Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 6:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzeggen gids
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bordewolf

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 13:17    Onderwerp: Opzeggen gids Reageer met quote Naar onder Naar boven

het volgende is er aan de hand. Ik wil mijn tv-gids per heden opzeggen (jaarabonnement). Nu beweert de uigever dat in hun algemene voorwaarden staat dat dit 2 maanden van te voren moet gebeuren. Dit lijkt me een onredelijke termijn voor een jaarabonnement.

Ik heb het komende jaar ook nog niet betaald.

Mag de uitgever ongevraagd ,ondanks dat ik niet betaal, toch leveren?

ben ik verplicht om te betalen en is de twee maand opzegtermijn (die niet in hun gids staat afgedrukt !!) redelijk ?

Wat zijn de gevolgen wanneer ik niet betaal omdat ik de gids gewoonweg niet meer wil?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

6 weken of twee maanden zijn redelijk normale opzegtermijnen in de praktijk. Hoe het juridisch zit weet ik zo even niet.

In principe moet het voor jou mogelijk zijn om, op het moment dat jij abonnee wordt, kennis te nemen van de voorwaarden die eraan verbonden zijn. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Veronica Gids, waar men ook 2 maanden noemt als opzegtermijn, zijn de voorwaarden gewoon terug te vinden: Abonnee service Veronica

Ik ken ook situaties waarin er drie maanden opzegtermijn geldt bij jaarabonnementen, dus twee maanden vind ik persoonlijk nog niet zo heel erg.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen je het abonnement hebt genomen is ongetwijfeld verwezen naar de algemene voorwaarden en hoe je daar kennis van kon nemen. Meestal staat dit in een bevestigingsbrief.

De uitgever blijft jou gewoon dat ding sturen, want jullie overeenkomst geldt nog. De opzegtermijn is niet echt onredelijk en mochten mensen dat vinden, dan moeten ze bij het aangaan van de overeenkomst dat deel van de algemene voorwaarden afwijzen.

Als jij niet betaalt riskeer je alleen maar verhogingen, dus dat lijkt me niet zo handig.

Praktische tip: zeg nu alvast op, dan voorkom je dat je het dit najaar vergeet. Anders zit je er wéér een jaar aan vast.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 6:237 sub l BW bepaalt dat bij een consumentenovereenkomst een opzegtermijn langer dan 3 maanden vermoedt wordt onredelijk bezwarend te zijn. 2 maanden blijft hier redelijk ruim binnen.

Art 6:236 sub j BW bepaalt dat bij een consumentenovereenkomst stilzwijgende verlenging met meer dan een jaar onredelijk bezwarend is. Precies een jaar is op het randje en daarmee niet per definitie niet onredelijk bezwarend, maar het is intussen een behoorlijk gebruikelijke voorwaarde en ik vermoed niet dat een rechter deze zal vernietigen. Het wachten is hier op een wetsvoorstel van de PvdA dat al een hele tijd in voorbereiding is en het typisch niet zal halen tenzij de combinatie VVD/CDA op tijd voldoende verliest in de Eerste Kamer. Het wachten is dus eigenlijk op Europese wetgeving.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
is de twee maand opzegtermijn (die niet in hun gids staat afgedrukt !!) redelijk ?

Gids? Staan de algemene voorwaarden daarin? Zo nee, op welke wijze hebt u de algemene voorwaarden kunnen waarnemen? Vernietiging van de desbetreffende voorwaarde zou kunnen worden overwogen. Daar zal voor wat betreft onderhavig geval in beginsel slechts sprake van zijn indien deze niet volgens de in de wet bepaalde methode tot u is gekomen.

Tiksimone:
Quote:
De uitgever blijft jou gewoon dat ding sturen, want jullie overeenkomst geldt nog. De opzegtermijn is niet echt onredelijk en mochten mensen dat vinden, dan moeten ze bij het aangaan van de overeenkomst dat deel van de algemene voorwaarden afwijzen.

Dit citaat impliceert derhalve een toestand waaromtrent gesteld kan worden dat contractspatijen zich niet begeven op het terrein waar de wet bepaalt dat er sprake is van een zekere onredelijkheid.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes schreef:
Dit citaat impliceert derhalve een toestand waaromtrent gesteld kan worden dat contractspatijen zich niet begeven op het terrein waar de wet bepaalt dat er sprake is van een zekere onredelijkheid.

Wat bedoel je precies? Je kunt toch altijd proberen te onderhandelen over de AV? Ikzelf heb dat bijvoorbeeld met mijn huidige uitzendovereenkomst gedaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 4:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Bordewolf: abraxes bedoelt dat de algemene voorwaarden (AV) vernietigbaar zijn wanneer ze niet voor of bij het aangaan van het jaarabonnement "ter hand" zijn gesteld.

Wellicht heb je je geabonneerd door het invullen van een bon of formulier met daarop een link naar de AV, of met de AV achterop. In dat geval gelden de AV als ter hand gesteld. Dit is maar een gok natuurlijk.

Mochten de AV toch niet op de juiste wijze ter hand zijn gesteld, dan kun je aangeven de AV te vernietigen en per de eerstvolgende maand op te zeggen.

Als je het abonnement via de website van Veronica hebt afgesloten, dan lijkt me van een juiste terhandstelling geen sprake, zie hieronder.

M schreef:
Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Veronica Gids, waar men ook 2 maanden noemt als opzegtermijn, zijn de voorwaarden gewoon terug te vinden: Abonnee service Veronica

Uit deze AV haal ik eerlijk gezegd niet dat een abonnement elk jaar weer stilzwijgend met een jaar wordt verlengd. Als ik Bordewolf overigens goed lees, zegt hij dit ook niet (nog afgezien van de mogelijkheid dat het bij hem niet om de Veronica gids gaat). De AV (nou ja, de "Abonnee Service Veronica"-pagina) zegt:
Quote:
Abonnementen continueren stilzwijgend na de actie-periode met een jaar en gelden tot wederopzegging, tenzij anders vermeld in de actievoorwaarden.

Opzeggingen
Uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de abonnementsperiode, onder vermelding van het abonneenummer, naar Postbus 22880, 1202 CS Hilversum of per e-mail. Je ontvangt binnen twee weken een bevestiging van je opzegging. Heb je deze niet binnen genoemde termijn ontvangen, dan is de opzegging niet verwerkt en dien je contact op te nemen met de Abonnee Service.

Dus alleen na afloop van de actie-periode wordt het abonnement 1x met een jaar verlengd. Daarna geldt een opzegtermijn van 2 maanden. Dus als Bordewolf al uit de actie-periode plus een jaar is, is er slechts een opzegtermijn van 2 maanden en dan is hij ervan af. Toch?
Als ik daarna de FAQ onder opzeggingen lees, ben ik bang dat Veronica het anders heeft bedoeld:
Quote:
Wanneer moet ik opzeggen?
Tenminste 2 maanden vóór het verstrijken van de abonnementstermijn, anders wordt het abonnement stilzwijgend verlengd met 1 jaar.

Alleen vind ik deze opmerking veel te veel verstopt. Wanneer je via de website een abonnement afsluit wordt er zelfs überhaupt niet gewezen op de informatie onder "Abonnee Service". Dit lijkt me niet een correcte terhandstelling. Bovendien voldoet de manier van electronisch contracteren die hier is gebruikt op heel veel punten niet aan de eisen die in het BW worden gesteld (geen mogelijkheid om fouten ongedaan te maken bijvoorbeeld).

tikSimone schreef:
Je kunt toch altijd proberen te onderhandelen over de AV? Ikzelf heb dat bijvoorbeeld met mijn huidige uitzendovereenkomst gedaan.

Bij arbeidsovereenkomsten is de wettelijke regeling van algemene voorwaarden niet van toepassing (art 6:245 BW), en een uitzendovereenkomst is volgens mij ook een arbeidsovereenkomst.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je over de AV niet zou kunnen onderhandelen, inderdaad door ze om te beginnen (deels) af te wijzen. In het algemeen zal dat echter niet zo eenvoudig zijn (zeker bij iets als een jaarabonnement op een tv-gids).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds