Sad
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk eerst even na wat je precies voor contract hebt afgesloten. Het kan best zo zijn dat je gewoon een driejarig contract hebt. Verder is de opzegtermijn van één maand standaard. De verlenging van één jaar indien niet wordt opgezegd is mooi meegenomen; meestal wordt het conract dan namelijk met de oorspronkelijke termijn verlengd.
Wat je nu in ieder geval kunt doen is alvast per eerst volgende vervaldatum je abonnement beëindigen. Dan kan je dat in ieder geval niet meer vergeten.

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij bijna alle ISPs (xs4all is wellicht de enige uitzondering) is het standaard 1 jaar met automatische verlenging van steeds een jaar. Dit is helaas nog net wel toegestaan, zie art. 236 sub j en art. 237 sub k.

Gelukkig werkt de PvdA op het moment aan een wetsvoorstel om dit te veranderen, zodat we in dit opzicht binnenkort wellicht weer aansluiting vinden bij andere landen waar deze praktijken al sinds een aantal jaar niet meer zijn toegestaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 7:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bij bijna alle ISPs (xs4all is wellicht de enige uitzondering) is het standaard 1 jaar met automatische verlenging van steeds een jaar. Dit is helaas nog net wel toegestaan, zie art. 236 sub j en art. 237 sub k.

Dat valt wel mee. Er zijn er zeker meer die een kortere opzegtermijn hanteren.

Overigens zijn de termijnen, waar het om ADSL gaat, zo lang, omdat in de race om de abonnees de afsluitkosten, die KPN/BBNed/BabyXL rekenen, niet aan de abonnees in rekening zijn gebracht bij het aangaan van het abonnement.
Quote:

Gelukkig werkt de PvdA op het moment aan een wetsvoorstel om dit te veranderen, zodat we in dit opzicht binnenkort wellicht weer aansluiting vinden bij andere landen waar deze praktijken al sinds een aantal jaar niet meer zijn toegestaan.

Yep, waarover later meer.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, verlenging met een jaar is gewoon toegestaan. Ik heb hetzelfde probleem met Canal+ die ook gewoon steeds met een jaar verlengen. En waarbij de opzegtermijn zelfs 3 maanden bedraagt...
Ik hoop dat dat wetsvoorstel snel komt...
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit een overeenkomst 'tot het geregeld afgeven van zaken'? (Art. 6:237k jo 6:236j)

Een internetabo is idd wel wat anders dan een gewone overeenkomst, maar anders zou je 6:237l erop los kunnen laten welke een max van 3 maanden opzegtermijn voorschrijft.

En dan nog, ook al zouden ze volgens deze wetsartikelen een termijn van een jaar mogen hanteren, het toetsen aan AV's gaat toch eerst op vorm en dan op inhoud? De AV's zijn mij niet ter hand gesteld, dat is 1, en daarnaast zou je ze in dit geval onredelijk bezwarend kunnen vinden. (Hoewel ik natuurlijk geneigd ben ze ontzettend belachelijk te vinden terwijl dat objectief gezien nog maar de vraag is.)

Ik ben normaal niet iemand die zich koste wat kost zo voordelig mogelijk uit iedere verplichting wilt lullen, hoor, maar ik vind deze regeling toch echt absurd. Mad Bovendien ga ik verhuizen en heb al kosten genoeg, om dan ook nog eens een jaar lang Planet te gaan zitten spekken trekt mij niet echt, zul je begrijpen.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik zit ook nog bijna driekwart jaar aan canal+ vast voor 30 euro per maand terwijl het eredivisievoetbal er niet eens meer op te zien is en daar hebben wij het alleen maar voor.
Maar zoals al gezegd, een verlenging van een jaar is dus niet onredelijk bezwarend, pas als het langer dan een jaar is. En een opzegtermijn van 3 maanden ( in mijn geval ) mag ook gewoon, als het maar niet langer is.....
Dat hebben ze natuurlijk handig uitgezocht, zij hebben ook juristen snapje....
Gelukkig wil de PvdA hier nu wat aan doen want ik vind het zelf ook belachelijk.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zucht...

nou ja de eerste verontwaardiging is gezakt dus we zullen er maar mee leren leven he. Ach ja. Rolling Eyes

Maar, even voor de volledigheid: theoretisch zou ik nog een punt kunnen maken van het ter hand stellen van de algemene voorwaarden, toch? Iemand die hier uitgebreid les in heeft gehad?

In ieder geval bedankt allen voor het meedenken!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat er in het contract geen zinnetje in de trant van "Ik heb kennis genomen van de algemene voorwaarden en ga daar mee accoord"?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Staat er in het contract geen zinnetje in de trant van "Ik heb kennis genomen van de algemene voorwaarden en ga daar mee accoord"?

Da's toch geen ter hand stellen ?
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat klopt, maar als jij daar je handtekening onder hebt staan, dan wordt het wel heel lastig om te blijven volhouden dat de voorwaarden je niet ter hand zijn gesteld.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik zit ook nog bijna driekwart jaar aan canal+ vast voor 30 euro per maand terwijl het eredivisievoetbal er niet eens meer op te zien is en daar hebben wij het alleen maar voor.

In jouw geval vraag ik me toch wel af of je niet gewoon een ijzersterk argument hebt om van Canal+ af te komen. Je gaat die overeenkomst aan juist voor het eredivisievoetbal, en dan halen ze het er plots af. Dan komen ze hun verbintenis toch niet meer na en heb je (wat mij betreft Smile) toch minimaal recht op vroegtijdige opzegging of verlaging van het abonnementsgeld...
bona fides

BerichtGeplaatst: za 30 jul 2005 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee, dat klopt, maar als jij daar je handtekening onder hebt staan, dan wordt het wel heel lastig om te blijven volhouden dat de voorwaarden je niet ter hand zijn gesteld.

Ter hand stellen is als ik mijn Compendium erop na lees toch echt noodzakelijk. Alleen als dit niet goed kan, kan volstaan worden met bijvoorbeeld melden dat ze bij de KvK ter inzage liggen. In de winkel kan het gewoon wel, dus had het ook moeten gebeuren. Het lijkt me niet redelijk als de winkel zich kan beroepen op een standaardzinnetje in het contract. Had Michèle die zin moeten doorstrepen? Of had ze er zelf op moeten staan de voorwaarden eerst in te zien? Ik ben wel benieuwd hoe het zou aflopen.

Wat betreft de redelijkheid van de algemene voorwaarden zelf: de zwarte en grijze lijsten dienen ter inkleuring van 'onredelijk bezwarend', en in dit geval blijven ze netjes aan de juiste kant.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2005 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bonafides: Dat vind ik inderdaad ook en de Consumentenbond trouwens ook. Het is ookal meerdere keren in Radar geweest. Ik heb ook al enkele brieven naar Canal+ gestuurd maar die blijven stug volhouden dat zij niet aansprakelijk zijn voor het veranderen van de programma's. Wat natuurlijk onzin is. Maar ik heb er het geld niet voor over om naar de rechter te gaan. Ze hebben de abonnementsprijs trouwens wel verlaagd, met 5 euro, yippie!! Laughing Wink

Sorry, dit viel even buiten het topic.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds