|
Auteur |
Bericht |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 01 jul 2010 9:57 Onderwerp: Onzijdige persoon |
|
|
In het kader van de afwikkeling van erfenissen kan, zoals bekend, de rechter z.g. onzijdige personen benoemen, die de belangen behartigen van deelgenoten, voor zover die niet willen meewerken aan de uitvoering van het door de rechter bepaalde, artikel 181 BW3.
Vraag:
Kunnen deze personen ook worden benoemd bij/is er een equivalent in geval van verdeling en vereffening van een door een groep veroorzaakte schade/gemeenschappelijke schuld?
En zo ja, is hier iets meer over te zeggen?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 01 jul 2010 10:37 Onderwerp: |
|
|
Bij een gemeeenschappelijke schuld is het de vraag of de schuldenaren hoofdelijk verbonden zijn.
Zo ja, dan kan de schuldeiser iedere schuldenaar afzonderlijk aanspreken voor het hele bedrag. De persoon die betaalt heeft vervolgens een vordering op de andere schuldenaren (en kan zelf gaan procederen).
Zo nee, dan kan de schuldeiser iedere schuldenaar slechts aanspreken op het bedrag van diens aandeel in de schuld.
Een equivalent van art. 3:181 BW is er niet, en lijkt me ook niet nodig. De schuldeiser heeft bepaalde mogelijkheden om de schuld te innen en mag van die mogelijkheden naar eigen inzicht gebruik maken. Hij is niet afhankelijk van een akkoord dat de schuldenaren onderling sluiten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: do 01 jul 2010 11:34 Onderwerp: |
|
|
..
Laatst aangepast door cvb op do 01 jul 2010 12:02, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: do 01 jul 2010 11:49 Onderwerp: |
|
|
Zeer bedankt voor de reaktie.
bona fides schreef: | Bij een gemeeenschappelijke schuld is het de vraag of de schuldenaren hoofdelijk verbonden zijn. | Het gaat om schade, die ik al een paar jaar m.i. ondervind, omdat een broer van mijn echtgenote zich om om hem moverende redenen keerde tegen bepaalde zakelijke aktiviteiten van ons, welke ik daarom heb moeten beeindigen (kan natuurlijk geen zaken doen met elke dag ruzie daarover met mijn echtgenote).
Ik heb zwager destijds natuurlijk meteen, en vervolgens nog een paar keer, benaderd om het probleem op te lossen, maar hij weigerde mij te woord te staan.
Aangezien het familie betreft, wilde ik het probleem niet zelf aan de rechter voorleggen, maar heb dit destijds tevergeefs binnen de gemeenschappelijk familierelatie trachten op te lossen.
Mogelijk ontstaat op enig moment in de toekomst daartoe alsnog de bereidheid.
Dan wil ik echter ook tenminste bovengenoemde schade verdeeld zien over mijzelf, immers voor zover de schade mijzelf te verwijten valt, en de rest van de familie; (eventuele) schade vast te stellen door een onafhankelijke expert.
Quote: | Zo ja, dan kan de schuldeiser iedere schuldenaar afzonderlijk aanspreken voor het hele bedrag. | Er is inderdaad een andere zwager, die het, om hem moverende redenen en ook zonder mij te willen horen, meteen voor de eerstgenoemde heeft opgenomen en daarmee, althans m.i., de verdere gang van zaken tenminste mede heeft bepaald; beschik tenminste over een desbetreffend mail.
Deze 2e zwager zou ik dan zeker als enige willen aanspreken. Quote: | De persoon die betaalt heeft vervolgens een vordering op de andere schuldenaren (en kan zelf gaan procederen). | Klopt m.i. met mijn eigen idee, dat de anderen het vervolgens maar onder elkaar moeten uitzoeken.
Edit: Kan natuurlijk ook zwager 1 aanspreken, die dat vervolgens zwager 2 kan doen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 14:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Bij een gemeeenschappelijke schuld is het de vraag of de schuldenaren hoofdelijk verbonden zijn. | Wat is 'hoofdelijke verbondenheid' precies en is die ook ergens geregeld?
Laatst aangepast door cvb op do 11 nov 2010 14:20, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 14:20 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Is 'hoofdelijke verbondenheid' ook ergens geregeld? |
Vanaf art. 6:6 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 10 sep 2011 11:29 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Wat is 'hoofdelijke verbondenheid' precies en is die ook ergens geregeld? | In Schiedam zijn recentelijk de wethouders afgetreden ivm de kwestie rond de burgemeester.
Kun je zeggen, dat de Gemeenteraad van Schiedam van mening was, dat er hier sprake was van 'een ondeelbare prestatie' van het College en daarmee: 'hoofdelijke verbondenheid/gezamenlijke verantwoordelijkheid' in de zin van het in voorgaande post genoemde art. 6:6 BW par 2?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 10 sep 2011 13:15 Onderwerp: |
|
|
Nee. Het BW is zachtjes gezegd niet van toepassing op politieke verhoudingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|