Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 20:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag door zwangerschap
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wang

BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 19:18    Onderwerp: Ontslag door zwangerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriendin is momenteel zwanger en kreeg van een collega te horen dat de werkgever overweegt om haar contract niet te verlengen wegens financiële redenen. Haar 3e halfjaar contract is inmiddels bijna ten einde en de werkgever heeft een tijdje geleden al laten weten dat ze zich geen zorgen hoefde te maken over haar zwangerschap en dat ze gewoon zou kunnen blijven werken, de werkgever heeft haar dus min of meer al een vast contract beloofd. Dat is mooi zou je denken...alleen ik en mijn vriendin weten gewoon zeker dat ze ontslagen zal worden door haar zwangerschap. In de bijna anderhalve jaar dat ze er nu werkt heeft ze nooit een waarschuwing gekregen dat ze niet goed zou functioneren, dat kan dus geen reden voor ontslag zijn. De functie die ze bekleed verdwijnt ook niet dus dat kan ook geen reden voor ontslag zijn.

Wat is in dit stadium het verstandigst om te doen en wat zijn in het algemeen je rechten in deze situatie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 21:09    Onderwerp: Re: Ontslag door zwangerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wang schreef:
De functie die ze bekleedt verdwijnt ook niet dus dat kan ook geen reden voor ontslag zijn.

Er is, zoals jij het vertelt, ook geen sprake van ontslag. Een tijdelijk contract heeft als kenmerk dat er een einde aan komt.

Alleen wanneer in het contract (of in een CAO) bepaald is dat het contract automatisch verlengd wordt, tenzij er opgezegd wordt, dan heb je misschien nog enige kans.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weigering van verlenging van een arbeidsovereenkomst wegens zwangerschap zal volgens mij door een rechter nooit geaccepteerd worden. De vraag is hoe je kunt aantonen dat de zwangerschap de reden is. Ik vermoed dat het voldoende is aannemelijk te maken dat de zwangerschap een rol speelt en dat het dan aan de werkgever is om aan te tonen dat dit niet zo is.

Misschien moet je het de werkgever maar eens op de man af vragen? Je baseert je nu op geruchten, lijkt het.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever hoeft formeel gesproken toch helemaal geen reden voor de niet-verlenging aan te geven? Zijn reden kan bijv. best zijn dat hij liever weer (met een ander) niet vastzit aan vast personeel.....
Wang

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze is begonnen met een contract voor bepaalde duur (6 maanden), na deze periode is het contract "stilzwijgend" verlengt voor een duur van 6 maanden (mondeling overeen gekomen), na deze periode is weer hetzelfde gebeurd. Het contract is dus "stilzwijgend" 2x verlengd, hier van staat niets op papier maar is mondeling overeengekomen.

Heeft ze dan nu een contract voor bepaalde duur of onbepaalde duur?
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 2:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@tikSimone: art 7:667 lid 1+2 BW geeft aan dat de werkgever een tijdelijk contract moet opzeggen wanneer dit schriftelijk is overeengekomen of wanneer de wet of het gebruik dit bepaalt. In dat geval moet de werkgever op verzoek de reden opgeven (art 7:669), en mag dit niet tijdens zwangerschap of zwangerschapverlof gebeuren (7:670 lid 2). Daarnaast kun je natuurlijk altijd naar de reden vragen, en zeker als de functie blijft bestaan en de werkgever ook nog eens een toezegging heeft gedaan, lijkt me dat hij wel met een verklaring moet komen. Niet verlengen wegens zwangerschap is een vorm van discriminatie op grond van geslacht. Dan wordt de bewijstlast al snel omgedraaid (zie de algemene wet gelijke behandeling). Natuurlijk is niet verlengen nog wel iets anders dan ontslaan.

Misschien is het omdat het laat is, maar ik zie iets merkwaardigs: art 7:667 lid 1+2 geeft dus aan dat de werknemer soms verplicht is op te zeggen om een tijdelijk contract niet te hoeven verlengen, namelijk als dit in je contract staat of wanneer de wet of gewoonte dat vereist (geen idee voor welke sectoren dat geldt). Maar zo'n opzegverplichting zorgt er dan voor dat dit niet kan tijdens een zwangerschap. Dus word je zwanger, en is er sprake van een verplichting tot opzegging aan de kant van de werkgever, dan zit je ook met een tijdelijk contract gebeiteld.

Dus het bestaan van zo'n opzegverplichting in een bepaalde sector geeft de werknemer met een tijdelijk contract flinke bescherming. Het lijkt me echter helemaal niet de bedoeling dat die verplichting zo'n groot verschil maakt met tijdelijke contracten waar zo'n verplichting niet geldt. De logische conclusie lijkt dan te zijn dat niet verlengen van een tijdelijk contract ook niet is toegestaan wanneer zo'n opzegverplichting niet bestaat.

Ik geef alleen geen garantie dat de rechter deze redenering volgt... Misschien zijn de opzegverboden van 7:670 niet van toepassing op het opzeggen van 7:667 lid 2. Foutje in de wet of zo...

@Wang: bij stilzwijgende verlenging wordt de overeenkomst geacht te zijn voortgezet voor dezelfde periode (maar ten hoogste een jaar), dus in dit geval inderdaad steeds met 6 maanden. Zie artikel 7:668 BW. Ze heeft nu dus nog steeds een contract voor bepaalde duur.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 8:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal het binnenkort nog eens nakijken (helas nu geen tijd voor), want het komt me zo "onredelijk" voor. Dan zou je met een beejte goede planning aan een vast baan kunnen komen. Hm. Wordt niet een soort tussentijdse opzegging bedoeld? Nu ja, ik moet het gewoon nakijken.....
M

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier alleen niet om het opzeggen van een (tijdelijk) contract, maar om het niet verlengen ervan.

Voor een tijdelijk contract geldt normaal gesproken dat zowel werkgever als werknemer tijdens het contract niet voortijdig kunnen opzeggen. Maar als het contract afgelopen is, dan is er geen sprake meer van opzeggen, maar van het aflopen van het contract (tenzij stilzwijgend verlengd). Men kan echter wel opzeggen indien dit schriftelijk voor beide partijen overeengekomen is.

Ik denk dat een reden voor de werkgever nu kan zijn is dat het volgende contract meteen een vaste arbeidsovereenkomst zou gaan vormen voor werkneemster. Dat schrikt ook veel werkgevers af want van mensen met een tijdelijk contract ben je 'gemakkelijker' af meestal dan van mensen met een vast contract.
Of de zwangerschap een rol speelt... ik vraag me af op basis waarvan dat gedacht wordt. Dat hoeft namelijk niet perse zo te zijn, kijk ook maar naar de keuze voor een werkgever tussen iemand's contract niet verlengen en een vast contract moeten aanbieden.

Overigens is het wel nog belangrijk dat zij altijd gewaardeerd is om haar werk en dat er verwachtingen gewekt zijn naar haar toe dat haar contract weer verlengd zou worden. Daarnaast geldt ook dat als het contract niet verlengd zou worden, dat van een werkgever vaak wel verwacht wordt dit ruimschoots op tijd aan te geven. Dus zeg minstens een maand voordat het contract afloopt. Dat zijn allemaal punten waarmee je naar een rechter zou kunnen stappen, maar de vraag is of het je dat allemaal waard is. Vooral de bewijslast zal erg moeilijk worden.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De logische conclusie lijkt dan te zijn dat niet verlengen van een tijdelijk contract ook niet is toegestaan wanneer zo'n opzegverplichting niet bestaat.

Die redenering gaat niet volgens mij op, want dat zou betekenen dat de hoofdregel dat een contract voor bepaalde tijd eindig is, loos zou zijn.

Een opzeggingsverplicht voor een contract voor bepaalde tijd, kan toch alleen maar formeel geïntroduceerd worden ? Want hoe moet je anders bepalen of die opzeggingsverplichting er is en voor wie die geldt ?
Bekijk de homepage
Wang

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Misschien is het omdat het laat is, maar ik zie iets merkwaardigs: art 7:667 lid 1+2 geeft dus aan dat de werknemer soms verplicht is op te zeggen om een tijdelijk contract niet te hoeven verlengen, namelijk als dit in je contract staat of wanneer de wet of gewoonte dat vereist (geen idee voor welke sectoren dat geldt). Maar zo'n opzegverplichting zorgt er dan voor dat dit niet kan tijdens een zwangerschap. Dus word je zwanger, en is er sprake van een verplichting tot opzegging aan de kant van de werkgever, dan zit je ook met een tijdelijk contract gebeiteld.

Hoe kom ik erachter voor welke sectoren dit geldt?

Maar is er normaal gesproken dan helemaal geen ontslagbescherming in zulke situatie's. Ik vind het raar en oneerlijk dat een werkgever je contract niet hoeft te verlengen wanneer deze afloopt, mits je altijd goed gefunctioneerd hebt en de functie blijft bestaan.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wang schreef:
bona fides schreef:

Hoe kom ik erachter voor welke sectoren dit geldt?

Kijken in de CAO die van toepassing is.
Quote:

Maar is er normaal gesproken dan helemaal geen ontslagbescherming in zulke situatie's. Ik vind het raar en oneerlijk dat een werkgever je contract niet hoeft te verlengen wanneer deze afloopt, mits je altijd goed gefunctioneerd hebt en de functie blijft bestaan.

Hoezo ? Het hele concept van een contract voor bepaalde tijd is dat zo'n overeenkomst een einde kent.
Bekijk de homepage
M

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad het principe van een tijdelijk contract, zoals stevenk al zegt.

Er zijn wel omstandigheden waaronder een werkgever niet onder verlenging uit kan komen en dat is bijvoorbeeld bij beloftes die gedaan zijn daaromtrent. Maar dat valt moeilijk te bewijzen. En een werkgever moet wel tijdig aangeven dat hij niet van plan is het contract te verlengen indien dat niet al duidelijk genoeg gebleken is door het commentaar op werkzaamheden.

Maar in dit geval is er toch nog geen sprake van een conctract dat ten einde is en een werkgever die definitief gezegd heeft het niet te willen verlengen? Hoe lang zit ze nog voor het aflopen van haar contract en heeft de werkgever zelf inderdaad nog niets gezegd over het niet verlengen ervan?
Wang

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Wang schreef:

Quote:

Hoezo ? Het hele concept van een contract voor bepaalde tijd is dat zo'n overeenkomst een einde kent.

Ja oké dat begrijp ik, maar waarom zou een medewerker die goed functioneert naar 3 contracten van bepaalde tijd geen recht hebben op een contract voor onbepaalde tijd. Ik persoonlijk zal het niet meer dan redelijk vinden dat in zulke gevallen de werkgever verplicht is om het contract om te zetten naar een contract van onbepaalde tijd. (tenzij de werkgever kan aantonen dat je niet goed functioneerd, de functie verdwijnd of dat er financiele problemen zijn) De functie blijft immers toch bestaan en je hebt gedurende 3 contracten goed gefunctioneerd. De enige reden die ik me kan bedenken is dat de werkgever geen zin heeft om vast te zitten aan vast personeel. Ik vind het gewoon niet eerlijk dat een werkgever je op straat kan zetten omdat hij geen zin heeft om aan vast personeel vast te zitten terwijl je altijd goed gefunctioneerd hebt, maar goed is dit is meer een algemene discussie.

Bij dezen een link naar de betreffende CAO

http://www.vakcentrum.nl/index.cfm/26,147,17,pdf/CAO2006%5Fzonder%5Floonschalen%2Epdf

Hier staat vrij weinig vermeld over contracten van bepaalde duur.
Verstuur e-mail
torilion

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een zeer vergelijkbare kwestie deed zich op 4 oktober 2001 voor bij het HvJ EG (JAR 2001/219). Deze bepaalde dat het niet verlengen van een arb.ovk voor bepaalde tijd geen verboden ontslag is in de zin van art. 10 van richtlijn 92/85 (die directe werking heeft), maar wel direct onderscheid vormt in de zin van art 2 en 3 van richtlijn 76/207 in het geval dat het niet verlengen zijn oorzaak vindt in de zwangerschap.

Overigens is het qua bewijslast zo dat de werkneemster feiten voor het vermoeden aannemelijk moet maken en dat het dan aan de werkgever is om aan te tonen dat er niet discriminatoir gehandeld is.

Vervelende zaken zijn dit...beter voorkomen dan genezen! Maar dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Mr. R.A. de Graauw
www.degraauw.com/LegalServices/
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wang schreef:
Ik persoonlijk zal het niet meer dan redelijk vinden dat in zulke gevallen de werkgever verplicht is om het contract om te zetten naar een contract van onbepaalde tijd.

Maar binnen het wettelijk systeem is de proeftijd er om de geschiktheid te bepalen, de contracten voor bepaalde tijd zijn er om werkgever en werknemer zekerheid te bieden.

Dat is ook de reden waarom een contract voor bepaalde tijd alleen maar opzegbaar is, als die mogelijkheid onderdeel is van de overeenkomst.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds