|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 12:48 Onderwerp: Opdracht intrekken zonder ingebrekestelling |
|
|
Hallo allemaal,
Ik zit met een aantal vragen. Stel A wil boeken laten drukken en heeft B gevonden die deze boeken laat drukken bij C. De opdracht, met daarin opgenomen de concrete eisen van A, wordt door C aan A voorgelegd en door A uitdrukkelijk bevestigd.
Op een gegeven moment stelt A nadere eisen aan de vormgeving van het boek, waaraan B en C onmogelijk kunnen voldoen. Daarna trekt A de opdracht in en heeft B een aantal kosten gemaakt voor het maken van platen (nodig om boeken te drukken).
Zelf denk ik eraan om de vordering te baseren op primair wanprestatie ex art. 6:74 BW en secundair schadevergoeding ex 6:277 BW. Heeft iemand nog andere suggesties?
Tot slot gaat het volgens mij het niet om een overeenkomst van opdracht en ook niet om aanneming van werk. Kan iemand dat bevestigen?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 20:40 Onderwerp: |
|
|
Wie vordert wat van wie?
Waarom baseer je jouw vordering niet op de overeenkomst? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 10:13 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Wie vordert wat van wie?
Waarom baseer je jouw vordering niet op de overeenkomst? |
B vordert van A vergoeding van de gemaakte kosten.
Nakoming van de overeenkomst is uiteraard mogelijk, maar de boeken zijn inmiddels bij een ander gedrukt en partijen (A en B) willen beiden niet meer met elkaar verder. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 17:14 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion, sommige zaken zijn niet in overeenkomsten bepaald of zijn dwingend. Deze moet je dus elders zoeken. De wet geeft dwingend en aanvullend recht. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 0:18 Onderwerp: |
|
|
A heeft met B/C een overeenkomst tot het drukken van boeken. Uit deze overeenkomst volgen vorderingen voor partijen, waaronder de verplichting voor A om een bepaald bedrag te betalen aan B/C. B/C kunnen A aan deze verplichting houden.
Dit geeft B/C uiteraard een sterke onderhandelingspositie. Als A niet bereid is tot het betalen van de kosten en B/C niet langer bereid is tot het drukken van de boeken, dan moet er ontbonden worden of partijen moeten een nieuwe overeenkomst sluiten. Immers, zolang de oude overeenkomst bestaat rust op B/C de verplichting om de boeken te drukken en op A de verplichting om de geldsom te betalen.
ArieKanarie schreef: | Zelf denk ik eraan om de vordering te baseren op primair wanprestatie ex art. 6:74 BW en secundair schadevergoeding ex 6:277 BW. |
Als de koop daadwerkelijk ontbonden is dan zijn dit wel de twee voor de hand liggende artikels. De laatste meer dan de eerste. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Laatst aangepast door Alfatrion op do 13 jun 2013 0:25, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 0:20 Onderwerp: Re: Opdracht intrekken zonder ingebrekestelling |
|
|
dubbel post _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 8:31 Onderwerp: |
|
|
Hallo Alfatrion,
Bedankt voor je reactie. Het is een beetje een dubbel verhaal, vandaar dat ik op twee paarden wed.
Aan de ene kant zie je dat de koper niet meer bereid is om de bestelde boeken af te nemen en aan de andere kant zie je dat de verkoper daar wel mee akkoord is gegaan, mits deze een vergoeding ontvangt voor de kosten. Die vergoeding is er nooit gekomen, vandaar dat ik twijfel of de overeenkomst überhaupt wel is ontbonden. De overeenkomst is in dat geval eenzijdig opgezegd door de koper, zonder verkoper officieel in gebreke te stellen.
In ieder geval is de leveringsdatum ruim verstreken en zijn de boeken inmiddels door een ander gedrukt. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 11:23 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Aan de ene kant zie je dat de koper niet meer bereid is om de bestelde boeken af te nemen en aan de andere kant zie je dat de verkoper daar wel mee akkoord is gegaan, mits deze een vergoeding ontvangt voor de kosten. Die vergoeding is er nooit gekomen, vandaar dat ik twijfel of de overeenkomst überhaupt wel is ontbonden. De overeenkomst is in dat geval eenzijdig opgezegd door de koper, zonder verkoper officieel in gebreke te stellen.
In ieder geval is de leveringsdatum ruim verstreken en zijn de boeken inmiddels door een ander gedrukt. |
Ik vroeg mij al af waar de titel (opdracht intrekken zonder ingebrekestelling) van deze thread op sloeg.
Als je de casus leest dan is er geen enkele grond om een ingebrekestelling te versturen. Er is een overeenkomst voor het leveren en betalen van de boeken zonder aanpassing. Op het moment dat verkoper kosten heeft verricht om te leveren, wil koper een andere overeenkomst aangaan, namelijk voor boeken met een aanpassing. Daarbij geeft koper aan niet meer de eerste overeenkomst te willen nakomen.
Koper heeft verkoper niet in gebreke te stellen, daar uit niets blijkt dat verkoper in gebreke is gebleven.
Verkoper hoeft koper niet in gebreke te stellen, daar uit diens communicatie al blijkt dat hij niet na zal komen en dus zonder ingebrekestelling in verzuim is geraakt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 15:33 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Dennis, het is een duidelijk verhaal. Ik zal mijn vordering baseren op de eerder door mij genoemde artikelen. |
|
|
|
 |
|