Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 9:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzeggen (kamer)huur
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Suuss80

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 19:01    Onderwerp: Opzeggen (kamer)huur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik woon samen met mijn huisgenoot, de hoofdhuurder.
We hebben vorig jaar een contract opgesteld, voor de duur van juni 2005 tot november 2005.
Het plan was om in november een nieuw contract op te stellen met een duur van een half jaar of een jaar.
Dit is alleen niét gebeurd.
Nu wil ik dus vanwege studie en relatie (samenwoonplannen) gaan verhuizen.
Kan ik dit nu gewoon opzeggen, met inachtneming van de opzegtermijn?
Of wordt zo'n contract stilzwijgend verlengd?
Ik kan hier verder niets over terugvinden in het contract.

Alvast bedankt! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er niet als voorwaarde was opgenomen in het contract dat de huur stilzwijgend verlengd wordt. Dan is het een tijdelijk huurcontract. Aangezien deze allang voorbij is heb je geen opzegtermijn. Je kan weg wanneer je wilt. Zie art. 7.271 lid 1 BW.

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat dat contract van juni 2005 tot november 2005 een contract tussen jou en je huisgenoot was? (Ik geloof niet dat dit voor het beantwoorden van de vraag heel erg van belang is.)

In tegenstelling tot wat Xman83 zegt heb je natuurlijk wel een opzegtermijn, zie art 7:271 lid 5 BW. Xman83 heeft m.i. ook lid 1 niet helemaal gelezen, want dat bepaalt nu juist dat dat tijdelijke contract stilzwijgend wordt verlengd. Die verlenging is voor onbepaalde tijd, dwz dat je op ieder moment kunt opzeggen, met inachtneming van de opzegtermijn (7:271 lid 2)

Je opzegtermijn is 1 (kalender)maand (7:271 lid 5 in combinatie met lid 2), aangenomen dat je de huur steeds bij aanvang van de maand vooruitbetaald. Dit is alleen anders als het contract een kortere termijn bepaalt.

Natuurlijk kan de huurovereenkomst op ieder moment en zonder opzegtermijn worden beëindigd als de partijen daartoe gezamenlijk besluiten.

Voor de aardigheid even over het verschil tussen een huurovk voor bepaalde tijd en een huurovk voor onbepaalde tijd: het enige verschil is dat een huurovk voor bepaalde tijd niet per een datum vallende in die bepaalde tijd door de huurder of verhuurder kan worden opgezegd (natuurlijk tenzij ze het erover eens zijn). Een huurovk voor bepaalde tijd kan na die bepaalde tijd worden opgezegd, maar dan alleen onder dezelfde voorwaarden als een huurovk voor onbepaalde tijd: je hebt dus volledige huurbescherming, en in de praktijk krijgt de verhuurder je tegen je wil er eigenlijk niet uit. (Hier zijn wel strikt geregelde uitzonderingen op, zie de lap tekst van art 7:274). Bepaalde tijd wil in de context van een huurovk dus eigenlijk alleen zeggen dat die tijd moet worden volgemaakt.

Als ik je verhaal lees krijg ik overigens de indruk dat je contract wel een opzegtermijn noemt. Als ik dat goed heb, was het wellicht de bedoeling dat je kon opzeggen gedurende het half jaar van juni 2005 tot november 2005. Dat betekent eigenlijk dat het een contract voor onbepaalde tijd was: er was niet zo'n tijdelijk opzegverbod zoals bij een huurcontract voor bepaalde tijd.

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor de aardigheid even over het verschil tussen een huurovk voor bepaalde tijd en een huurovk voor onbepaalde tijd: het enige verschil is dat een huurovk voor bepaalde tijd niet per een datum vallende in die bepaalde tijd door de huurder of verhuurder kan worden opgezegd (natuurlijk tenzij ze het erover eens zijn). Een huurovk voor bepaalde tijd kan na die bepaalde tijd worden opgezegd, maar dan alleen onder dezelfde voorwaarden als een huurovk voor onbepaalde tijd: je hebt dus volledige huurbescherming, en in de praktijk krijgt de verhuurder je tegen je wil er eigenlijk niet uit. (Hier zijn wel strikt geregelde uitzonderingen op, zie de lap tekst van art 7:274). Bepaalde tijd wil in de context van een huurovk dus eigenlijk alleen zeggen dat die tijd moet worden volgemaakt.

Dank voor de aardigheid en verheldering Very Happy Good
Xman83

Xman83

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor opzeggen is er dus eigenlijk geen verschil !? Mijn excuses voor mijn misverstand Embarassed

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Suuss80

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt voor de antwoorden!
Als ik het goed begrijp is mijn bepaalde tijd contract inmiddels een contract voor onbepaalde tijd, en kan ik dus gaan opzeggen Very Happy
Paool2

Paool2

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat klopt je hebt nu een contract voor onbepaalde tijd. Schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn, en dan kan je verhuizen.

Veel succes!
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds