parasol
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 aug 2013 16:06 Onderwerp: Opzeggen LOI niet mogelijk |
|
|
Hallo,
2 jaar geleden ben ik de HBO opleiding Communicatie en Multimedia Design gestart.
Nu na 2 jaar heb ik vanwege financiële omstandigheden besloten dat ik wil stoppen met de opleiding. Ik zou nog 1 jaar 150 euro per maand (1800 euro) moeten betalen.
Ik heb de LOI gebeld en aangegeven dat ik wilde opzeggen, maar de telefoniste gaf mij aan dat ik 2 weken te laat was (je kan alleen maar 2 maanden voor het einde van je 12 maanden durende studie jaar opzeggen), maar als ik een email zou sturen met daarin een uitleg van mijn omstandigheden, er naar gekeken zou worden.
Ik heb een email opgesteld en verstuurd naar het door haar aangegeven emailadres, maar had na 1 week nog geen reactie ontvangen. Ook geen ontvangstbevestiging.
Om deze reden heb ik de email een week later nogmaals gestuurd.
Weer een week later had ik nog altijd geen reactie, en dus heb ik een aangetekende brief gestuurd.
Op deze aangetekende brief kreeg ik wel een reactie, namelijk dat het niet mogelijk was om op te zeggen en dat ik het laatste jaar ook moest voldoen.
Als reactie hierop heb ik de voorwaarden van de LOI voor mijn opleiding erbij gepakt en wat schetst mijn verbazing; Bij de LOI Hogeschool schrijf je je in voor de complete opleiding. Je kunt een drie of vierjarige opleiding LOI Hogeschool opleiding alleen tussentijds beëindigen als je dit 2 maanden voor het einde lopende studiejaar (van 12 maanden) doet. Bij voortijdige beindiging dient het resterende bedrag, dat na de opzegdatum nog openstaat, in een keer te worden voldaan.
Met andere woorden; 14 dagen nadat je, je hebt ingeschreven voor een HBO opleiding van de LOI zit je er voor de gehele duur, en de kosten van 5400 euro aan vast.
Het was absoluut onverstandig van mij om de voorwaarden niet tot in detail door te lezen. Maar, zoals de meeste mensen die aan een opleiding beginnen, start je met de gedachte om het af te maken. Ik heb in het verleden (+- 6 jaar geleden) een opleiding gevolgd via het Albeda college in Rotterdam, en klasgenoten die hiermee tussentijds besloten te stoppen, moesten wel hun jaar afbetalen, maar toch zeker niet de volledige opleiding.
Het is voor mij volkomen onverwacht dat ik maar 14 dagen bedenktijd had en er daarna compleet aan vast zat, en het is in mijn ogen ook compleet onrealistisch, omdat het onmogelijk is om na 14 dagen te weten of de opleiding is wat je ervan verwacht.
Ik hoor graag of er mensen zijn met dezelfde ervaringen en of mensen tips hebben in dit verhaal. Met de meeste contracten is het zo dat je er voor maximaal 1 jaar aan vast zit (wet van Dam), en dit zou ook moeten gelden voor opleidingen en cursussen.
Alvast hartelijk bedankt voor iedere geplaatste reactie. |
|