|
Auteur |
Bericht |
Paool2
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 11:21 Onderwerp: Opgelicht via internet...welk wetsartikel?! |
|
|
Hallo allemaal,
Het begint er sterk op te lijken dat mn vriend is opgelicht via internet. Hij heeft op 4 april geld overgemaakt om een telefoon te kopen van een particulier. Stom natuurlijk dat hij eerst betaald heeft en toen pas het toestel op heeft laten sturen, maar dit heeft hij al best vaak gedaan en tot nu toe niets mis gegaan. Hij heeft daarvoor natuurlijk wel uitvoerig contact gehad met die persoon via email, maar goed.
Het toestel zou 6 april op de post zijn gegaan (met pakketpost) en is tot op heden niet aangekomen. Sinds 6 april reageert deze persoon ook niet meer op emails en mn vriend is dan ook niet in het bezit van een track-en-tracenummer (want dat zou het uiteraard een stuk makkelijker maken). Hij wordt zo ondertussen helemaal gek (en ik een beetje van hem...), maar goed.
Ik heb net een post gelezen uit februari van iemand die via internet was opgelicht, maar daar was toch een heel andere situatie aan de hand, dus ik dacht laat ik het toch nog maar een keer vragen, misschien dat iemand me kan helpen...
Het gaat hier om een vrouw, meerderjarig voor zover ik dat kan beoordelen. Ze heeft een screenshot gemaakt van de transactie, dus bewijs dat ze het geld heeft ontvangen, is geleverd.
Mijn vriend heeft alle emails bewaard en daar blijkt m.i. duidelijk uit dat er sprake is van een overeenkomst, dus dat kan ook geen probleem zijn.
Maar op basis waarvan kunnen we dat geld terugvorderen? Onrechtmatige daad, ongerechtvaardigde verrijking, wanprestatie?
Volgens mij is er geen twijfel mogelijk dat we deze persoon kunnen aanpakken, maar ik heb ff ondersteuning nodig....
Hoop dat iemand me kan helpen!
Groetjes
Paola |
|
|
|
 |
V. van den Bos
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 11:34 Onderwerp: |
|
|
Hey Paool2,
Tuurlijk is er hier sprake van wanprestatie. Gezien de overeenkomst wordt er een onvoldoende prestatie geleverd, in casu: geen.
Maar de vraag die er echt toe doet is natuurlijk, is je vriend bereid om voor het verloren gegane geld naar de sector kanton te stappen? Het lijkt me van niet, en daarom kan je dus niet echt iets vorderen.
Je kan wel nog een formele brief op hoge poten schrijven waarin je die vrouw sommeert om alsnog te betalen, en dat je anders de zaak door de rechter laat beoordelen...maar gezien het feit dat zij niet meer reageert, zal dit waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.
Als je realistisch bent, is je vriend gewoon zijn geld kwijt. Om volgens mijn professor handelsverkeer te spreken: "That's the risk of doing business"
Goede leer voor de volgende keer lijkt me? |
|
|
|
 |
Paool2
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 11:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ja goed duidelijk wanprestatie en dat je die bij de kantonrechter af moet dingen lijkt me ook logisch. Maar het gaat hier wel om 175 euro, niet echt kattepis dacht ik zo.
Ik weet het niet slim om zo'n bedrag zo maar over te maken, maar goed daar is nu niets meer aan te doen.
Die brief op hoge poten komt er ook wel, maar de vraag is kan ik er nog iets anders in zetten dan wanprestatie? Zodat het nog sterker lijkt. Ik weet wel dat de kans dat zo'n brief indruk maakt miniem is, maar als ik het niet probeer, heb ik sowieso verloren.
Het blijkt nu trouwens dat er nog een jongen is die ook een telefoon van die persoon heeft gekocht en heeft betaald en nog steeds niets heeft gekregen. Alleen staat hij in ieder geval niet meer. Niet dat ie daar veel aan heeft, maar goed.
Ik weet dat het moeilijk zal zijn om hier iets aan te doen, maar ik zal het allicht moeten proberen.
Hoop dat iemand nog iets weet. Ben er op het moment niet helemaal bij, omdat ik maandag tentamens arbeidsrecht en handelsrecht heb, vandaar dat ik ook jullie hulp even inroep, om mijn hersentjes aan het werken te zetten, haha.
Nou ik hoor het graag.
Groetjes
Paola |
|
|
|
 |
Recherche
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 11:48 Onderwerp: Onzin |
|
|
Onzin,
Waarom schuiven mensen deze handelwijze steeds onder de noemer "civielrecht" voordat meer bekend is over de verkoper ??
Probeer eerst eens uit te zoeken of deze mijnheer/mevrouw dit vaker doet of misschien al bekend is wegens dit soort problemen.
Schrijf de verkoper nogmaals een sommatie om te leveren (of beter, geld terug) binnen een door jou gestelde termijn. Indien dit niet gebeurd aangifte bij de plaatselijke politie van "oplichting".
Natuurlijk eerst even te weten proberen te komen of deze verkoper misschien al bekend is door deze "wanprestaties"...
Politie zal vaak proberen om je te verwijzen naar een advocata om een civiele procedure te starten. laat je hierdoor niet afschepen en doe aangifte.
Natuurlijk is ook bij een succesvolle vervolging de kans dat je je geld terugkrijgt klein... echter wellicht helpt dit deze lieden een halt toe te roepen... |
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 12:37 Onderwerp: |
|
|
Recherche schrijft eigenlijk ook al een beetje waar ik aan dacht. In die brief die je gaat schrijven zou je natuurlijk ook nog kunnen vermelden dat je naar de politie zult stappen indien levering/terugstorting uitblijft.
Ik roep nu tot slot ook maar wat, maar heeft jouw vriend geprobeerd contact op te nemen met de bank? Kijken of zij misschien nog een optie hebben. _________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
Paool2
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 12:46 Onderwerp: |
|
|
Zijn er dus nu achtergekomen dat het naar alle waarschijnlijkheid een rasechte oplichter is.
http://internetoplichting.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=gegevens;action=display;num=1087664811;start=450#450
Hier word ik dus echt niet gelukkig van.
De bank doet waarschijnlijk niets, je kan hoogstens vragen of ze een verzoek willen indienen tot terugstorting. Dit gaat mn vriend vandaag dan ook maar proberen.
We wachten vandaag nog even af en dan gaan we morgen denk ik maar aangifte doen bij de politie. Er loopt als het goed is al een gerechtelijk onderzoek naar deze persoon of in ieder geval naar mensen die met deze praktijken ook wat te maken hebben, maar goed aangifte doen we toch gewoon.
Groetjes
Paola |
|
|
|
 |
Recherche
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 12:46 Onderwerp: Bank |
|
|
Indien je je geld hebt overgemaakt kun je de optie "bank" vergeten. Zij kunnen en mogen een overboeking niet terugstorten hoe vervelend dit ook is... (is anders bij een machtiging)
Zeker nu je vermeld hebt dat er nog een gedupeerde is zal je aangifte in 99% van de gevallen worden opgenomen door de politie.
Zorg ervoor dat je alle belangrijke informatie meeneemt, kopieen van e-mails, stortingsbewijs, NAW gegevens van verkoper etc.
Op het moment dat je aangifte gaat doen van het strafbare feit van oplichting dient u te vragen om de informatie brochure 'voeging in het straf proces'.
Vult dit formulier in en vermeld daaarbij het bedrag wat u nog tegoed heeft van de ,laten we hem maar even oplichter noemen. Het gaat hierbij niet strikt om materiele schade (dus het overgeboekte bedrag per bank) maar er is ook ruimte voor immateriele schade (bijv. minder vertrouwen in de mensheid. o.i.d). Overdrijf dit echter niet !!!! De rechter zal eerder uw vordering afkeuren dan verlagen. Een bedrag van 50 euro is redelijk, 100 euro wordt al snel teveel (is mede afhankelijk van de materiele vordering). Kies altijd voor de optie 'íncassering door het CJIB' en nooit voor 'in overleg met verdachte', want dan hang je en kun je zelf later achter je geld aanlopen
Indien de verdachte wordt veroordeeld zal ook uw vordering met grote zekerheid worden toegewezen.
Dit kan op de korte termijn of op de lange termijn worden geincasseerd door het CJIB. Lange termijn kan soms wel 3 a 5 jaar zijn. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 16:39 Onderwerp: |
|
|
De bank mag zelfs niets doen; wat je wel kunt doen, is naar een gerechtsdeurwaarder stappen.
Je stelt eerst zelf een mooie dagvaarding op en dan vertel je de deurwaarder 'dit zijn de gegevens die ik heb: bankrekening nummer, vermoedelijke naam, etc'.
De gerechtsdeurwaarder heeft dan afaik de mogelijkheid om aan de hand van die gegevens bij de bank op te vragen wie de rekeninghouder is en op die manier de dagvaarding aan hem/haar te betekenen.
Niet vergeten in de dagvaarding te zetten dat je ook een veroordeling in de kosten wil hebben  |
|
|
|
 |
Recherche
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 17:20 Onderwerp: ???? |
|
|
Zeld een dagvaarding opstellen ? Zonder advokaat ? naar deurwaarder stappen ?? Zo eenvoudig is dit niet
Waarom deze omslachtige en m.i. vreemde weg ?
Aangifte.... je "voegen" in het strafproces.... klaar.... _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
Mastah-GSi Gast
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 19:48 Onderwerp: |
|
|
Ik ben dus de vriend van...
Heb dus al de gehele thread op het andere forum uitgeprint, met het bijbehorende emailverkeer, overschrijving een screenshot van gemaakt en een kleine samenvatting gemaakt van het geheel. En uiteraard de meest voorliggende gegevens, zoals NAW, rekeninggegevens ect.
De oplichters zijn echter nog steeds bezig op Marktplaats....
Als er nog andere dingen zijn die goed te gebruiken zijn bij de aangifte dan hoor ik dit natuurlijk graag. |
|
|
|
 |
Recherche
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 20:56 Onderwerp: Prima |
|
|
Prima....
Een kort mailtje naar Marktplaats met de links naar de overige forums waar deze heer/mevrouw bekend is zal ervoor zorgen dat zijn/haar account geblokeerd word.
Mocht je meer vragen hebben of specifieke informatie nodig hebben hoor ik het wel.... _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 21:06 Onderwerp: Re: ???? |
|
|
Recherche schreef: | Zeld een dagvaarding opstellen ? Zonder advokaat ? naar deurwaarder stappen ?? Zo eenvoudig is dit niet
|
Jawel hoor.
Quote: |
Waarom deze omslachtige en m.i. vreemde weg ?
|
Dat heet privaatrecht
Quote: |
Aangifte.... je "voegen" in het strafproces.... klaar.... |
Je bedoelt: 'aangifte doen....wachten....langer wachten...er gebeurt niks..
Wanneer je zeker weet dat er vervolging komt is dat een betere optie, maar ik betwijfel of er daadwerkelijk een proces komt in dit soort gevallen. |
|
|
|
 |
Recherche
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 21:28 Onderwerp: Aangifte |
|
|
Nooit geweten dat je zelf een dagvaarding kan en mag opstellen
Volgens mij is daarvoor een advokaat-plicht ?
Maar goed is ook niet mijn terrein  _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
Paool2
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 21:29 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is dus dat deze persoon/personen steeds onder een andere naam op marktplaats staan. Eerst was het Debby, nu weer Greetje (en dat in een week tijd). Mailtjes zijn al naar marktplaats gegaan, maar die kunnen er niets mee, omdat het steeds van een ander emailadres afkomstig is.
Nou zelf een dagvaarding opstellen, lijkt me niet echt de bedoeling van ons rechtsysteem.
Als het goed is ligt op dit moment de zaak bij de Officier van Justitie in Bergen op Zoom. Wat die er verder mee doet, is natuurlijk aan hem. Maar goed ik ga geen gekke dingen doen en heb vooralsnog gewoon vertrouwen in ons rechtsysteem en dan zien we wel weer verder.
Groetjes
Paola |
|
|
|
 |
Recherche
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 21:36 Onderwerp: Precies |
|
|
Precies,
daarbij is het zelf opstellen van een dagvaarding natuurlijk een deel oplossing, het zou betekenen dat de "oplichter" in dit geval dan niet strafrechtelijk word vervolgd en alleen jij (misschien) je geld terugkrijgt.
ALLE acties dienen er m.i. op te zijn gericht om deze mensen te bestraffen en deze zaken te doen stoppen...Aangifte doen is dan denk ik de eerste stap.... _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
|