|
|
| Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 28 jun 2010 21:05 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je er verstandig aan doet om het woord "vernietigen" in de tekst te zetten. Dat is nog wat anders dan: "Ik ben het er niet mee eens." Het vernietigen moet overigens wel binnen 2 maanden gebeuren.
Je kunt daarna nog iets schrijven in de trant van: Het gevolg is dat de arbeidsovereenkomst in stand blijft en u onder meer verplicht blijft mij het verschuldigde salaris tijdig te voldoen. Ik hou mij beschikbaar mijn werkzaamheden te verrichten.
Een advocaat zal dan uitnodigen om in overleg te treden om te bekijken of tot een regeling (=een beëindigingsovereenkomst) gekomen kan worden.
Dat is de route. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 10:50 Onderwerp: |
|
|
| tikSimone schreef: | | Ik denk dat je er verstandig aan doet om het woord "vernietigen" in de tekst te zetten. Dat is nog wat anders dan: "Ik ben het er niet mee eens." |
De Hoge Raad stelt geen hoge eisen aan een vernietiging. (NJ 1987, 38 / NJ 1998, 495 / JAR 2002/135) Het gaat er om dat de werkgever redelijkerwijs had kunnen (dus moeten) begrijpen dat de vernietiging in was geroepen.
| tikSimone schreef: | | Het vernietigen moet overigens wel binnen 2 maanden gebeuren. |
Nee hoor, vernietiging moet alleen binnen twee maanden ingeroepen worden indien het gaat om de opzegverboden als vanwege ziekte, zwangerschap, OR lidmaatschap, etcetera.
Vernietiging vanwege onterecht ontslag op staande voet, moet gezien worden als een vernietiging van een ontslag zonder vergunning van het UWV werkbedrijf, dus artikel 9 BBA 1945 is van toepassing. |
|
|
|
|
 |
V3lv3T
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 7:41 Onderwerp: |
|
|
edit
Laatst aangepast door V3lv3T op do 22 jul 2010 11:37, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 10:43 Onderwerp: |
|
|
Als jij terecht op staande bent ontslagen, ben jij schadeplichtig. In principe kan je werkgever dus schadevergoeding eisen. Dat de werkgever dit in deze situatie ook doet verbaast me echter wel. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
hwm.klaassen
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 01 jul 2010 22:17 Onderwerp: Ontslag op staande voet |
|
|
Zal het proberen uit te leggen
Ontslag om dringende reden
Wanneer een dienst betekking wordt beeeindigd,om eendringende ,aande wederpartij ongewijld medegedeelde reden, aldus de wet dan heeft de werkgever geen ontslag vergunning nodig en heeft hij geen opzegtermijn in acht te nemen Zo,n ontslag van het ene moment op het andere noemt men ontslag op staande voet kan voor de werkgever zijn het betrappen van een werknemer op diefstal in het bedrijf Maar ook het ondanks waarschwingen steeds te laat komen op het werk of dronken op het werk aanwezig zijn kan uiteindelijk een ontslag op staande voet tot gevolg hebbenHet moet wel gaan om gedragingen of omstandigheden die deze weknemer betreffen Een ontslag op staande voet vanwege bijvoorbeeld bedrijfsecomische redenen is niet toestaan
Ik zeg er bij altijd aan vechten Wel binnen 6 maanden bij het cwi aanmelden
Hwm.klaassen |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 03 jul 2010 18:18 Onderwerp: |
|
|
| DENNIS79 schreef: | | StevenK schreef: | | Als je het ontslag niet aanvecht, weet je zo goed als zeker dat je geen uitkering zult krijgen. |
| Bona Fides schreef: | | Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar de bestuursrechter lijkt niet te redeneren dat een niet-aangevochten ontslag op staande voet verwijtbare werkloosheid impliceert. |
Beide standpunten zijn correct. Het UWV zal namelijk geen uitkering verstrekken en je eerst wijzen op het voeren van een procedure. Ze zullen vrijwel nooit zelf onderzoeken of ontslag op staande voet terecht is gegeven of niet. Indien je het ontslag niet aanvecht, gaat het UWV er gemakshalve van uit dat het ontslag terecht is gegeven en dat je daarmee dus verwijtbaar werkloos bent. Om je recht dan alsnog te halen, zul je eerst moeten procederen tegen het UWV.
Het gemakkelijkst in deze is om het gegeven ontslag te laten vernietigen en een beëindigingsovereenkomst te tekenen met de werkgever. In dat geval behoud jij je rechten op WW en is het risico voor de werkgever minimaal. |
Het UWV is al sinds 2006 verplicht zelf onderzoek te verrichten. Het UWV zal zelf beoordelen of vier keer te laat komen (als dat uit het dossier blijkt voor de aanvraag WW) voldoende grond is om in het geheel geen uitkering toe te kennen of een maatregel op te leggen waarbij de uitkering wordt gekort. De ontslagreden en niet de ontslagweg wordt dus afgezet tegen verwijtbaarheid. Het opstellen van een beëindigingsovereenkomst biedt dan ook zeker geen garantie. Als het UWV argwaan krijgt, zal het een nader onderzoek instellen. Het is natuurlijk de vraag welke informatie dan nog boven tafel komt... _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 9:58 Onderwerp: |
|
|
| BG schreef: | | Het UWV is al sinds 2006 verplicht zelf onderzoek te verrichten. Het UWV zal zelf beoordelen of vier keer te laat komen (als dat uit het dossier blijkt voor de aanvraag WW) voldoende grond is om in het geheel geen uitkering toe te kennen of een maatregel op te leggen waarbij de uitkering wordt gekort.De ontslagreden en niet de ontslagweg wordt dus afgezet tegen verwijtbaarheid. |
Op zichzelf klinkt dat mooi en is het zelfs waar. Echter in de praktijk werkt het vrijwel nooit zo. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt. Niet dat dat een garantie is, maar toch... Over het algemeen oordeelt het UWV wel zelfstandig over het ontslag, maar levert dat oordeel haast nooit een WW uitkering op. Ofwel het ontslag was terecht en de werknemer heeft geen recht op WW, ofwel het ontslag was niet terecht en de werknemer moet wedertewerkstelling en loon eisen bij zijn werkgever. Enkel een voorlopige WW uitkering is dan mogelijk. Uiteraard zijn er altijd tussenvormen mogelijk, maar dit is wel zo'n beetje de hoofdlijn.
| BG schreef: | | Het opstellen van een beëindigingsovereenkomst biedt dan ook zeker geen garantie. Als het UWV argwaan krijgt, zal het een nader onderzoek instellen. Het is natuurlijk de vraag welke informatie dan nog boven tafel komt... |
Een garantie heb je nooit bij het UWV, maar het biedt wel verreweg de meeste garantie. Bovendien promoot het UWV deze optie zelf ook op haar website: http://www.uwv.nl/werkgevers/ontslag-werkloosheid/ontslaan-werknemers/met_wederzijds_goedvinden/index.aspx |
|
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 11:24 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | Praktisch gezien kun je tegenwoordig samen met de werkgever op papier zetten dat de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever wordt beëindigd. Een werknemer hoeft zich daartegen niet meer te verzetten om zijn recht op WW te behouden.
|
Ofwel de vaststellingsovereenkomst (titel 15) 7:900-910 BW |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 19:53 Onderwerp: |
|
|
| DENNIS79 schreef: |
Op zichzelf klinkt dat mooi en is het zelfs waar. Echter in de praktijk werkt het vrijwel nooit zo. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt. Niet dat dat een garantie is, maar toch... Over het algemeen oordeelt het UWV wel zelfstandig over het ontslag, maar levert dat oordeel haast nooit een WW uitkering op. Ofwel het ontslag was terecht en de werknemer heeft geen recht op WW, ofwel het ontslag was niet terecht en de werknemer moet wedertewerkstelling en loon eisen bij zijn werkgever. Enkel een voorlopige WW uitkering is dan mogelijk. Uiteraard zijn er altijd tussenvormen mogelijk, maar dit is wel zo'n beetje de hoofdlijn.
|
Eens. Het is voor het UWV nu dan ook minder makkelijk. Voor de wijziging kon makkelijk gesteld worden, je hebt je ontslag niet aangevochten dus het zal wel terecht zijn. Nu moet het UWV argumenten noemen en min of meer de denkwijze van de werkgever moet toetsen en komt het inderdaad veelal tot dezelfde conclusie. Het blijft lastig aangezien het uiteraard erg casuïstisch is. _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: ma 26 jul 2010 18:17 Onderwerp: ontslag op staande voet |
|
|
| Ik heb per aangetekend schrijven het ontslag op staande voet nietig verklaart. Moet desondanks naar het UWV werkbedrijf gegaan worden met de ontslagbrief? |
|
|
|
|
 |
Freud
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 jul 2010 17:16 Onderwerp: Wanneer naar UWV werkbedrijf? |
|
|
Indien de nietigheid van het ontslag is ingeroepen dient men eerst te wachten op een reactie.
Mocht de werkgever zich op het standpunt stellen dat het dienstverband nog steeds eenzijdig is beëindigd, dan moet men zich afvragen of het ontslag zal worden aangevochten of dat men zich er bij neerlegt. Pas indien men heeft besloten het ontslag op staande voet niet aan te vechten, dient men zich aan te melden bij het UWV WERKbedrijf. Men komt niet in aanmerking voor een WW-uitkering, indien men op staande voet ontslagen is en het UWV WERKbedrijf van mening is dat het werkloos worden verwijtbaar is. Is het ontslag onterecht gegeven dan dient dit eerst te worden aangevochten alvorens men een WW-uitkering krijgt. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 jul 2010 18:05 Onderwerp: Re: Wanneer naar UWV werkbedrijf? |
|
|
| Freud schreef: | | Is het ontslag onterecht gegeven dan dient dit eerst te worden aangevochten alvorens men een WW-uitkering krijgt. |
Eerder in deze draad is vastgesteld dat dit niet het geval is. De ten onrechte op staande voet ontslagen persoon hoeft niet noodzakelijk het ontslag aan te vechten om toch een uitkering aan te kunnen vragen en te krijgen. Het UWV dient zelfstandig na te gaan of het ontslag verwijtbaar is, en die verwijtbaarheid volgt niet reeds uit het enkele niet-aanvechten van het ontslag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 jul 2010 18:11 Onderwerp: |
|
|
| DENNIS79 schreef: | | Ofwel (...), ofwel het ontslag was niet terecht en de werknemer moet wedertewerkstelling en loon eisen bij zijn werkgever. Enkel een voorlopige WW uitkering is dan mogelijk. |
Is dat echt zo? (Waarom zou de werknemer met het oog op behoud van het recht op een WW-uitkering wel akkoord mogen gaan met beëindiging van de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever, maar zich niet mogen neerleggen bij een onterecht ontslag op staande voet?) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 10:53 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Is dat echt zo? |
Ja, maar vooral ook nee. Ik nuanceer het in mijn eigen post ook al een beetje. De ervaring leert dat de eerste reactie van het UWV wel altijd zo is, dat óf je vecht het ontslag aan, óf je ben terecht ontslagen. Er zijn altijd tussenvormen mogelijk, waarbij het UWV wel degelijk een WW uitkering honoreert, maar dat is enkel in de overduidelijke gevallen. In alle andere zul je eerst de beslissing van het UWV moeten aanvechten.
| bona fides schreef: | | (Waarom zou de werknemer met het oog op behoud van het recht op een WW-uitkering wel akkoord mogen gaan met beëindiging van de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever, maar zich niet mogen neerleggen bij een onterecht ontslag op staande voet?) |
Vooropgesteld dat een werknemer bij ONTERECHT ontslag op staande voet zich er wel degelijk bij neer mag leggen, interpreteer ik je vraag als volgt. Waarom ervaart die onterecht ontslagene zoveel moeite bij het aanvragen van een WW-uitkering?
Ik kan slechts gissen naar de echte reden. Aanknopingspunten... Ontslag op staande voet is in beginsel eenzijdig en wordt gegeven vanwege een dringende reden, die aan de werknemer verweten wordt. Er wordt vervolgens geen rekening gehouden met een opzegtermijn. Beëindiging met wederzijds goedvinden, is tweezijdig en komt niet per definitie voort uit een dringende reden. Verwijtbaarheid van de werknemer is derhalve geen issue en er wordt een opzegtermijn in acht genomen.
Het berusten in een ontslag op staande voet, betekent dus dat de werknemer al vanaf een eerder moment (geen opzegtermijn) geen loon meer ontvangt. Deze benadeling komt vervolgens voor rekening van het UWV. |
|
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 12:45 Onderwerp: Re: Wanneer naar UWV werkbedrijf? |
|
|
| Freud schreef: | | Indien de nietigheid van het ontslag is ingeroepen dient men eerst te wachten op een reactie. |
Is de werkgever VERPLICHT te reageren op de nietigheid van het ontslag op staande voet? |
|
|
|
|
 |
|
|