Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opeisbaar of niet??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mrtn

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 17:19    Onderwerp: Opeisbaar of niet?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Partij X roept op een kwade dag dat hij schade heeft geleden als gevolg van een gebrek in geleverde goederen (een jaar geleden) door partij Y en dat zij haar aansprakelijk houdt voor deze schade.

Van deze claims is nimmer melding gemaakt, laat staan een ingebrekestelling gezonden.

De vraag is nu wanneer een vordering (ivm verrekening) opeisbaar is. Is de - vermeende - vordering van partij x wel opeisbaar?

Dank voor de reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat je het hebt over de vordering tot vergoeding van de schade.

Een vordering tot vergoeding van schade lijkt mij altijd opeisbaar (wellicht tenzij daar in de overeenkomst iets over is afgesproken).

De vraag is daarom of de vordering tot schadevergoeding al bestaat. Wat denk jij?

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan concludeer ik dat je een verklaring ingevolge artikel 6:127 lid 1 kunt doen zodat beide verbintenissen tot hun gemeenschappelijk beloop tenietgaan. MAAR als ik de andere partij was zou ik een beroep doen op artikel 6:136. De gegrondheid van het verweer (verrekening) is immers niet eenvoudig meer vast te stellen lijkt mij na een jaar. Dus ik denk dat de rechter de vordering van de wederpartij zou toewijzen en die aansprakelijkheidsstelling waarbij je schadevergoeding vordert daar ga je maar een aparte procedure voor in.

Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen te verrekenen (verklaren dát je verrekent). Als de wederpartij het goed vindt is er niks aan de hand.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Dan concludeer ik dat je een verklaring ingevolge artikel 6:127 lid 1 kunt doen zodat beide verbintenissen tot hun gemeenschappelijk beloop tenietgaan.

Er moet eerst een verbintenis die verplicht tot vergoeding van de schade zijn. Daarmee bedoel ik niet dat het omstreden is dat er een gebrek is (Partij X opereert immers onder de aanname dát dit gebrek bestaat), maar dat eerst aan de hand van het BW moet worden vastgesteld of dit beweerde gebrek inmiddels tot het bestaan van een vordering tot vergoeding van de schade heeft geleid.

cia76

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er een tekortkoming in de nakoming van de eerdere verbintenis is die toe te rekenen is aan de schuldenaar, dan is op grond van artikel 6:74 schadevergoeding verschuldigd Als je ervan uitgaat dat dit het geval is, is er een verbintenis tot vergoeding van de schade. Dit vloeit voort uit de wet. Dat partijen het wellicht niet eens zijn over de feiten is waar ik dacht dat artikel 6:136 voor is bedoeld.

Interpreteer ik artikel 6:136 niet goed? Voor welke gevallen is dit artikel dan wel bedoeld? (pagina 90 leerboek)
bona fides

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Als er een tekortkoming in de nakoming van de eerdere verbintenis is die toe te rekenen is aan de schuldenaar, dan is op grond van artikel 6:74 schadevergoeding verschuldigd Als je ervan uitgaat dat dit het geval is, is er een verbintenis tot vergoeding van de schade. Dit vloeit voort uit de wet.

Zo snel gaat het niet, zie bijv. lid 2 van art. 6:74 BW.

cia76

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kom hierop terug nadat ik het gedeelte over schadevergoeding heb doorgenomen (komend weekend of de week die daarop volgt).

I'll be back... Shiny
Roeland

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 0:45    Onderwerp: Vordering opeisbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In art. 6:74 lid 1 worden een aantal vereisten gesteld m.b.t. de niet-nakoming van een verbintenis. Een viertal criteria:

- Er moet sprake zijn van een verbintenis
- Er moet sprake zijn van een tekortkoming
- Deze tekortkoming moet de schuldenaar toegerekend kunnen worden
- Er moet sprake zijn van een causaal verband

Indien aan deze criteria is voldaan vloeit uit de wet een verbintenis uit wanprestatie voort. Deze is direct opeisbaar n.a.v. art. 6:38. Partij X heeft dan m.i. een jaar een verbintenis uit wanprestatie op partij Y.

Indien partij X richting Y duidelijk maakt dat er sprake is van een toerekenbare tekortkoming en daarvoor schadevergoeding eist, is, omdat er sprake is van een 'niet reeds blijvende onmogelijkheid' partij X, indien partij Y de prestatie niet nakomt, gehouden de weg te volgen die art. 6:74 lid 2 aangeeft. Toegegeven, deze inbreng van mijn zijde berust op de veronderstelling dat partij X kan bewijzen dat er 1 jaar geleden daadwerkelijk sprake was van een toerekenbare tekortkoming.

Om verder op art. 6:74 lid 2 in te gaan moet veronderstelt worden dat partij Y verzuimt de prestatie te betalen en dat is gezien de eerste vraag m.i. in deze lijn prematuur.
Plus5

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 0:55    Onderwerp: Re: Opeisbaar of niet?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mrtn schreef:
Partij X roept op een kwade dag dat hij schade heeft geleden als gevolg van een gebrek in geleverde goederen (een jaar geleden) door partij Y en dat zij haar aansprakelijk houdt voor deze schade.

Ik neem aan dat het hier gaat om gevolgschade. Deze schade wordt niet weggenomen door alsnog na te komen en is dus blijvend onmogelijk te herstellen. Gevolgschade strekt tot schadevergoeding, er is geen verzuim vereist en is direct opeisbaar. (HR Kinheim/Pelders volgens mij?).
De verplichting tot betalen van schadevergoeding moet terstond worden nagekomen anders treedt verzuim in zonder ingebrekestelling (6:83 lid 2).
Mrtn

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 12:58    Onderwerp: Opeisbaar of niet?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Voor de duidelijkheid. Verrekening is niet wenselijk in dit geval. Er is immers een niet betwiste vordering op partij X, maar die thans roept een tegenvordering te hebben (hetgeen uiterst discutabel is). Artikel 136 had ik ook gevonden.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat te denken van 6:89 BW? Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
En wat te denken van 6:89 BW? Wink

We weten niet wanneer het gebrek is ontdekt of redelijkerwijze ontdekt had moeten worden. Maar het kan inderdaad een rol spelen.

(En net zomin weten we of het om vervolgschade gaat, of om een gebrek dat nog kan worden opgeheven. Op basis van de gegevens lijkt een kort eenduidig antwoord mij niet mogelijk.)

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2008 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt me non-conformiteit waardoor niet 6:89 BW, maar 7:23 BW van toepassing is. Dat geeft voordelen in het geval het om een consumentenkoop gaat.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds