|
Auteur |
Bericht |
LuukTT
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: za 25 feb 2012 14:51 Onderwerp: Ontslag uitlating sociale media |
|
|
Een vriend van mij is afgelopen week op staande voet ontslagen. Tijdens het overwerken heeft hij een foto op Facebook geplaatst, welke negatieve reacties in de media tot gevolg kon hebben. Zijn werkgever wordt regelmatig onder vuur genomen door de media.
Is dit echter voldoende voor ontslag op staande voet (zijn verdere functioneren was namelijk voldoende). Is hier wellicht enige jurisprudentie over?
Ik hoor graag jullie reacties. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 25 feb 2012 22:35 Onderwerp: |
|
|
In de basis? Nee. |
|
|
|
 |
LuukTT
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 0:16 Onderwerp: |
|
|
Oké, dat had ik ook verwacht. Is hier ook jurisprudentie over te vinden of is dit erg summier? Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 10:57 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | In de basis? Nee. |
Dat vind ik een gewaagde uitspraak! Natuurlijk heb je gelijk dat een ontslag vanwege dringende reden niet zo maar gegeven mag worden, maar of daar wel of geen sprake van is kun je eenvoudigweg niet beoordelen op basis van twee zinnen.
Voor de werknemer is het kennelijk duidelijk dat zijn werkgever vaker negatief in het nieuws komt. Hij wist bovendien dat die foto ook voor dergelijke publiciteit kon zorgen. Dan zou ik geneigd zijn te zeggen dat ontslag in principe wel tot de mogelijkheden behoort, maar dat het wel duidelijk moet zijn dat de werknemer veel te ver is gegaan.
LuukTT schreef: | Oké, dat had ik ook verwacht. Is hier ook jurisprudentie over te vinden of is dit erg summier? Alvast bedankt! |
Wat ik probeer te zeggen, is dat er geen rechtsregel bestaat die toestaat of juist verbiedt dat je een foto op facebook plaatst. Een uiteindelijk gegeven ontslag vindt zijn rechtvaardiging (of niet) in de omstandigheden van het geval. De toetsing daarvan vindt plaats door de rechter, een defintief antwoord zul niet op fora gaan terugvinden.
Wel kun je hier een inschatting verwachten van de succeskans, maar dan zul je veel meer feiten en omstandigheden moeten benoemen. Wat voor bedrijf.. Wat voor foto... etcetera etcetera... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|