Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag, wederzijds goedvinden en ontslagvergoeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
biljart

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013 13:34    Onderwerp: Ontslag, wederzijds goedvinden en ontslagvergoeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Mijn werkgever heeft mij in april mondeling laten weten dat ik om bedrijfs-economische redenen word ontslagen. Ik werk er inmiddels ruim 10 jaar en heb een opzegtermijn van 3 maanden.
Ik ben de enige werknemer bij het horecabedrijf en voor zover ik kan zien draaien we de laatste 6 maanden inderdaad niet best.

Ik heb mijn werkgever verteld dat hij het UWV moet bellen om een ontslagvergunning aan te vragen. Zelf wil hij dat we met wederzijds goedvinden uit elkaar gaan. (In een eerder gesprek wilde mijn werkgever zelfs ontbinding van het contract en dat ik in de opzegtermijn parttime zou gaan werken maar dat heb ik geweigerd.)

Ik heb het UWV, Juridisch Loket en de Vakbond hierover gebeld, maar deze instanties adviseren mij om niet op het "wederzijds goedvinden" in te gaan.
Dit heb ik mijn werkgever ook medegedeeld.

Toch heb ik nu een beëindigingsovereenkomst onder m'n neus gekregen met als onderwerp "beëindiging met wederzijds goedvinden"!
Werkgever weigert ontslagvergunning aan te vragen en ik ben bang dat als ik teken dat ik straks een probleem heb bij het UWV.

Enkele details: "werkgever neemt initiatief beëindiging dienstverband".
"Geen dringende reden zoals bedoeld in art. 7:678 BW"
"Werknemer heeft in eerste instantie aangegeven dat hij in dienst wil blijven"
"Verschillende keren overlegd"
"Partijen zien allebei geen mogelijkheden om dienstverband voort te zetten"
"Beide partijen hebben daarom afgesproken om de arbeidsovereenkomst te beëindigen"

In ieder geval een standaard ogend contract waarin alleen de gegevens van beide partijen even moesten worden ingevuld..

- Wat is wijsheid? Arbeidsdeskundige inschakelen? Ontslagvergunning aanvraag of toch op deze manier?

- Heb ik recht op een ontslagvergoeding? Ook al moet ik er om bedrijfseconomische redenen uit en het schijnbaar niet goed gaat met het bedrijf? Heeft de ontslagvergoeding ook weer te maken met de opzegtermijn?

Ik heb het idee dat het mijn werkgever teveel moeite is om met UWV in conclaaf te gaan en dat het allemaal maar even snel moet gebeuren.

Ik hoop snel iets van jullie te horen. Bedankt alvast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 25 mei 2013 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het voordeel voor de werknemer om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan is dat in die gevallen meestal ook een ontslagvergoeding wordt overeengekomen. Bij een procedure via de UWV niet. Het risico is inderdaad dat uw recht op ww in gevaar komt. Met de korte notities over wat er in het contract staat dek je dit risico voor een groot deel wel af (ik zou het gehele contract moeten zien om daar zeker van te zijn). Echter, als de werkgever helemaal geen ontslagvergoeding wil overeenkomen zie ik niet in welk motief de werknemer zou hebben om hieraan mee te werken. Laat hem dan maar naar het UWV gaan zou ik denken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 mei 2013 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht op WW komt hier niet in gevaar, maar ik zie ook geen reden om akkoord te gaan als er geen ontslagvergoeding tegenover staat en je nog geen nieuw werk hebt gevonden.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Het voordeel voor de werknemer om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan is dat in die gevallen meestal ook een ontslagvergoeding wordt overeengekomen. Bij een procedure via de UWV niet. Het risico is inderdaad dat uw recht op ww in gevaar komt. Met de korte notities over wat er in het contract staat dek je dit risico voor een groot deel wel af (ik zou het gehele contract moeten zien om daar zeker van te zijn). Echter, als de werkgever helemaal geen ontslagvergoeding wil overeenkomen zie ik niet in welk motief de werknemer zou hebben om hieraan mee te werken. Laat hem dan maar naar het UWV gaan zou ik denken.

Hieronder het gehele contract. Graag een reactie van jullie.

Beëindigingsovereenkomst dienstverband
Te gebruiken bij een beeindiging met wederzijds goedvinden

1. Gegevens werkgever

2. Gegevens werknemer

3. Aanleiding

3.1 De werknemer werkt op basis van een arbeidsovereenkomst als medewerker café bij de werkgever. Hij verdient daarmee € ...... bruto per maand. Dit bedrag is exclusief vakantiegeld en andere arbeidsvoorwaarden.

3.2 De werkgever neemt het initiatief om het dienstverband met de werknemer te beeindigen. Voor dit initiatief is geen dringende reden zoals bedoeld in artikel 7:678 BW.

3.3 Reden van ontslag:
3.3.1 De werkgever wil het dienstverband met de werknemer beeindigen om bedrijfseconomische redenen.

3.4 De werknemer heeft in eerste instantie aangegeven dat hij in dienst wil blijven. Beide partijen hebben daarover verschillende keren overlegd. Het resultaat daarvan is dat werkgever en werknemer allebei geen mogelijkheden zien om het dienstverband voort te zetten. Beide partijen hebben daarom afgesproken om de arbeidsovereenkomst te beeindigen. De afspraken die zij daarbij maken zijn vastgelegd in deze overeenkomst.

4. Afspraken

4.1 De arbeidsovereenkomst eindigt met wederzijds goedvinden op 31 mei 2013. Bij de beeindigingsdatum is rekening gehouden met de opzegtermijn.

4.2 Afspraken:
4.2.1 Van 1 juni 2013 tot en met 31 augustus 2013 werkt de werknemer gewoon door. In deze periode neemt de werknemer de vakantiedagen op.

4.3 De werkgever betaald de werknemer zijn loon door tot aan het einde van het dienstverband. Ook bouwt de werknemer tot dat moment vakantiegeld en vakantiedagen op en blijft hij gebruik maken van de andere arbeidsvoorwaarden.

4.4 De werkgever stelt uiterlijk op 10 juli 2013 de financiele eindafrekening van het dienstverband op. Daarin staat een overzicht van:
- vakantiedagen die de werknemer heeft opgebouwd maar niet heeft opgenomen;
- vakantiegeld dat de werknemer heeft opgebouwd;
- reiskosten die de werknemer nog vergoed krijgt;
- declaraties die de werknemer heeft ingediend;
- schulden van de werknemer aan de werkgever die hij nog moet aflossen;
- eventuele andere kosten die de werkgever of de werknemer nog moeten betalen.

4.5 Alle kosten uit dit overzicht worden tegelijk afgerekend. Dat gebeurt uiterlijk op 15 juli 2013. De werknemer ontvangt tegelijk met de afrekening een specificatie van de werkgever.

4.6 De werkgever en werknemer hebben na de financiele eindafrekening niets meer van elkaar te vorderen. Zij verlenen elkaar finale kwijting.

5. Ondertekening

Door de overeenkomst te ondertekenen verklaren beide partijen dat zij de arbeidsovereenkomst willen beeindigen en dat zij op de hoogte zijn van de gevolgen daarvan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

biljart schreef:
4.6 De werkgever en werknemer hebben na de financiele eindafrekening niets meer van elkaar te vorderen. Zij verlenen elkaar finale kwijting.

Het lijkt me dat het tekenen van deze paragraaf pas betekenis heeft als dit plaatsvindt ná de eindafrekening. Op dit moment moet er nog worden afgerekend en of werkgever en werknemer daar onderling uit zullen komen zal pas bij die afrekening duidelijk worden. Komt men er onderling uit, dan zorgt het ondertekenen van een finale kwijting ervoor dat werkgever en werknemer daar later niet op terug kunnen komen.

Beëindiging per 31 mei 2013 gevolgd door doorwerken om de vakantiedagen op te maken is curieus.

De datum van 10 juli 2013 voor de eindafrekening terwijl dan nog wordt doorgewerkt is ook curieus.

Ik vraag me af hoe jullie een finale kwijting op 15 juli 2013 rijmen met doorwerken en doorbetalen t/m 31 augustus.

En nogmaals: waarom zou je tekenen als er voor jou niets in zit?

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2013 10:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

biljart schreef:

4.1 De arbeidsovereenkomst eindigt met wederzijds goedvinden op 31 mei 2013. Bij de beeindigingsdatum is rekening gehouden met de opzegtermijn.

4.2 Afspraken:
4.2.1 Van 1 juni 2013 tot en met 31 augustus 2013 werkt de werknemer gewoon door. In deze periode neemt de werknemer de vakantiedagen op.

Dit is een vreemde oplossing, en biedt niet de oplossing die werkgever voor ogen heeft.

Als de arbeidsovereenkomst is geëindigd, is er geen recht en plicht meer tot verrichten van arbeid onder loondoorbetaling. Het tekenen van deze overeenkomst houdt in dat u na eindigen van de arbeidsovereenkomst gelijk een nieuwe arbeidsovereenkomst aan gaat.

Deze arbeidsovereenkomst zou vanwege de ragetlieregel niet automatisch eindigen op einddatum bepaalde tijd, maar kan alleen via opzegging eindigen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds