Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslagaanvraag ingetrokken, recht op oude functie?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pedsik

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 18:47    Onderwerp: Ontslagaanvraag ingetrokken, recht op oude functie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij is medegedeeld dat er een ontslagvergunning is aangevraagd op economische gronden (totaal 5 man).
Er is volgens afspiegeling geselecteerd.
Na de stukken te hebben gekregen kwam ik erachter dat de afspiegeling niet correct is gedaan, hierover mijn verweer geschreven.

Hierdoor wist werkgever dat de vergunning door UWV niet zou worden afgegeven.
Nu is mij medegedeeld dat de aanvraag is ingetrokken, maar ze gaan niet de juiste persoon nu voordragen. Het was dus niet op functie afgespiegeld, maar wel degelijk op de persoon. Ze willen nu voor mij andere werkzaamheden gaan zoeken, wat natuurlijk van alles kan zijn, tot paperclipsorteren aan toe bij wijze van spreken.
Wat ik nu wil weten, in hoeverre heb ik recht om gewoon mijn oude functie en plek op te eisen binnen het bedrijf, de aanvraag is immers ingetrokken.
Wat moet/mag ik accepteren als dit totaal niet overeenkomt met mijn oude functie?
Ik vertrouw geen enkel voorstel van ze, omdat ik dondersgoed weet dat ze iets gaan zoeken waardoor ik er wel uitgezet kan worden. Dat kan zijn mij op een gecreëerde afdeling plaatsen en vervolgens die afdeling opheffen, of mij op een afdeling plaatsen waar ik na afspiegeling wél aan de beurt zou zijn.
Ik vraag mij af wat een kantonrechter hiervan zou vinden, en kán ik dat überhaupt zelf naar het kanton brengen?

Ik hoor het graag......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 9:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Volgens mij het zo:
Uw oude overeenkomst blijft gelden; dat betekent dat u in beginsel recht heeft op de arbeid zoals overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.

Er zijn drie mogelijkheden voor de werkgever om de arbeid te wijzigen:
- Allereerst met uw goedvinden.
- Als u niet instemt, zou hij een beroep kunnen doen op een schriftelijk wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst, art. 7:613 BW. Hij moet bij de wijziging zo'n zwaarwegend belang hebben dat het belang van de werknemer naar redelijkheid moet wijken.
- Als er geen wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst staat, bestaat er onder omstandigheden de plicht voor de werknemer om op grond van goed werknemerschap (art. 7:611 BW) positief in te gaan op redelijke voorstellen van de werkgever verband houdende met gewijzigde omstandigheden op de werkvloer. Zie hiervoor het arrest HR 11 juli 2008, LJN BD1847 (Stoof/Mammoet), rechtsoverweging 3.3.2 http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BD1847 .
Hierbij wordt eerst onderzocht of de werkgever door de gewijzigde omstandigheden in redelijkheid een voorstel tot wijziging van de arbeidsvoorwaarden kon doen. Vervolgens of het voorstel redelijk is. Dan wordt gekeken naar alle omstandigheden van het geval. Ook wordt gekeken naar het belang van de werknemer bij het ongewijzigd blijven van de arbeidsovereenkomst.

Deze laatste toets zal de kantonrechter aanleggen. Het zal waarschijnlijk zo gaan, dat als u voet bij stuk houdt en aan de oude arbeidsvoorwaarde vasthoudt, de werkgever naar de kantonrechter gaat.
Of de werkgever neemt één of andere stap, zoals het niet doorbetalen van het loon, waardoor u zelf naar de kantonrechter gaat.

Ik hoop uw vraag hiermee een beetje te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Marja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds