|
|
| Auteur |
Bericht |
Brakkie
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 07 jan 2010 14:01 Onderwerp: Opzeggen lidmaatschap Sportschool niet doorgekomen |
|
|
Wederom een juridische vraag van mij aangezien ik er zelf geen antwoord of jurisprudentie over kan vinden...
Ik heb in Maart 2009 mijn lidmaatschap bij de sportschool schriftelijk verstuurd en hier was sprake van een opzegtermijn van twee maanden. Nu ben ik vandaag bezig geweest mijn bankafschriften weer helemaal op orde te maken en kwam ik er dus achter dat mijn lidmaatschap nog steeds elke maand van mijn rekening wordt afgeschreven. Mijn eigen domme schuld kan je denken maar ik heb toch echt mijn lidmaatschap in Maart 2009 opgezegd. Of deze brief niet bij hun is afgeleverd of dat deze daar niet verwerkt is is mij onbekend. Ik heb namelijk nooit een mailtje ontvangen dat mijn lidmaatschap definitief is beeindigd.
Nu heb ik dus zo'n 8 maanden al voor niks contributie betaald en ben ik ook niet meer bij deze sportschool aanwezig geweest.
Misschien een hele simpele en lullige vraag aangezien ik er zelf op had moeten toezien dat dit lidmaatschap daadwerkelijk werd beeindigd. Maar heb ik recht op terugvordering van deze 7 a 8 maanden contributie? Ik heb namelijk wel via mijn opzegging verstuurd en op 3 februari via de mail ook gemeld dat ik wilde opzeggen. Hierop werd geantwoord dat ik dit dus schriftelijk moest doen, wat ik dus gedaan heb.
Kortom, is dit mijn eigen oplettendheid of kan ik deze 7 a 8 maanden contributie terugvorderen? |
|
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 18:28 Onderwerp: |
|
|
Ja, lijkt me wel. De sportschool was aantoonbaar op de hoogte dat jij de overeenkomst wilde opzeggen. Waarschijnlijk heeft de sportschool het een en ander in haar AV geregeld. De wet zegt dat regels niet van toepassing zijn wanneer ze naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. En dit heeft wel een hoog lekker-puh gehalte. Je hebt m.i. niet alleen recht op terugvordering, maar ook op de wettelijke rente. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 19:52 Onderwerp: |
|
|
Waarom is het eisen van een schriftelijke verklaring van opzegging (itt e-mail) per definitie onredelijk bezwarend, Alfatrion? _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 22:31 Onderwerp: |
|
|
Zo'n bepaling lijkt me zeker niet altijd onredelijk bezwarend. Wel zal een sportschool zich m.i. naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet altijd op zo'n bepaling mogen beroepen, bijv. in het geval de schriftelijke bevestiging net iets te laat is ontvangen terwijl per mail al was aangekondigd dat er zou worden opgezegd.
Als in dit geval niet kan worden aangetoond dat de brief is ontvangen, en dus moet worden gekeken naar de situatie waarin alleen de mail is verstuurd, denk ik dat van Brakkie wat meer actie had mogen worden verwacht.
Je zou natuurlijk kunnen aanvoeren dat per mail ook schriftelijk is... Hoe staat dit precies in de algemene voorwaarden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 23:46 Onderwerp: |
|
|
| Arnoud Engelfriet schreef: | | Waarom is het eisen van een schriftelijke verklaring van opzegging (itt e-mail) per definitie onredelijk bezwarend, Alfatrion? |
Regels zouden een middel moeten zijn en geen doel op zich. Een dergelijke houding acht ik in strijd met de goede trouw. Met als gevolg dat het evenwicht tussen partijen wordt aangetast. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
 |
|
|