Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 18:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opdracht maken dagvaarding
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pi-Chan



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 12:45    Onderwerp: Opdracht maken dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie laatste bericht. <:

Laatst aangepast door Pi-Chan op vr 10 mei 2013 14:28, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pi-Chan



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien begrijp ik niet helemaal wat bedoeld wordt met het 'abstract' formuleren van de vordering, zonder het toepassen op de casus. (punt 3 van het formulier) Moet daar wel worden verwezen naar het wetsartike dat betrekking heeft op het niet nakomen van een overeenkomst etc?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 23 mrt 2013 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder "Teneinde" formuleer je eerst de eis en de grondslag van de vordering. Daarna schets je het juridisch kader. Daarmee wordt bedoeld dat je de relevante rechtsregels in kaart brengt, zonder deze meteen al op de feiten toe te passen. Daarbij moet je inderdaad wetsartikelen noemen. Vervolgens pas je het juridisch kader toe op de feiten zoals je die hebt geschetst. De conclusie van dat verhaal is je vordering (onder "Mitsdien").

Ik vind het overigens belachelijk dat je een 1 zou krijgen als je niet aan alle formele vereisten voldoet. Het is een heel technisch geneuzel en ik vind niet dat je van een eerstejaars student kan verwachten dat hij een foutloze dagvaarding in elkaar timmert. Mocht je docent je een 1 geven, dan kun je hem wijzen op de deformalisering in het procesrecht en binnen 14 dagen hem een verbeterde opdracht (herstelexploot) uitreiken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pi-Chan



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: za 23 mrt 2013 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Onder "Teneinde" formuleer je eerst de eis en de grondslag van de vordering. Daarna schets je het juridisch kader. Daarmee wordt bedoeld dat je de relevante rechtsregels in kaart brengt, zonder deze meteen al op de feiten toe te passen. Daarbij moet je inderdaad wetsartikelen noemen. Vervolgens pas je het juridisch kader toe op de feiten zoals je die hebt geschetst. De conclusie van dat verhaal is je vordering (onder "Mitsdien").

Ik vind het overigens belachelijk dat je een 1 zou krijgen als je niet aan alle formele vereisten voldoet. Het is een heel technisch geneuzel en ik vind niet dat je van een eerstejaars student kan verwachten dat hij een foutloze dagvaarding in elkaar timmert. Mocht je docent je een 1 geven, dan kun je hem wijzen op de deformalisering in het procesrecht en binnen 14 dagen hem een verbeterde opdracht (herstelexploot) uitreiken.


Dank je wel voor je reactie. Doch ter verduidelijking, in welk opzicht verschilt de inhoud van de grondslag van de vordering, van het in kaart brengen van de relevante rechtsregels? De casus is eigenlijk niet heel gecompliceerd; er is een bruikleenovereenkomst (kantoorpand) en er breekt brand uit op de door bruiklener in gebruik zijnde verdiepingen. Gevolg; veel schade, bruiklener weigert verantwoordelijkheid op zich te nemen en na een laatste sommatie wil bruikleengever de bruiklener voor de rechter dagen en is de opdracht dus om de dagvaarding op te maken. Voor zover ik begrijp is de vordering een eis tot schadevergoeding en de grondslag artikel 6:74 BW, maar waar moet het juridisch kader dan precies uit bestaan?


Verder ga ik er van uit dat ik deze structuur aan mag houden gelet op jouw advies..?

TEN VERZOEKE VAN:
GEDAGVAARD:
OM:
AANGEZEGD:
TENEINDE:
- Eis+grondslag
- Relevante rechtsregels
- Relevante rechtsregels toepassen op feiten
(waar komen btw de feiten zoals vermeld in punt 2 van het beoordelingsformulier?)
MITSDIEN:
- conclusie


BVD!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 24 mrt 2013 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De feiten komen na "eis + grondslag" en vóór "relevante rechtsregels", onder een apart kopje.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: di 09 apr 2013 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom gebruik je niet de 'Modellen voor de rechtspraktijk' uit de Kluwer Navigator? Dan is het nog maar een invuloefening;)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: do 18 apr 2013 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan je wel een model toesturen als je daar belang bij hebt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pi-Chan



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 09 mei 2013 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen1989 schreef:
Waarom gebruik je niet de 'Modellen voor de rechtspraktijk' uit de Kluwer Navigator? Dan is het nog maar een invuloefening;)


Uiteindelijk ook gedaan.Smile

@ArieKanarie - is niet meer nodig maar toch bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pi-Chan



Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2013 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu hebben we de opdracht gekregen om vier bezwaarschriften te beoordelen/voorzien van een ambtelijk advies als onderdeel van de laatste praktische opdracht. Ik kom er helaas niet helemaal uit dus als jullie me misschien zouden kunnen helpen zou ik dat erg waarderen.

BS1: http://pastebin.com/5AF6sddY
Mijn interpretatie is dat het termijn van zes weken hier simpelweg is overschreden en het BS niet ontvankelijk is (geen inhoudelijke beoordeling nodig) Maar is het herstelbaar?

BS2: http://pastebin.com/yc4PQVP3
De buurman is geen belanghebbende dus niet ontvankelijk. Ik twijfel nogal bij deze... Iemand enig idee wat dit moet zijn? Iemand zei dat de buurman mogelijk is gemachtigd maar het lijkt me dat dat wel vermeld zou zijn geweest, mocht dat het geval zijn.


BS3: http://pastebin.com/eTaLswLz
Ook hier ben ik niet zeker van, maar ik dacht dat het hem mogelijk zat in de definitie van 'besluit' en dat het sluiten van geboorteloketten niet onder een besluit valt omdat er geen aanvraag o.i.d. aan vooraf is gegaan.


BS4: http://pastebin.com/H5f3V6HV
Mogelijk is deze de enige die inhoudelijk beoordeeld moet worden maar ook hier twijfel ik of de man wel belanghebbende is.

Ze moeten getoetst worden aan de hand van dit formulier: http://i42.tinypic.com/9t1fee.png

Nogmaals b.v.d. als iemand me verder weet te helpen!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2013 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ideeën:

BS1: besluit op 1 maart 2013 ; uiterlijk (6 weken) = 16 april 2013 ; derhalve te laat en niet-ontvankelijk. MITS geen andere termijn ergens is opgenomen. Vraag is ook of niet tijdens de voorbereiding iets had moeten gebeuren. Herstel is niet meer mogelijk.

BS2: Buurman zelf heeft geen belang maar de man zelf natuurlijk wel. Buurman dient in namens de man (Koosens). Dit wordt uitdrukkelijk vermeld. Het is u niet bekend of er een machtiging is waarop buurman dit baseert. Zou het misschien zo zijn dat deze bewind voert enz.? In ieder geval is het verstandig om te informeren bij buurman of hij gemachtigd is.
Let op de bepaling 'mits de indiener de gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe gestelde termijn.' uit art 6:6 awb.

Op inhoudelijke behandeling ga ik dus nu niet in.

BS3: Het is de vraag of het hier een besluit betreft inderdaad. Is er rechtsgevolg voor personen?

BS4: Is hij belanghebbende? Het besluit zou de vogels kunnen treffen. Waarom zou hij wel belanghebbend zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
svdongen



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2013 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal nog iets concreets toevoegen aan overweging onder BS4:

Art. 1:2 lid 3 Awb leert je:
Ten aanzien van rechtspersonen worden als hun belangen mede beschouwd de algemene en collectieve belangen die zij krachtens hun doelstellingen en blijkens hun feitelijke werkzaamheden in het bijzonder behartigen.

De man is een rechtspersoon.
Vraag is of de man feitelijke werkzaamheden voor de natuur (misschien vogels in het bijzonder) verricht en in dit verlengde het opkomen voor het belang van de vogels of het broeien ligt. Wat zouden de consequenties zijn van het niet broeien op het milieu en het ecosysteem? Misschien komt de man hier wel voor op. Zonder verdere informatie in te winnen dus niet afwijzen op belanghebbendheid is mijn advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2013 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Besluit 1
Termijn van zes weken (artikel 6:7 Awb) is overschreden, van een verschoonbare termijnoverschrijding is geen sprake. De Wabo kent geen bijzondere regeling omtrent een langere/korte termijn.

Besluit 2
Ingevolge artikel 1:2 Awb dien je - wil je in bezwaar dan wel beroep kunnen gaan ex 7.1 juncto 8.1 Awb - belanghebbende te zijn. Je kunt ook iemand machtigen om voor jouw de bezwaarschriftprocedure te voeren (artikel 2:1 Awb). Wordt er geen schriftelijke machtiging aan het bezwaarschrift toegevoegd, of is het bezwaarschrift niet mede ondertekend door de belanghebbende, dan kan worden verzocht om herstel van dit verzuim (artikel 6:6 Awb)

Besluit 3
Dit is niet een besluit ex 1:3 Awb, immers niet op basis van een publiekrechtelijke grondslag, noch is een rechtsgevolg aan te wijzen.

Besluit 4
Beleidsregels zijn niet appellabel (artikel 8:3 lid 1 onder a Awb). Je dient het bezwaar dus niet-ontvankelijk te verklaren. Het enige wat betrokkene kan doen is afwachten tot er een vergunning wordt verleend op basis van dit nieuwe beleid en vervolgens in bezwaar gaan tegen deze verlunning (mits belanghebbende)[/b]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2013 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuses! Ik heb het verkeerd gelezen over die vergunning bij het broeiseizoen. Ik dacht dat er ook een vergunning was aangevraagd. Jeroen heeft volkomen gelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds