|
Auteur |
Bericht |
owkey
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 mrt 2011 22:03 Onderwerp: Onterechte huiszoeking bij pepperspray in auto? |
|
|
Kan er naar aanleiding van een busje pepperspray in je auto een huiszoeking worden gedaan?
Wat zijn geldige redenen voor een huiszoeking?
Wanneer een huiszoeking onterecht is, hoe kun je dit bewijzen en wat kun je voor schadevergoeding eisen?
Groeten |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 20 mrt 2011 14:26 Onderwerp: |
|
|
Op grond van art. 26 lid 1 Wet Wapens en munitie is het verboden om pepperspray voorhanden te hebben. Pepperspray is een categorie II wapen op grond van art 2 lid 1 onder 6 Wwm.
Omdat er een gevangenisstraf van 9 maanden cq geldboete van de 4e categorie als straf staat op het overtreden van art 26 lid 1 Wwm (zie art 55 Wwm) is dit een strafbaar feit (nb: redenering klopt strikt genomen niet helemaal, maar is voldoende voor hier).
Iemand is op grond van art 27 Sv een verdachte als een redelijk vermoeden is van een strafbaar feit. Als een agent in een auto een pepperspray busje ziet liggen, is de bestuurder verdacht van verboden wapenbezit en mag de agent de auto doorzoeken.
Of hij daarmee ook het huis mag doorzoeken, zou ik ook nog kunnen uitzoeken, maar daar heb ik nu even geen tijd voor. Moet iemand anders even doen  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 20 mrt 2011 16:31 Onderwerp: Re: Onterechte huiszoeking |
|
|
owkey schreef: | Wat zijn geldige redenen voor een huiszoeking? |
Is de huiszoeking verricht onder leiding van een officier van justitie, of onder leiding van een rechter-commissaris? Zie art. 97 Sv respectievelijk art. 110 Sv.
Het lijkt niet te gaan om een misdrijf als omschreven in art. 67 lid 1 Sv, dus het zou moeten gaan om een huiszoeking onder leiding van de rechter-commissaris.
Quote: | Wanneer een huiszoeking onterecht is, hoe kun je dit bewijzen en wat kun je voor schadevergoeding eisen? |
Over hoe je dat zou kunnen bewijzen moet je zelf bedenken. Je kunt maximaal de daadwerkelijk geleden financiële schade vorderen, dus schade aan je deur, opengesneden spullen, etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 20 mrt 2011 17:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 49 Wet wapens munitie
De bij of krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering aangewezen ambtenaren kunnen te allen tijde op plaatsen waar zij redelijkerwijs kunnen vermoeden dat wapens of munitie aanwezig zijn, ter inbeslagneming doorzoeking doen. |
Omdat het een woning betreft zal er een machtiging door de Rechter Commissaris zijn afgegeven.
Maar onrechtmatig is het dus niet.
U had wapens in uw auto, dus het redelijke vermoeden dat er ook wapens in uw woning liggen is aanwezig. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 20 mrt 2011 18:33 Onderwerp: |
|
|
Maar het enkele feit dat er pepperspray in een auto ligt, doet niet direct (redelijk) vermoeden dat er wapens in een woning liggen.
Alhoewel de pliesie dat graag zou willen natuurlijk.
Die redenering gaat dus niet op. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 20 mrt 2011 19:11 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk vond de RC dit wel, anders had hij/zij de machtiging niet afgegeven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 20 mrt 2011 22:35 Onderwerp: |
|
|
Aan art. 49 Wwm had ik inderdaad niet gedacht. De machtiging wordt overigens door de OvJ verstrekt, zie art. 3 lid 1 Awbi.
Dat iemand pepperspray bij zich heeft lijkt mij voldoende voor een redelijk vermoeden dat hij ook thuis pepperspray of soortgelijke zaken heeft liggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 21 mrt 2011 0:36 Onderwerp: |
|
|
owkey schreef: | Wat voor uitspraken zijn hier in andere, liefst recente zaken over gedaan? |
Denk je echt dat je hier nog een antwoord gaat krijgen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
owkey
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 mrt 2011 0:40 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Is de huiszoeking verricht onder leiding van een officier van justitie, of onder leiding van een rechter-commissaris? Zie art. 97 Sv respectievelijk art. 110 Sv.
Het lijkt niet te gaan om een misdrijf als omschreven in art. 67 lid 1 Sv, dus het zou moeten gaan om een huiszoeking onder leiding van de rechter-commissaris.
|
Dat is niet het geval geloof ik, het gaat om een huiszoeking van een officier van justitie en ik heb ook nooit een bevel of wat dan ook gezien. Men heeft zich toegang tot mijn woning verschaft en de huiszoeking is in mijn afwezigheid gedaan
Wanneer een huiszoeking onterecht is, hoe kun je dit bewijzen en wat kun je voor schadevergoeding eisen?
Quote: | Over hoe je dat zou kunnen bewijzen moet je zelf bedenken. Je kunt maximaal de daadwerkelijk geleden financiële schade vorderen, dus schade aan je deur, opengesneden spullen, etc. |
Fijn dat ik dit weet, bedankt. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 mrt 2011 10:25 Onderwerp: |
|
|
Juridische gezien mag het. Op grond van 49 WWM is de opsporingsambtenaar bevoegd tot een doorzoeking. Dit is een verdergaande bevoegdheid dan het wetboek van strafvordering biedt. De (hulp) officier geeft de machtiging af. De toetsing van een WWM doorzoeking vindt dus op een lager niveau plaatst dan de "normale" doorzoeking ter inbeslagname. Dit soort doorzoekingen vinden dagelijks in het land plaats. Niets bijzonders aan.
Of men in dit geval tot doorzoeking had mogen overgaan is natuurlijk zo niet te beoordelen. Dit zal afhangen van het feit of zij "redelijkerwijs konden vermoeden" (zie art. 49 WWM) dat in de woning wapens aanwezig waren. Dit vermoeden is m.i. al snel aanwezig door een opmerking, door antecedenten etc.
Dat Owkey niet thuis was doet niet ter zake. Als de politie denkt dat ergens wapens zijn gaan ze natuurlijk niet weg als de bewoner niet thuis is. Wel hoort men op grond van de Awbi een verslag van binnentreden achter te laten of later te verstrekken aan de bewoner. Dit is een summier verslag met enkele bijzonderheden zoals tijdstip doorzoeking, naam hulp-ovj, eventueel veroorzaakte schade etc.
Als een doorzoeking onterecht is zal dit in de regel leiden tot bewijsuitsluiting (stel dan men wat gevonden zou hebben) en vergoeding van de daadwerkelijk geleden schade. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 21 mrt 2011 20:31 Onderwerp: |
|
|
Het wordt steeds duidelijker dat het een zeer terechte huiszoeking was. |
|
|
|
 |
|