|
Auteur |
Bericht |
Starsat
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 mei 2010 1:31 Onderwerp: Onterven halfbroer |
|
|
Ik wil mijn halfbroer en -zus onterven. Ik heb nog een volle broer.
Nu begrijp ik dat dit kan door een testament op te laten maken.
Maar ik lees ook dat als de halfbroer (of -zus) aanspraak maakt op zijn legitieme portie, hij als nog zijn erfdeel krijgt.
Je hebt dus in dit geval niets aan een testament, want hij kan het toch opeisen ?
Is er een manier om te beletten dat hij een deel van mijn erfenis krijgt (behalve trouwen en kinderen krijgen) ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 02 mei 2010 2:05 Onderwerp: |
|
|
art. 4:63 lid 2 schreef: | Legitimarissen zijn de afstammelingen van de erflater die door de wet als erfgenamen tot zijn nalatenschap worden geroepen, hetzij uit eigen hoofde, hetzij bij plaatsvervulling met betrekking tot personen die op het ogenblik van het openvallen der nalatenschap niet meer bestaan of die onwaardig zijn. |
Je halfbroer en -zus zijn geen afstammelingen. Probleem opgelost. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 02 mei 2010 7:38 Onderwerp: |
|
|
Dus wel een testament maken, want je volle broer is ook geen afstammeling. |
|
|
|
 |
Starsat
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 mei 2010 14:49 Onderwerp: |
|
|
Ok tnx ! Wat ik mij nog afvraag: Ik wil eigenlijk alleen mijn halfbroer en -zus onterven en verder de wet laten vaststellen wie mijn erfgenamen dan verder zijn. Op dit moment zou dat mijn broer zijn, maar stel dat ik trouw en/of kinderen krijg dan zouden zij dat moeten zijn. Moet ik dat expliciet telkens laten vastleggen ? Het gaat mij er alleen om dat mijn halfbroer en -zus niet meedelen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 02 mei 2010 14:54 Onderwerp: |
|
|
Zo kan het volgens mij wel worden vastgelegd. Je kunt je broer bijvoorbeeld enig erfgenaam maken voor het geval je bij het overlijden geen vrouw of kinderen hebt. (Heb je vrouw of kinderen, dan erven je (half)broers en zussen toch al niet.) Overleg met de notaris. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|