|
Auteur |
Bericht |
HiredGuns
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 aug 2008 17:54 Onderwerp: Opzegtermijn: per wanneer moet je dan weg? (pensionstalling) |
|
|
Hallo,
Ik zit met een lastige vraag.
Situatie is als volgt. Ik heb een paard gestald bij een pensionstalling. Hier wordt een opzegtermijn gehanteerd van 1 maand. Hieraan heb ik ruimschoots voldaan. Wanneer moet ik mijn paard nu bij deze stalling weghalen? Per 31e van de maand of per 1e? In het contract staat niets anders dan dat er 1 maand opzegtermijn is en dat het pensiongeld voor de éérste van de maand betaald moet zijn.
Alvast bedankt voor de evt. genomen moeite voor dit vraagstuk.
gr. Anton |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 13:28 Onderwerp: |
|
|
Als er niets nader in de overeenkomst staat, blijf je in principe huren voor de tijd waarvoor je betaald hebt (dat is dus de gehele maand, t/m de 31e).
"Ontruiming" zou, naar mijn mening, uiterlijk op de 31e moeten geschieden, zodat op de 1e van de nieuwe maand de gehuurde ruimte opgeleverd is.
Controleer voor de zekerheid het contract nog op termen als "opzeggen tegen", "opleveren" en de ingangsdatum van het contract. Als er echt niets specifieks is bepaald zou ik het bovenstaande aanhouden. |
|
|
|
 |
HiredGuns
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 14:29 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Als er niets nader in de overeenkomst staat, blijf je in principe huren voor de tijd waarvoor je betaald hebt (dat is dus de gehele maand, t/m de 31e).
"Ontruiming" zou, naar mijn mening, uiterlijk op de 31e moeten geschieden, zodat op de 1e van de nieuwe maand de gehuurde ruimte opgeleverd is.
Controleer voor de zekerheid het contract nog op termen als "opzeggen tegen", "opleveren" en de ingangsdatum van het contract. Als er echt niets specifieks is bepaald zou ik het bovenstaande aanhouden. |
Als het in casu om een verbintenis gaat die onder de huurregels valt ben ik het met je eens. Maar ik ben van mening dat dit niet zo is, en dat "ontruiming" pas op de 1e hoeft plaats te vinden.
Ik kan hier alleen geen juiste onderbouwing voor vinden en dat maakt het dus des te lastiger.
Stel dat ik de 1e dag van de maand met mijn paard zou komen, 's middags tegen 1400 uur. Dan zou je kunnen zeggen dat 1 maand huur de volgende maand, wederom de 1e dag, om 1400 eindigt.
Hetzelfde is denk ik van toepassing bij bijv. een vakantiehuisje. Wanneer je die voor een week huurt, is het toch ook niet maandag erin, en zondag eruit? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 16:26 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat per klant het tijdstip wordt bijgehouden waarop met het stallen is begonnen. Het lijkt me dat de klant ook niet mag verwachten dat dat gebeurt. Het gaat dus niet om huur van "xx:00 uur tot xx:00 uur", maar om huur/stalling per hele kalendermaand. Dat volgt ook uit de passage van het contract die aangeeft dat de huur vóór de eerste van de (kalender)maand binnen moet zijn. Ik neem verder aan dat als je bijv. per de 20e van de maand begint met huren, je eerst de lopende maand vol maakt (tegen betaling van 10 of 11 dagen, of misschien 2 weken) en dan per kalendermaand betaalt.
Het heeft er dus veel van weg dat het gaat om huur/stalling per hele kalendermaand. In dat geval zul je, als het contract er verder niets over zegt, er mijns inziens voor moeten zorgen dat de stal per de 1e van de maand waarin je niet meer stalt is ontruimd. Ontruiming zal dus vóór het begin van de nieuwe kalendermaand moeten plaatsvinden.
Het kan dus anders zijn als het contract hier wel iets over bepaalt, of als het bij die stalling (of in het algemeen bij pensionstallingen in Nederland) normaal is dat paarden pas om 14:00 van de 1e van de maand hoeven te worden opgehaald.
Bij vakantiehuisjes en hotelkamers wordt altijd duidelijk aangegeven per hoe laat je moet zijn verdwenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HiredGuns
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 10:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het kan dus anders zijn als het contract hier wel iets over bepaalt, of als het bij die stalling (of in het algemeen bij pensionstallingen in Nederland) normaal is dat paarden pas om 14:00 van de 1e van de maand hoeven te worden opgehaald. |
Wanneer het dus normaal is dat het paarden per de 1e van de maand vertrekken, laten we zeggen dat dit bijvoorbeeld bij 9 van de 10 maneges het geval is, wordt het dus een ander verhaal? En hoe is dit te motiveren? Een ongeschreven regel / gewoonterecht?
Gevoelsmatig lijkt mij dit de normale gang van zaken, want waar blijf je met je paard die ene dag wanneer je de laatste dag van de maand weg moet bij je oude stal en de 1e van de maand pas welkom bent op de nieuwe? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 12:22 Onderwerp: |
|
|
Als er in het contract echt niets over is te vinden, zit daar wel wat in. Inderdaad gewoonterecht. Zie art. 6:248 lid 1 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 16:43 Onderwerp: |
|
|
Tja, dat is een probleem waar je bij (woonruimte)huur zelfs tegenaan loopt; studenten die van kamer wisselen zijn doorgaans een maand dubbele huur kwijt.
Je kunt natuurlijk in overleg een ander moment afspreken, als de verhuurder een beetje redelijk is kun je vast wel 's ochtends vroeg het paard ophalen.
De bepaling die bona fides aanhaalt verplicht hem zelfs tot redelijkheid, hoewel daarmee natuurlijk niet onherroepelijk gezegd is dat hij de stal beschikbaar stelt. |
|
|
|
 |
|