Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onzijdig persoon weigert mee te werken
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Loki

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 14:05    Onderwerp: Onzijdig persoon weigert mee te werken Reageer met quote Naar onder Naar boven

IK zit al jarenlang in een vechtscheiding verwikkeld. Mijn ex weigert mee te werken aan de verdeling van boedelscheiding. Na verschillende keren bij de rechter geweest te zijn is er via de laatste bodem procedure mijn eis ingewilligd. Dit is dat er een onzijdigpersoon word toegewezen om als nog tot een boedelscheiding te komen. De rechter heeft mij hierin in het gelijk gesteld en er is een onzijdigpersoon (advocaat) toegewezen. Maar deze weigert nu mee te werken omdat de onzijdig persoon (advocaat) zegt dat ze niet wettelijke gezien hieraan hoef mee te werken. IK ben totaal verbijstert en weet nu niet meer wat ik moet doen. Dit was volgens mijn advocaat het aller laatste wat ik nog kon doen.

Kan en mag een onzijdigpersoon die door een rechter is aangewezen weigeren???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

In het boek van M.J.A. Mourik, 'Gemeenschap' op p. 81 staat dat het niet geheel duidelijk is, of een benoemd onzijdig persoon eenzijdig zijn taak kan neerleggen.
Er staat ook dat de AG bij het arrest HR 3 juni 2005, LJN AS5950 concludeert dat de onzijdig persoon zijn vertegenwoordigingstaak niet eenzijdig kan neerleggen. Hij kan dat alleen met goedvinden van beide partijen, of de rechter ontheft hem van zijn taak.

Ik ben ook van mening dat een onzijdig persoon zijn taak niet eenzijdig kan neerleggen. Dat volgt een beetje uit art. 3:181 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, waar staat dat een onzijdig persoon verplicht is de goederen die door de verdeling aan de vertegenwoordigde persoon toekomen in ontvangst te nemen en voor hem of haar te bewaren.

Met vriendelijke groet,

Marja
Loki

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Marja, dank je wel voor je snelle reactie Very Happy

Dus als ik je goed begrijpt is er toestemming nodig van een rechter om onzijdig persoon te ontheffen uit haar taak?
Maar wat als het onzijdig persoon dit niet aanvraagt bij de rechter en alsnog blijft weigeren mee te werken, wat kan ik dan nog doen.
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het onzijdig persoon weigert dan gehoor te geven aan zijn verplichting op grond van het vonnis.
Dan zit er denk ik niets anders op dan weer naar de rechter te gaan, die dit onzijdig persoon daarop aanspreekt, ofwel een ander onzijdig persoon benoemt.
Loki

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals dank Very Happy
Omdat het onzijdig persoon niet aan haar verplichtingen voldoet, moet ik weer opnieuw een bodemprocedure opstarten. Wie gaat dit betalen? Deze scheiding heeft me al een vermogen gekost en ik kan onmogelijk weer een nieuwe procedure opstarten. En de volgende onzijdig persoon kan ook weer weigeren Shocked
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een zelf meegemaakt geval benoemde de rechtbank onzijdige personen voor het geval een of meer partijen zelf niet wilden meewerken aan de uitvoering van diens vonnis.
Neem aan, dat TS zelf gewoon meewerkt (net zoals ik dat trouwens zelf deed); bij mij werd de onzijdige persoon dus alleen maar benoemd, maar daar bleef het dus verder bij.
Zou zeggen, dat TS die boedel zelf kan (laten) verdelen; mocht ze dat niet doen (of weigeren mee te werken met een andere partij, die dat wil), dan pas kunnen de andere partijen de onzijdige persoon (proberen in te) schakelen.
Loki

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
In een zelf meegemaakt geval benoemde de rechtbank onzijdige personen voor het geval een of meer partijen zelf niet wilden meewerken aan de uitvoering van diens vonnis.
Neem aan, dat TS zelf gewoon meewerkt (net zoals ik dat trouwens zelf deed); bij mij werd de onzijdige persoon dus alleen maar benoemd, maar daar bleef het dus verder bij.
Zou zeggen, dat TS die boedel zelf kan (laten) verdelen; mocht ze dat niet doen (of weigeren mee te werken met een andere partij, die dat wil), dan pas kunnen de andere partijen de onzijdige persoon (proberen in te) schakelen.

Zoals je kan lezen ben ik al jarenlang in een vechtscheiding verwikkeld omdat mijn ex weigert mee te werken. Vandaar dat er weer een dure bodemprocedure is opgestart om een onzijdig persoon in te schakelen die dan optreedt voor mijn ex. Maar tot mijn verbijstering weigert ook de onzijdigpersoon, dus zelf de inboedel verdelen is in deze situatie onmogelijk Shocked
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem daarom aan, dat je met deze persoon gesproken hebt of heb trachten te spreken; om welke reden zou deze kunnen weigeren de opdracht van de rechter uit te voeren??

Kan de Deken hier iets betenen??
Loki

BerichtGeplaatst: za 04 aug 2012 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onzijdig persoon wil niet met mij ingesprek omdat ze zegt dat zij de belangen behartigt van mijn ex Shocked
De reden is dat zij vind dat het nogal gevoelig ligt omdat zij dan over iemand leven gaat beslissen. Maar ze vergeet wel dat ik al jarenlang geen nieuwe start kan maken. En mijn ex is niet inberoep gegaan, dus m.a.w. gaat akkoord wat in het convenant staat. De akte ligt al jarenlang klaar bij de notaris, maar omdat mijn ex alleen uit is op wraak en de regelgeving is hier zo geregeld dat diegene die weigert mee te werken, alle macht heeft. Hoe bizar is dat. Confused

Laatst aangepast door Loki op za 04 aug 2012 9:43, in totaal 1 keer bewerkt
Loki

BerichtGeplaatst: za 04 aug 2012 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds