Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 9:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterechte rekening van De Telefoongids.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mini

Leeftijd: 74
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 20:31    Onderwerp: Onterechte rekening van De Telefoongids. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een snelle vraag: Ik heb een rekening gekregen van Intrum Justitia, omdat er een incasso aan hen werd overgedragen voor een (onterechte) rekening voor een (niet gewenste) advertentie in De Telefoongids.

Ik moet binnen 8 dagen betalen volgens I.J de datum van de brief is 15 september. Deze brief ontving ik gisteren pas, op 19 september. Er zijn dus al enige dagen van de termijn verstreken...

Maar ik wil voordat ik deze volstrekt onterechte rekening betaal, éérst contact opnemen met De Telefoongids en hen om opheldering vragen.
Dit wil ik ook aangetekend melden aan het incassobureau.
Kan ik nu (zonder nog meer ellende te krijgen) wachten met het bedrag overmaken aan het incassobureau, omdat ik "in beweging ben" met de kwestie en de bal nu weer bij hen ligt? Zodat zij eerst moeten reageren op de laatste ontwikkelingen en....enz..

Kan dat op deze manier? Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie(s).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan beter gelijk Intrum bellen, als je hen uitlegt waarom de incasso volgens jou onterecht is dan regelen zij het verder met de Telefoongids...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo weinig mogelijk tijd en kosten aan besteden. Je weet dat de mogelijkheid tot afdwingbaarheid thans pas ontstaat na interventie door de rechter met een voor hen positief gevolg, hetgeen kennelijk onwaarschijnlijk is.

Elegante brief:
Ik heb nooit gebruik gemaakt van uw diensten, de rekening is volledig onterecht. Graag zie ik hieromtrent een ontvangsbevestiging toekomen.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met IJ bellen is net zo zinvol als bij Marijnissen een pleidooi houden voor het verlagen van het 52% tarief.

Als jij gronden hebt waarom die rekening onterecht is, dan kun je dat beter per fax / brief melden aan IJ.

En dan meteen erbij zetten dat je er verder niets van wilt horen en dat als ze het niet met je eens zijn, je de dagvaarding tegemoet ziet.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Met IJ bellen is net zo zinvol als bij Marijnissen een pleidooi houden voor het verlagen van het 52% tarief.

Als jij gronden hebt waarom die rekening onterecht is, dan kun je dat beter per fax / brief melden aan IJ.

En dan meteen erbij zetten dat je er verder niets van wilt horen en dat als ze het niet met je eens zijn, je de dagvaarding tegemoet ziet.

Het maakt m.i. niet zoveel uit, ik heb het een keer telefonisch geregeld en een keer schriftelijk... beide keren nooit meer wat van Intrum gehoord Cool Maar als je er niet van houdt in de wacht te zitten kan je idd beter even faxen Wink
Pet Shop Boys - Integral
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
StevenK schreef:

Het maakt m.i. niet zoveel uit, ik heb het een keer telefonisch geregeld en een keer schriftelijk... beide keren nooit meer wat van Intrum gehoord Cool Maar als je er niet van houdt in de wacht te zitten kan je idd beter even faxen Wink

De verhalen over IJ waarbij telefonische afspraken niet nagekomen worden zijn echter legio.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had ik denk geluk Wink Even een faxxie er tegenaan dus... Ik zou iig niet proberen het met de Telefoongids op te lossen... dat soort organisaties reageren nergens op... dat is pas echt tijdsverspilling...
Pet Shop Boys - Integral
Mini

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met het I.J bellen hèb ik vanmiddag al gedaan, inderdaad... volstrekt zinloos!

Toch ben ik ongerust geworden door dit gesprek. Ze beweerden dat: De Telefoongids mij -na mijn telefonische 'Nee'"- een brief hebben gestuurd over die advertentie en dat als ik géén uitvoerige advertentie in de gids wilde hebben... dat ik ze dat dan schriftelijk had moeten melden.
Als ze geen schriftelijke anulering ontvangen, gaan ze over tot plaatsing van de advertentie en het sturen van de rekening doorvoor.
Want, zo gingen ze verder, dat zijn nu eenmaal de bepalingen van De Telefoongids/KPN.

Ik zei dat ik helemaal niets te maken had met hun bepalingen, omdat ik nergens mijn handtekening onder gezet heb en/of toezeggingen gedaan heb.
Maar néé, zo werken de beplaingen van De Telefoongids nu eenmaal, bleef de medewerkster van I.J steeds weer herhalen.
Wat nu, want dat incassobureau gaat mij natuurlijk steeds hogere rekeningen sturen.

Wat voor macht hebben zij, kan ik nu gewoon naar ze schrijven dat ik De Telefoongids eerst om opheldering wil vragen. Moeten zij dan eerst weer naar mij reageren voordat ze de rekening weer gaan verhogen?

Vanmorgen heb ik De Telefoongids een aangetekende brief (met ontvangstbevestiging) gestuurd èn dezelfde brief ook per gewone post.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Mijn ervaring met Intrum Justitia is dat je na zo'n brief van de hele zaak een hele tijd niets meer hoort.

Quote:
Toch ben ik ongerust geworden door dit gesprek. Ze beweerden dat: De Telefoongids mij -na mijn telefonische 'Nee'"- een brief hebben gestuurd over die advertentie en dat als ik géén uitvoerige advertentie in de gids wilde hebben... dat ik ze dat dan schriftelijk had moeten melden.
Als ze geen schriftelijke anulering ontvangen, gaan ze over tot plaatsing van de advertentie en het sturen van de rekening doorvoor.
Want, zo gingen ze verder, dat zijn nu eenmaal de bepalingen van De Telefoongids/KPN.

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. De fax zal een aanbod inhouden, maar uit het feit dat daar geen reactie op is ontvangen kan geen aanvaarding worden afgeleid.
Algemene Voorwaarden zijn pas toepasselijk als ze ter hand zijn gesteld, tenzij dat niet mogelijk is. Dat zal ook niet gebeurt zijn. Bovendien: geen reactie op de fax betekend ook niet dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden, ook al staat in de algemene voorwaarden wat anders.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Mijn ervaring met Intrum Justitia is dat je na zo'n brief van de hele zaak een hele tijd niets meer hoort.

En daarna weer wel?
Pet Shop Boys - Integral
Mini

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Suijkerbuijk"]
Quote:
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. De fax zal een aanbod inhouden, maar uit het feit dat daar geen reactie op is ontvangen kan geen aanvaarding worden afgeleid.
Algemene Voorwaarden zijn pas toepasselijk als ze ter hand zijn gesteld, tenzij dat niet mogelijk is. Dat zal ook niet gebeurt zijn. Bovendien: geen reactie op de fax betekend ook niet dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden, ook al staat in de algemene voorwaarden wat anders.

De Telefoongids zal hoogstwaarschijnlijk zeggen dat ze mij die bepalingen -middels een brief- wel degelijk ter hand gesteld hebben.

Maar goed, uw bovenstaande tekst is voor mij een bevestiging dat De Telefoongids geen enkel recht heeft om te mij te houden aan enig soort van bepalingen.
Vraagje: Kan ik ergens een wetsartikel vinden waarmee ik de KPN 'om de oren kan slaan' als bewijs voor het onrechtmatige handelen waarmee ze nu bezig zijn?

Overigens: Hartelijk dank voor uw snelle reacties op mijn vraag!
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat dus over een advertentie geplaatst in De Telefoongids. Mini, kun je uitleggen hoe die advertentie tot stand is gekomen? Ik neem aan dat je ooit hebt aangegeven wat je in die advertentie zou willen zien staan? Hoe is het verder verlopen?

Stel bijvoorbeeld dat je vorig jaar al een advertentie hebt geplaatst. Dan is er al een overeenkomst. Deze overeenkomst wordt volgens de AV zonder opzegging stilzwijgend verlengd. Opzegging moet volgens die AV schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 4 maanden.

Het is toegestaan te eisen dat opzegging schriftelijk geschiedt. Wel wordt een opzegtermijn langer dan 3 maanden vermoed onredelijk bezwaarlijk te zijn (art 6:237 sub l BW). In het geval van een advertentie die in de papieren telefoongids gefrommeld moet worden kan ik me echter voorstellen dat De Telefoongids die 4 maanden kan rechtvaardigen (maar dan moeten ze daar wel een goed verhaal voor hebben).

Ik weet dus niet of dit de situatie is, maar ik kan me niet voorstellen dat dat telefoontje van De Telefoongids (waarin je "Nee" hebt gezegd) echt zomaar uit de lucht is komen vallen. Wat eraan vooraf is gegaan kan van belang zijn.

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het gaat dus over een advertentie geplaatst in De Telefoongids. Mini, kun je uitleggen hoe die advertentie tot stand is gekomen? Ik neem aan dat je ooit hebt aangegeven wat je in die advertentie zou willen zien staan? Hoe is het verder verlopen?

Stel bijvoorbeeld dat je vorig jaar al een advertentie hebt geplaatst. Dan is er al een overeenkomst.

Ik heb eerder slechts een basis (gratis) vermelding in de gids gehad. De medewerker van De Telefoongids noemde destijds alles op wat ik zou kùnnen laten vermelden, vetgedrukt, vermelding van de website en dergelijke. Ik heb duidelijk aangegeven daar géén belangstelling voor te hebben.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 2:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En je hebt daar zelf geen initiatief toe genomen? Dan kunnen ze inderdaad het dak op met dat incassobureau.

Wel vreemd hoor! Misschien moest die medewerker nog een target halen, of zoiets...

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En je hebt daar zelf geen initiatief toe genomen? Dan kunnen ze inderdaad het dak op met dat incassobureau.

Ja, da's een mooi extra argument om te gebruiken. Zij hebben het initiatief genomen... niet ik!
Hè, heerlijk, dit lucht echt op, de kans dat ze mij niets kunnen maken wordt met dit soort argumentatie gelukkig groter. Mijn dank is groot!

Vandaag heb ik nog telefonisch contact opgenomen met De Telefoongids, ergens in mijn achterhoofd had ik nog het vage idee (vanwege het absurde van de situatie) dat het een 'spooknota' zou kunnen zijn. Maar nee, het is ècht een nota van hen.

De medewerkster die ik sprak reageerde als volgt toen ik een poging deed om opheldering te krijgen: "Tja mevrouw IK was niet bij dat gesprek, dus u kunt wel zeggen dat u 'nee' zei, maar dat kunt u niet bewijzen".

Het bovenstaande laat wel zien dat ik er misschien nog behoorlijk wat gedoe mee ga krijgen...
Bovendien vertelde deze medewerkster ook nog dat het absoluut héél gebruikelijk is dat ze de advertentie doorzetten als er geen tegenreactie komt op de aankondiging van de advertentie die ze willen gaan plaatsen.

Kortom; ze bellen met de vraag of je een uitvoerige advertentie wenst, je zegt 'néé', ze sturen dan tòch een soort van specificatie en als je daar dan geen reactie op geeft... dikke pech!

Ik heb wel een nota gekregen en een herinnering, maar ging er van uit dat het niet klopte en deed er verder niets mee. Dit gebeurde allemaal in een periode dat mijn schoonvader erg ziek was en vervolgens overleed.
Ik hàd er dus misschien wel wat eerder in kunnen springen, maar door de omstandigheden heb ik niet gelijk gedaan en de gevolgen onderschat.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds