|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 22:10 Onderwerp: Re: Aangifte |
|
|
Recherche schreef: | Nooit geweten dat je zelf een dagvaarding kan en mag opstellen
Volgens mij is daarvoor een advokaat-plicht ?
Maar goed is ook niet mijn terrein  |
Zolang het een zaak voor de sector kanton is, heb je geen procuratieplicht; alleen voor het betekenen van dagvaarding moet je een gerechtsdeurwaarder inschakelen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 12 apr 2005 22:11 Onderwerp: |
|
|
Paool2 schreef: |
Nou zelf een dagvaarding opstellen, lijkt me niet echt de bedoeling van ons rechtsysteem.
|
Het is niet voor niets dat de toegang tot de sector kanton (evenals tot de bestuursrechter) zo laagdrempelig wordt gehouden. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 13 apr 2005 8:35 Onderwerp: |
|
|
Paool2 geef het IP adres van de (vermeende) oplicht(st)er op aan Marktplaats, op die manier kunnen ze in ieder geval hem of haar blokkeren vanaf dat IP adres.
Op de door jou zelf aangehaalde internetpagina staat een IP adres van hem/haar.
NB ik zou alle leden vriendelijke willen verzoeken geen persoonlijke informatie van de (vermeende) oplichtster op dit forum te plaatsen.*
Deze informatie zal verwijderd worden, ten eerste omdat eenieder recht heeft op zijn of haar privacy en ten tweede omdat deze informatie niet relevant is voor het vinden van een oplossing.
*www.Rechtenforum.nl is in beginsel niet verantwoordelijk voor de inhoud van sites waarnaar verwezen wordt door middel van links. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Gast Gast
|
Geplaatst: wo 13 apr 2005 10:07 Onderwerp: |
|
|
Ik zal in ieder geval geen gegevens op het internet plaatsen (dat lijkt me logisch). Ik heb die link er alleen maar bijgezet zodat alles een beetje duidelijker was, sorry als ik daar mee een of andere regel heb overtreden, dat was in ieder geval niet de bedoeling.
Nou als ik het goed heb begrepen, kan marktplaats niets met een ipadres. Vraag me niet waarom niet, want zo'n held ben ik nu ook weer niet met computers  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 13 apr 2005 11:53 Onderwerp: |
|
|
Anonymous schreef: | Ik zal in ieder geval geen gegevens op het internet plaatsen (dat lijkt me logisch). Ik heb die link er alleen maar bijgezet zodat alles een beetje duidelijker was, sorry als ik daar mee een of andere regel heb overtreden, dat was in ieder geval niet de bedoeling.
Nou als ik het goed heb begrepen, kan marktplaats niets met een ipadres. Vraag me niet waarom niet, want zo'n held ben ik nu ook weer niet met computers  |
Dat is een beetje onzin van marktplaats, zij kunnen, als ze dat willen, daar wel degelijk wat mee.
Wanneer ze er niets mee doen, zou dit zelfs als een onrechtmatige daad richting overige toekomstige slachtoffers kunnen gelden. |
|
|
|
 |
Recherche
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 apr 2005 12:58 Onderwerp: IP ADRES |
|
|
Natuurlijk kan marktplaats dit ip adres gebruiken om de eventuele oplichter te achterhalen (na aangifte).
Echter het is moeilijk voor marktplaats om aan de hand van dit ip te voorkomen dat deze persoon een nieuwe account openen kan.
Niet iedereen bezit tenslotte een "vast-ip"...deze kan wisselen..... _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 13 apr 2005 13:01 Onderwerp: |
|
|
Recherche schreef: | Precies,
daarbij is het zelf opstellen van een dagvaarding natuurlijk een deel oplossing, het zou betekenen dat de "oplichter" in dit geval dan niet strafrechtelijk word vervolgd en alleen jij (misschien) je geld terugkrijgt.
ALLE acties dienen er m.i. op te zijn gericht om deze mensen te bestraffen en deze zaken te doen stoppen...Aangifte doen is dan denk ik de eerste stap.... |
Ik ben het met je eens dat mensen in dit soort situaties niet het slachtoffer moeten gaan uithangen, maar gewoon naar de politie en gáán met dat rechtssysteem. (Bedoel dit in het algemeen, slaat niet op Paola & lovah. )
Echter, jij hebt naar mijn idee wel heeeeel veel vertrouwen in de politie, Recherche. De kans lijkt me in dit geval groot dat het ze gewoon niet lukt om deze persoon te pakken te krijgen. Of, meer negatief, ze het te lastig vinden en het erbij laten. Lang leve het politiesepot.
Het kan dan ook geen kwaad om zelf actie te ondernemen en proberen via de mogelijkheden van het privaatrecht (een deel van) je geld terug te krijgen, dunkt mij. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Recherche
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 apr 2005 13:37 Onderwerp: Correct |
|
|
Correct, echter ik ben ook een voorstander van beide maar zeker niet alleen van de civiele weg.
Niet aangifte doen omdat er "toch niets mee gebeurd" is m.i. de verkeerde weg....
Daarbij is het natuurlijk niet gezegd dat je je geld terugkrijgt na een voeging in het strafproces of een civiel proces....
van ene kale kip kun je tenslotte niet plukken  _________________ "If you can't convince them, confuse them." |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 14 apr 2005 1:19 Onderwerp: |
|
|
Ik snap niet goed dat Marktplaats dit blijkbaar niet zo interessant vindt. Vermoedelijk willen ze geen negatieve publiciteit, maar ik vind het behoorlijk nalatig. Ze zouden achter de slachtoffers moeten staan en via hen proberen de oplichter te laten vervolgen.
De identiteit van de verdachte is toch wel (zo goed als) bekend? Of is al het contact echt alleen via de website gevoerd? Er is in ieder geval een bankrekeningnummer bekend. De persoon te pakken krijgen lijkt me geen probleem. Verder is er zo te zien wel een patroon te herkennen, lijkt me reden genoeg om niet zomaar te seponeren. Nu heb ik (gelukkig) geen ervaring in hoe justitie normaal gesproken met dit soort zaken omgaat... Ik dacht wel dat justitie ergens een hele afdeling op internetcriminaliteit had zitten. In ieder geval beweert men de rechtszekerheid en het vertrouwen bij de consument in de elektronische handel te bevorderen. |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 14 apr 2005 8:25 Onderwerp: |
|
|
Marktplaats ziet het naar mijn idee niet als zijnde haar fout, ze verzorgt slechts de koppeling tussen verkoper en koper en hoe dat verder loopt moeten die twee partijen maar regelen.
Wat betreft het OM hebben oplichting en al dat soort zaken een zeer lage prioriteit, of het nu wel of niet via internet heeft plaatsgevonden. De sectie internetcriminaliteit houdt zich dan ook echt niet bezig met zaken als marktplaats e.d. Pas als het gaat om makkelijk oplosbare zaken met een groot aantal slachtoffers, is het OM vaak pas bereid om er iets mee te doen.
Justitie geeft dan wel weer dat ze op allerlei manieren werkt aan het bevorderen van de rechtszekerheid en het vertrouwen bij de consument in de elektronische handel, maar dat betreft de handel tussen een bedrijf en een consument en absoluut niet zaken als Marktplaats. Het betreft voornamelijk de implementatie van een aantal EG-richtlijnen die niet spelen tussen "eenvoudige" kopers en verkopers. |
|
|
|
 |
Paool2
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 14 apr 2005 21:11 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal,
Bij deze het laatste bericht wat ik erover zal typen, want mag natuurlijk niet teveel informatie hier neer zetten (je weet maar nooit wie er mee leest).
@ Michelle: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met slachtoffer uithangen, maar ik voel me daar in ieder geval niet door aangesproken en ben ook echt niet van plan om het te laten rusten.
De identiteit van de dader(s) is bij de politie in ieder geval duidelijk bekend, anders hadden ze deze mensen ook nog niet voor verhoor op het bureau kunnen laten komen.
Vervelende voor de gedupeerden is dat deze niet op de hoogte zijn van wie die personen nu precies zijn, omdat verschillende adressen en bankrekeningnummers worden gebruikt door dezelfde personen. Maar goed laten we dat dan maar aan de politie overlaten.
Het enige wat ik er nog over kan zeggen is dat het hier gaat om een aantal personen waartegen reeds minimaal 40 aangiften zijn gedaan. Het gaat hier in ieder geval om een zaak waar de politie zich wel degelijk sterk voor maakt en daar ben ik toch erg blij mee. Niet alleen voor ons zelf maar ook voor al die andere gedupeerden.
Of het ook wat wordt, is natuurlijk maar de vraag, maar het ziet er in ieder geval hoopvol uit.
In ieder geval heel erg bedankt voor al jullie hulp!
Als het allemaal ten einde is zal ik in geuren en kleuren verslag doen.
Groetjes
Paola |
|
|
|
 |
peterpjotr
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 18 mei 2005 14:53 Onderwerp: |
|
|
al voorbij? |
|
|
|
 |
Paool2
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 18 mei 2005 17:20 Onderwerp: |
|
|
Nou nee sorry zo snel gaat dat allemaal niet in ons rechtsysteem he?!
Aangifte gedaan en die aangifte is in het strafproces gevoegd en nu gewoon afwachten totdat we een brief krijgen over het hoe en wat.
Ik hou jullie dan op de hoogte. |
|
|
|
 |
|