|
Auteur |
Bericht |
Onderzoek
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 9:04 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt erop dat deze koper zelf financieel belang heeft bij deze klacht. Als hij werkelijk een juridisch adviseur heeft zal deze hem zeker hebben laten weten dat hij weinig kans maakt om dit geschil met u te winnen. Ook is het van zijn kant uit gezien heel dom om het apparaat te retourneren op de gok dat u het wel tegen betaling zult afhalen bij uw postkantoor. Dus vraag ik me af wat zijn belang is om voor een bedrag van die grootte zoveel stennis te gaan maken. Mogelijk intimideert hij vaker mensen op deze wijze en heeft hij zo een bijverdienste. Dreigen met juridische stappen werkt vaak goed, ook als de eis feitelijk niet terecht is. Bovendien kan in de tussentijd het apparaat wel door hem misbruikt zijn waardoor het nu in een veel slechtere staat is dan toen u het verkocht. Niet retour nemen dus, hij heeft nu een apparaat in bezit dat hij ook kan verkopen als u het niet terugneemt. Dus zijn verlies is beperkt en zijn kans op winst groot als hij u een soortgelijk maar slechter apparaat retourneert, bijvoorbeeld het apparaat waarvan hij de gebruiksaanwijzing had meegenomen.
Wellicht kunt u het beste uzelf niet te veel laten intimideren en niet meer reageren op mails of andere communicatie van zijn kant. Desnoods laat u hem nog eenmaal weten een toestel te hebben geleverd dat volgens zijn eigen test goed bleek te werken op het moment van verkoop en laat u hem weten dat u verder alleen nog zult reageren op een dagvaarding. Ook kunt u overwegen om hem een stap voor te zijn en zelf contact op te nemen met de politie omdat u zich bedriegd voelt. Ik neem aan dat u geen garantie hebt toegezegd en dat het apparaat echt voldeed aan wat men kan verwachten van een dergelijk apparaat met dat aantal gebruiksuren. Dat de koper eist dat u erbij bent in plaats van uw vriend ligt misschien aan een taalprobleem, dus wellicht hoeft u daar verder niets achter te zoeken.
U geeft aan dat deze ene ervaring voor u reden is om nooit meer op deze wijze apparaten te koop aan te bieden. Soms gaat in deze handel het fout, vaak gaat het goed. Dat is het risico van ondernemen, maar dat risico kunt u engszins beperken door wat u feitelijk al hebt gedaan: de koper de kans geven het apparaat te testen en te beoordelen. Juist daardoor heeft hij nu weinig kans. Dat het een demo zou zijn geweest of eventueel al 20 eerdere eigenaars heeft gehad doet feitelijk niet terzake. Succes! |
|
|
|
 |
kuyp
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 13:41 Onderwerp: |
|
|
Van het privaatrecht weet ik niet zoveel.
strafrechtelijk:
Ten aanzien van de oplichting waar hij mee dreigt (dreigen daarmee is overigens/uiteraard niet strafbaar): daarvan is enkel sprake wanneer er is voldaan aan in de wet gestelde bestanddelen van de deliktsomschrijving (326sr)/ door valse naam hoedanigheid/ listige kunstgrepen of een samenweefsel van verdichtsels iemand bewegen tot afgifte van een goed etc.
Op basis van de geschetste casus is daar geen sprake van. Enige (mogelijke) vordering is m.i. civilibus. |
|
|
|
 |
zitadog
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 feb 2006 17:23 Onderwerp: toch?? |
|
|
allez vandaag kreeg ik in de bus van het vredegerecht van het kanton maasmechelen een oproeping minnelijke schikking art 732 van het ger.w
ik wordt verzocht aanwezig te zijn op 3 maart te maasmechelen ,de oproeping beoogt een minnelijke schikking omtrent teruggave 180 euro en koop ongedaan maken,hij is werkelijk overdreven die type,moet ik echt van oostende naar daar gaan voor meneer zijn zin te geven?en ik sta recht in mijn schoenen,ik begrijp het allemaal niet meer.
wat moet ik nu doen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 17 feb 2006 20:31 Onderwerp: |
|
|
Het lastige is, dat hier Belgisch recht van toepassing is. Je bent doorgestuurd vanuit een Belgische website he? (zoiets staat onderin je eerste bericht)
Misschien kan men je daar beter adviseren over wat nu wijsheid is.
Op gevoel zeg ik: als ik in jouw schoenen stond zou ik zelf niet naar die zitting gaan, maar in plaats daarvan een brief aan de vrederechter schrijven (en eerst even bellen wie dat is en die misschien zelf aan de lijn krijgen).
Je hebt hier al heel helder uiteengezet wat er gebeurd is, dus dat kun je zo even kopieren, toch?
Maar goed, ik ben heel benieuwd naar de mening van de anderen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|