Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 23:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslagrecht: i.v.m. tentamen even praktische hulp gevraagd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 20:09    Onderwerp: Ontslagrecht: i.v.m. tentamen even praktische hulp gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dames, heren, hoewel het kwartje nu in de gleuf is heb ik dat muntje nog niet horen vallen, maar dat heeft voor een deel te maken met gebrek aan praktische ervaring op dit vlak. Het betreft onduidelijkheid v.w.b. het volgende (ik cursiveer even waar mijn vraag betrekking op heeft):

Quote:
Het gevolg van het niet in acht nemen van de juiste opzegtermijn (en van het niet opzeggen tegen het einde van de maand) is dat het ontslag schadeplichtig is (artikel 7:677 lid 2 BW). Dit heeft tot gevolg dat de werknemer de keuze heeft tussen een gefixeerde of een volledige schadevergoeding (artikel 7:677 lid 4 BW). Voor beide schadevergoedingsvorderingen geldt dat zij binnen 6 maanden moeten worden ingesteld (artikel 7:683 lid 1 BW)

Binnen deze termijn kan de werknemer tevens een vordering tot schadevergoeding indienen wegens kennelijk onredelijk ontslag op grond van artikel 7:681 lid 1 BW. Hij kan zich daarbij bijvoorbeeld beroepen op het feit dat de opzegging kennelijk onredelijk was, omdat (...)


Is dat "tevens" dan in de vorm van primair/subsidiair (dus OF)? Of is het EN? (zowel dit als dat) Want het ene (7:681) geeft je ook de weg om herstel te vragen met als dat niet toegekend wordt schadevergoeding.

Ik loop ook bij een andere tekst tegen die vraag aan:

Quote:
Een ontslag waarbij de ondernemer de opzegtermijn niet in acht neemt, is onregelmatig. Indien op onregelmatigheid een beroep wordt gedaan, eindigt de overeenkomst, maar wordt de opzegger schadeplichtig. Conversie is niet mogelijk.

De wederpartij kan gefixeerde of volledige schadevergoeding, en herstel van de arbeidsovereenkomst vorderen zie art. 7:677 lid 4, 680 en 682 lid 1 BW. De gefixeerde schadevergoeding is een bedrag dat gelijk is aan het loon dat de werknemer bij regelmatige opzegging zou hebben ontvangen. Volledige schadevergoeding wordt zelden gevorderd.

Indien een opzegging zowel vernietigbaar als onregelmatig is, kan de werknemer kiezen waarop hij een beroep zal doen. Op de door hem gemaakte keuze kan hij later terugkomen.


Ik begrijp wel dat er verschillende wegen zijn die naar Rome leiden (kies je bijv. de BBA- of de BW-weg), maar dit is me nu wel wat onduidelijk en ik kom er aan de hand van de literatuur dus niet uit.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand??? Crying or Very sad
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
David van Beek



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simone, nu ga ik jou is van een antwoord trachten te voorzien: Very Happy

Op grond van art. 7:677 lid 1 BW is de partij die de juiste opzegtermijn niet in acht neemt schadeplichtig. Op grond van art. 7:677 BW lid 4 kan de wederpartij kiezen om een gefixeerde of volledige schadevergoeding te vorderen. Art. 7:680 lid 1 BW stelt de gefixeerde schadevergoeding gelijk aan het bedrag van het in geld vastgestelde loon voor de tijd, dat de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging had behoren voort te duren.

Vanuit het perspectief van de werknemer komt het met andere woorden neer op: de werknemer die er te vroeg uitgeknikkerd wordt, heeft recht op betaling van loon over de periode, waarbinnen hij eigenlijk nog in dienst had moeten zijn.

Op grond van art. 7:682 lid 1 BW kan de rechter ook veroordelen de arbeidsovereenkomst te herstellen en op grond van art. 7:682 lid 3 BW kan de rechter bepalen, dat de verplichting tot herstel vervalt door betaling van een in het vonnis vastgestelde afkoopsom.

Ik kan er geen literatuur over vinden, maar ik denk dat het gaat om OF, omdat de rechter twee opties m.b.t. de ter discussie staande bepalingen en/of artikelen en/of interpretaties en/of de juridische relatie van partijen heeft, namelijk:

(1) Of de arbeidsovereenkomst mag eindigen / is geëindigd / wordt beëindigd, met als gevolg (of mogelijkheid) dat er een vergoeding voor de niet in acht genomen opzegtermijn betaald moet worden.

(2) Of de arbeidsovereenkomst mag (intentioneel) niet eindigen / moet worden hersteld, met als gevolg dat de werkgever de arbeidsrelatie moet herstellen, tenzij deze bereid is om dit met een koopsom af te kopen.

Toch? Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klinkt logisch. Maar het gekke is juist, dat in de werkgroepopdrachten hierover helemaal niet gerefereerd wordt aan de vordering tot herstel van die arbeidsrelatie. De teksten geven je zo'n idee van: bij 681 ga je als werknemer al accoord met de beëindiging. Terwijl dat m.i. helemaal niet het geval is.

Maar zou je niet een soort primair/subsidiair kunnen doen?

Volg jij dat vak dit jaar?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
David van Beek



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat klinkt logisch. Maar het gekke is juist, dat in de werkgroepopdrachten hierover helemaal niet gerefereerd wordt aan de vordering tot herstel van die arbeidsrelatie. De teksten geven je zo'n idee van: bij 681 ga je als werknemer al accoord met de beëindiging. Terwijl dat m.i. helemaal niet het geval is.

Maar zou je niet een soort primair/subsidiair kunnen doen?

Volg jij dat vak dit jaar?


Uit 681 blijkt m.i. ook niet dat je akkoord gaat met beëindiging. Ik kan het er althans niet uit opmaken, omdat er in het artikel niet over gesproken wordt.

Primair zou je herstel van de arbeidsrelatie kunnen vorderen, waarbij de rechter een afkoopsom kan stellen

Subsidiair zou je schadevergoeding voor de niet in acht genomen opzegtermijn kunnen vorderen.

Nee ik volg het vak niet, heb het zelf even uitgezocht (of proberen uit te zoeken ).

Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik baseer dat over 7:681 BW bijvoorbeeld op het volgende (p. 321 Arbeidsrechtelijke Themata):

Quote:
In de derde plaats heeft de werkgever geen toestemming ex 6 BBA verzocht en is tot opzegging van de arbeidsovereenkomst overgegaan met inachtneming van de correcte opzegtermijn. In deze situatie kan de werknemer een beroep doen op de vernietigbaarheid van de opzegging ex art 9lid 1 BBA en - onder de bereidverklaring de bedongen arbeid te verrichten - een loonvordering ex art 7:628 BW instellen. Gaat hij daartoe over, dan behoort een procedure tot het vorderen van schadevergoeding op grond van kennelijk onredelijk ontslag (art 7:681 BW) niet tot de mogelijkheden, omdat deze procedure alleen kan worden ingesteld indien de werknemer instemt met het einde van de arbeidsovereenkomst.

En daar begrijp ik, mede op grond van de verwoording van het wetsartikel en op grond van 7:682 lid 1 BW, nou niets van!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
David van Beek



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap, dat je het niet snapt, ook ik snap het niet. E.e.a. lijkt paradoxaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er volgens de werknemer sprake is van kennelijk onredelijke opzegging, heeft hij/zij 2 opties:

- Art. 7:681 ziet specifiek op schadevergoeding - lees lid 1, als je je dus op die grond beroept, ga je alléen voor schadevergoeding.

- Een beroep op art. 7:682 daarentegen heeft als doel herstel van de arbeidsovereenkomst.

Natuurlijk kan een werknemer primair voor herstel ex 682 gaan en subsidiair voor schadevergoeding ex 681. De achterliggende 'fout' is hetzelfde: nm. kennelijk onredelijk ontslag, de uitwerking (schadevergoeding resp. herstel a.o.) is verschillend.


-----------

Helemaal los van deze materie staat de onregelmatige opzegging. Een onregelmatige opzegging (schadeplichtig) is namelijk niet onredelijk, alleen niet helemaal volgens de regeltjes gegaan.

Helder zo?
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK dan!!! Er begint mij ineens een structuur voor ogen te komen!!

En mag je dan concluderen dat je door die 682-weg als werknemer een hoger bedrag aan vergoeding kunt ontvangen? 681 als SCHADEvergoeding en 682 de AFKOOPSOM (i.p.v. een herstelde aovk)? En is die schadevergoeding van 681 in dat geval ook wel "volledig dan wel gefixeerd"?

En zou je nog even naar het begin van dit topic willen kijken? Want dan begrijp ik die eerste tekst (antwoord op een werkgroepvraag) niet zo.
En bijnader inzien het EN uit de tweede tekst ook niet. Sad
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Herstel van de a.o. ex 682:
Alleen op vordering van de werknemer, dus niet ambtshalve door de rechter! Biedt geen garantie voor wedertewerkstelling: de afkoopsom die door de rechter wordt vastgesteld moet reëel zijn, moet de werkgever werkelijk de mogelijkheid bieden om dáárvoor te kiezen (i.p.v. voor het –toegewezen- herstel van de a.o.). Het moet een redelijke vergoeding zijn voor het niet herstellen van de arbeidsverhouding.
Als de werknemer herstel vordert, bestaat dus de kans dat de wg kiest voor de afkoopsom, maar dat kan de wn niet afdwingen. Ook de hoogte v/d afkoopsom kan niet door hem/haar worden bepaald, dat doet de rechter.

Onder welk kopje stond die eerste quote van jou in de openingsposting? Het komt mij namelijk voor dat dé overeenkomst tussen beide opties (vordering wegens onregelmatig resp. kennelijk onredelijk ontslag) in dit stukje de *termijn* van 6 maanden is. Ik zou dit stukje dan ook verwachten in een paragraaf die gaat over het verjaren van de verschillende vorderingen in ontslagzaken…
Bij een ontslag dat ‘slechts’ onregelmatig is, is immers geen plaats voor een vordering wegens kennelijk onredelijke opzegging. En wie die laatste optie kan bewijzen, zal niet slechts voor onregelmatigheid gaan… Wellicht kun je de onregelmatigheid (als daar sprake van is!) als subsidiaire vordering instelling in een kennelijk-onredelijk-ontslag-procedure, maar meer overlap is er m.i. echt niet.

N.a.v. de 2e quote in de openingsposting: 682 biedt de mogelijkheid om én bij kennelijk onredelijk ontslag én bij onregelmatig ontslag (677) herstel van de a.o. te vorderen: zie de tekst van 682 lid 1.
(Ook) bij een onregelmatige opzegging kan de werknemer dus kiezen uit schadevergoeding en herstel (volgens mij moet je het ‘en’ in die 2e quote dan ook op die manier lezen: je hebt die 2 mogelijkheden). Bij onregelmatig ontslag dus schadevergoeding op grond van 677 en herstel op grond van 682 jo. 677.
En bij kennelijk onredelijk ontslag: schadevergoeding op grond van 681 en herstel op grond van 682.
Dat is geen kwestie van primair/subsidiair, maar van 2 mogelijkheden voor de werknemer. In de praktijk zullen veel werknemers (op advies van hun advocaat) kiezen voor de schadevergoeding, omdat de arbeidsverhoudingen dusdanig verstoord zijn dat ze het niet zien zitten om weer bij die wg te gaan werken. Sommigen laat de sfeer echter koud, en die kiezen ondanks dat voor herstel v/d a.o. en in andere gevallen zal de verantwoordelijke P&O-er/manager zo ver van de werkelijke werkplaats zitten dat men in de dagelijkse praktijk geen ‘last’ van hem/haar denkt te hebben.

Gefixeerde/volledige schadevergoeding, bij onregelmatig ontslag (art. 7:677 lid 4): Zie mijn reactie in jouw andere topic over gefixeerde/volledige schadevergoeding.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 7:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simone, jij hebt de gave om dingen waarvan ik dacht dat ik ze begreep zo weer te geven dat alle onzekerheden die er nog zijn zich in volle glorie aandienen! Very Happy Dank daarvoor.

De werknemer heeft de keuze: ga ik akkoord met de beëindiging of niet?
Als je je vordering baseert op onregelmatigheid ga je akkoord met de beëindiging als zodanig (art. 7;677 jo. 680 gefixeerde of volledige schadevergoeding). Je betwist het ontslag zelf niet, alleen de wijze waarop dat is gegeven. Dus, beste werkgever, mag ik even vangen omdat u de regels terzake opzegging niet correct in acht hebt genomen. (Bedenk dat de gefixeerde schadevergoeding gelijk is aan de loonsom over die periode.)
Daarnaast is er de kennelijk onredelijk ontslag procedure, welke de WN ook kan ingaan als er wel correct is opgetreden door de werkgever.
Als de werknemer niet akkoord gaat met het ontslag, kan hij naar artikel 7:682 grijpen. Of het ontslag aanvechten ex. art. 9 BBA, maar dat kan alleen als de werkgever niet correct toestemming heeft gevraagd.

LeChat schreef:

Natuurlijk kan een werknemer primair voor herstel ex 682 gaan en subsidiair voor schadevergoeding ex 681. De achterliggende 'fout' is hetzelfde: nm. kennelijk onredelijk ontslag, de uitwerking (schadevergoeding resp. herstel a.o.) is verschillend.


Zoals ik het lees, is dit precies niet wat Loonstra schrijft.

Loonstra schreef:
De kennelijk onredelijk ontslag procedure kan alleen worden ingesteld indien de werknemer instemt met het einde van de arbeidsovereenkomst.


In het werkgroepantwoord in de TS lijkt echter weer wat anders te staan.
Question

Zou het kunnen dat de onduidelijkheid voortkomt uit het uitgangspunt (redenerend vanuit kennelijk onredelijk ontslag of vanuit wel/niet akoord)?

In de éne situatie legt de werkgever zich bij het ontslag neer, in de andere situatie niet. Ik begrijp niet hoe je primair het ene en subsidiair het andere kunt vorderen.
Wel heeft de HR bepaalt dat een werknemer lopende de procedure kan overstappen van de ene vordering op de andere (het zgn. switchen) in het Dibbets arrest en het Connexxion arrest. Is dat waar jullie op doelen?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Simone, jij hebt de gave om dingen waarvan ik dacht dat ik ze begreep zo weer te geven dat alle onzekerheden die er nog zijn zich in volle glorie aandienen! Very Happy Dank daarvoor.
Ja, die is fijn, he? Vooral zo vlak voor een tentamen Wink Het werkt ongeveer net zo uit als wanneer je niet op een woord of naam kunt komen: het ligt op het puntje van je tong, maar ......

Ik heb ontdekt dat de verwoording hulp kan bieden. Dus in de mistige visie van nu(die mede veroorzaakt wordt door het tijdstip waarop ik dit schrijf): 677 gaat over schadePLICHTIGHEID. En van daar uit hobbel je dan weer door naar wat anders (608 of 681of 682).

Door gisteren in Tekst en Commentaar te lezen (helemaal vergeten die eerder te raadplegen!!) begreep ik nog het volgende: zowel een regelmatige (dus netjes CWI-toestemming verkregen etc) als een onregelmatige opzegging kan kennelijk onredelijk zijn. Dat zou dan betekenen dan dat je de 681-procedure dus kunt instellen na het CWI-besluit. Dat is natuurlijk geen hoger beroep (de beslissing zelf wordt niet opnieuw overwogen), maar het biedt wel soelaas op het punt waar ik in gedachten de hele tijd tegenaan liep, namelijk dat de werknemer er in het geval van de CWI-procedure wel heel karig van af zou komen (alleen die opzegmaanden nog uitbetaald en daarmee basta, wat - in het geval je niet snel ander werk zou vinden - een flinke inkomensderving tot gevolg heeft, hoe "redelijk" het ontslag ook zou zijn).

Zijn de dames dit met mij eens?

@ Michele: tip: lees de kantonrechtersaanbevelingen in je wetboek eens door. Daar staan wel nuttige zaken in die naast praktisch ook theoretisch houvast kunnen bieden Very Happy
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Door gisteren in Tekst en Commentaar te lezen (helemaal vergeten die eerder te raadplegen!!) begreep ik nog het volgende: zowel een regelmatige (dus netjes CWI-toestemming verkregen etc) als een onregelmatige opzegging kan kennelijk onredelijk zijn. Dat zou dan betekenen dan dat je de 681-procedure dus kunt instellen na het CWI-besluit. Dat is natuurlijk geen hoger beroep (de beslissing zelf wordt niet opnieuw overwogen), maar het biedt wel soelaas op het punt waar ik in gedachten de hele tijd tegenaan liep, namelijk dat de werknemer er in het geval van de CWI-procedure wel heel karig van af zou komen (alleen die opzegmaanden nog uitbetaald en daarmee basta, wat - in het geval je niet snel ander werk zou vinden - een flinke inkomensderving tot gevolg heeft, hoe "redelijk" het ontslag ook zou zijn).


Klopt, als de werkgever voor 'zeker' gaat via de BBA-route (i.p.v. ontbindingsverzoek ex. 685) is het nog maar de vraag of ie er na opzegging ook van af is. Kennelijk onredelijk ontslag procedure kan ook (juist?) na opzegging.
Zie in dat kader ook webcast college nr. 3. Er zit in de praktijk namelijk een groot verschil tussen de hoogte in vergoeding. Bij ontbinding past men de kantonrechtersformule toe, bij kennelijk onredelijk ontslag niet. Wat dus neerkomt op minder poen. Loonstra vraagt zich af waar daar de logica in zit, echter de HR heeft analoge toepassing van de KFR expliciet verworpen. (arrest weet ik niet meer, was het Van Ree - Damco? Iemand?)

Overigens: om het helemaal leuk te maken, kan een werknemer zelfs een 685 ontbindingsverzoek indienen bij de rechter terwijl zijn werkgever met de BBA-route bezig is! Immers tot en met de laatste werkdag bestaat er een arbeidsovereenkomst, die ontbonden kan worden. Kan financieel voordelig zijn voor de bijdehante werknemer. Wink

@Simone, bedankt voor de tip. Smile
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
In de éne situatie legt de werkgever zich bij het ontslag neer, in de andere situatie niet. Ik begrijp niet hoe je primair het ene en subsidiair het andere kunt vorderen.
In de praktijk gebeurt dat toch echt: een werknemer vordert primair herstel van de a.o. (dat is dan wat hij het liefst zou willen, hij wil zich niet neerleggen bij het ontslag, accepteert dat niet), maar omdat hij dat niet zelf in de hand heeft - de rechter kan immers van mening zijn dat herstel niet meer mogelijk is gezien de onderlinge verhoudingen - gaat hij dan subsidiair voor een schadevergoeding.

Het uitgangspunt is de kennelijke onredelijkheid, de uitwerking daarvan - welke 'sanctie' volgt- ligt in handen van de rechter. De wn spreekt als het ware zijn voorkeur uit. Dat wordt dan ook op die manier geformuleerd: "primair herstel, mocht uw Rechtbank echter van mening zijn dat herstel niet mogelijk is, dan..."

Een CWI-procedure-volgens-de-regels kan inderdaad kennelijk onredelijk zijn!
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En reden om tot een herstelvordering over te gaan heeft natuurlijk ook met het recht op WW te maken. "Meneer UWV, zoals u ziet heb ik d'r alles aan gedaan om mijn baan te houden c.q. terug te krijgen, maar helaas, het mocht niet baten."
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds