|
Auteur |
Bericht |
Lea
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 18
|
Geplaatst: vr 13 jul 2012 20:21 Onderwerp: Onttrekking Voogdij |
|
|
Hallo iedereen,
Normaal stel ik alleen vragen m.b.t. mijn studie, maar bij deze een meer persoonlijke vraag.
Ik heb zelf natuurlijk ook wat onderzoek gedaan maar helaas is het een te persoonlijke kwestie en ben ik daarnaast helemaal niet thuis in persoon- en familierecht, vandaar mijn verzoek aan jullie.
Mijn vraag is als volgt: "Kan een minderjarige zelf een verzoek indienen bij de rechter om onttrekking van de voogdij (het gaat om een 15 jarige)?" Dit naar aanleiding van o.a. mishandeling.
Jeugdzorg heeft alle contacten verboden tussen voogd en minderjarige, alleen vinden zij onttrekking een te ver gaande oplossing.
Graag hoor ik jullie ideeën, er is toch wel een manier voor een 15 jarige om zijn of haar stem te laten horen??
Groetjes Lea |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
Lea
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 18
|
Geplaatst: za 14 jul 2012 15:18 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie, ik had dit zelf nog niet gevonden.. Ik ging al denken in de richting van onrechtmatige daad/wanprestatie aan de kant van jeugdzorg. Dit omdat ze niet doen wat het kind nodig heeft, namelijk aan het gezag van de ouders worden onttrokken en dan op die manier jeugdzorg als het ware dwingen om die beslissing te nemen. Ik zal nog even moeten uitzoeken of er sprake is van een overeenkomst of wettelijke verplichting aan de kant van jeugdzorg...
Ik neem aan dat een bijzondere curator een advocaat is, toch?
Wederom bedankt voor je reactie! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 14 jul 2012 17:25 Onderwerp: |
|
|
Lea schreef: | Dit omdat ze niet doen wat het kind nodig heeft, namelijk aan het gezag van de ouders worden onttrokken |
Ik had al zo'n vermoeden dat het niet om voogdij en voogd ging, maar om gezag en ouders. Ontzetting uit het ouderlijk gezag is een heel zware maatregel. Het is begrijpelijk dat jeugdzorg kiest voor minder vergaande maatregelen. Afhankelijk van de precieze omstandigheden zou een verzoek tot ontzetting uit het ouderlijk gezag ook best wel eens compleet kansloos kunnen zijn. Jij kunt natuurlijk wel vinden dat dát is wat het kind nodig heeft (hoewel je alvast de verkeerde terminologie hanteert en dus wellicht niet eens goed weet waar het om gaat), maar waarom denk je dat je het beter weet dan jeugdzorg?
Quote: | Ik neem aan dat een bijzondere curator een advocaat is, toch? |
Ja. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|