|
Auteur |
Bericht |
Lang1970
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 16 okt 2013 16:57 Onderwerp: Ontslag binnen twee jaar na ziekte? |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag m.b.t. de mogelijkheid om ontslagen te worden binnen twee jaar na de ziekteperiode.
In 7:670 BW staat dat je niet ontslagen kunt worden binnen twee jaar na de ziekteperiode. Bij een ontslagprocedure via de kantonrechter gelden deze verboden niet rechtstreeks, maar wel via de reflexwerking. Mijn vraag is in hoeverre die reflexwerking geldt? Hoe wordt dit getoetst?
In casu gaat het om een vrouw die nu zo'n anderhalf jaar weer aan het werk is na haar ziekte, maar haar werkgever heeft een procedure bij de kantonrechter ingesteld. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 16 okt 2013 17:25 Onderwerp: |
|
|
Quote: | In 7:670 BW staat dat je niet ontslagen kunt worden binnen twee jaar na de ziekteperiode. |
U leest artikel 7:670 verkeerd. Dit artikel verbiedt de werkgever om tijdens de arbeidsongeschiktheid de arbeidsovereenkomst op te zeggen, tenzij deze arbeidsongeschiktheid meer dan twee jaar heeft geduurd.
Quote: | In casu gaat het om een vrouw die nu zo'n anderhalf jaar weer aan het werk is na haar ziekte, maar haar werkgever heeft een procedure bij de kantonrechter ingesteld. |
Tijdens haar ziekte kon de vrouw niet ontslagen worden. Nu deze ziekte al (lang) achter haar ligt is artikel 7:670 BW geen belemmering.
Ik krijg echter de indruk dat de vrouw in kwestie na haar ziekte nooit volledig hersteld is, en er feitelijke sprake is van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Klopt dat? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Lang1970
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 16 okt 2013 17:28 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw reactie.
De vrouw is inderdaad niet geheel hersteld. Ze is weer gaan werken, omdat de uitkering van 70% niet afdoende was om haar maandelijkse lasten te betalen. Hierdoor is ze vroegtijdig aan het werk gegaan, alhoewel ze door de keuringsarts van het UWV wel weer volledig arbeidsgeschikt is verklaard. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 17 okt 2013 10:19 Onderwerp: |
|
|
Lang1970 schreef: | Hierdoor is ze vroegtijdig aan het werk gegaan, alhoewel ze door de keuringsarts van het UWV wel weer volledig arbeidsgeschikt is verklaard. |
Als er verder geen "second opinion" of deskundigenoordeel is gevraagd, of anderzijds een soort van bezwaar is gemaakt tegen dat oordeel van het UWV, dan is de vrouw in kwestie voor het arbeidsrecht geheel arbeidsgeschikt, en leest u het artikel verkeerd. Er geldt dan geen ontslagverbod. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|