Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 mrt 2007 21:27 Onderwerp: Onterechte aanmaning: wie draagt de kosten? |
|
|
Hier een omschrijving van mijn probleem:
Mw. S is een buurvrouw van mijn moeder en zodoende weer een goede kennis van mij. Zij komt op een vrijdagmiddag in paniek bij mij langs; ze heeft een nogal dreigende brief geregen van een incassobureau en zij moet binnen 5 dagen (niet werkdagen) ruim € 1900,- betalen anders wordt er een rechtszaak tegen haar aangespannen. De betalingsachterstand zou zij bij haar zorgverzekeraar hebben.
Omdat ik een automatisering & consultancy bedrijf heb vraagt ze of ik raad weet. Ze heeft de brief pas vrijdagmiddag laat ontvangen.
Ik probeer als eerste het incassobureau te bellen maar daar wordt niet meer opgenomen, ook bij de zorgverzekeraar wordt niet meer opgenomen. De brief is donderdag verstuurd en wanneer er dus niet voor het eind van maandagmiddag betaald wordt zal de zaak in rechte aanhangig gemaakt worden. De brief vermeld een aantal bedragen waarvan ruim 350 aan incassokosten maar vermeld nergens waar het bedrag betrekking op heeft.
Het meest vreemde is nog dat S. pas twee maanden bij deze zorgverzekeraar zit (ze is onlangs overgestapt) en het is haar volslagen onduidelijk hoe zij in zo’n korte termijn zo’n hoge schuld zou moeten hebben opgebouwd.
Omdat het incassobureau het erg op de spits drijft en haar maar 5 dagen de tijd geeft om de zaak op te lossen probeer ik intussen mijn advocaat te bereiken. Dat lukt ook niet omdat het weekend is.
Uiteindelijk heb ik een brief geschreven waarin ik aangeef dat er geen schuld is en het verzoek om voor de door hun gestelde termijn te reageren omdat S. anders een advocaat in de arm moet nemen vanwege de rechtszaak waarmee het incassobureau dreigt. In de brief heb ik ook aangegeven dat de kosten voor mijn bemiddeling 27,50 euro bedragen en dat ik hen deze, mocht hun claim onterecht blijken, in rekening zal brengen. Ook heb ik hen verzocht zo spoedig mogelijk te reageren om de kosten niet verder op te laten lopen. Deze brief heb ik persoonlijk naar hun kantoor gebracht en gevraagd om een ontvangstbewijs. Ook een brief met een kopie van deze brief naar de ziekenfondsverzekeraar gestuurd.
Inmiddels zijn we ruim een week verder en we horen nergens meer van. S. heeft wel van een maatschappelijke instelling, waarvan zij hulp ontvangt, begrepen dat deze instelling een bedrag moest betalen aan deze zorgverzekeraar. Mogelijk is dit het bedrag nog niet overgemaakt en is dit waar de dreigbrief over gaat maar dat is ons niet helemaal duidelijk.
Ook zit S. in een schuldsaneringtraject welke binnenkort beëindigd wordt aangezien alle schulden zijn afgelost en ik heb contact met hen opgenomen: zij geven aan dat S. absoluut geen schulden meer heeft en dat die brief van het incassobureau geen hout snijdt. We horen er nu ook niks meer van: niet van het incassobureau en niet van de zorgverzekeraar.
Het lijkt erop dat het incassobureau heeft ingezien dat ze een fout hebben gemaakt maar blijkbaar vinden ze het niet de moeite om ons hiervan op de hoogte te brengen.
Maar nu de uiteindelijke vraag: ik wil mijn kosten vergoed hebben. Kan ik de rekening gewoon naar het incassobureau sturen? Of moet ik eerst uitzoeken waar en door wie de fout gemaakt is?
En is het niet de plicht van een incassobureau om eerst na te gaan of de claim van hun opdrachtgever terecht is? Wat zijn eigenlijk de rechten en plichten van incassobureaus… misschien weet iemand waar ik dat kan vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet; Tilda |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 09 mrt 2007 10:58 Onderwerp: |
|
|
Vervelende situatie. Het zit als volgt:
-Natuurlijk kan je een rekening sturen naar het incassobureau. Deze zullen die rekening negeren of naar de prullenbak verwijzen. Vervolgens zullen ze je uitdagen om ermee naar de kantonrechter te stappen. Dat doe je niet voor € 27,50, waarschijnlijk en dat is waar ze op gokken.
-Voor incassobureaus is geen regulering. Niets meer dan de wetten die ook op jou van toepassing zijn. Daardoor zijn er nog wel eens uitwassen, incassobureau "Binnen Zonder Kloppen" zeg maar. Wel bestaat er een brancheorganisatie, maar daar is ongeveer anderhalve man en een paardekop (is dat niet tegenwoordig paardenkop?) lid van. Kijk eens op www.nvio.nl daar vindt je misschien een ledenlijst. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 jun 2007 3:53 Onderwerp: |
|
|
Ik wil jullie nog even laten weten hoe de zaak is afgelopen. Eerst een rekening naar de opdrachtgever gestuurd, die is juridisch gezien nl. degene die de onjuiste claim indiende. Daarna nog een herinnering en een aanmaning waarbij weer eens extra kosten in rekening zijn gebracht. Ook heb ik in de laatste brief aangegeven mijn incassoburo in te zullen schakelen wanneer niet binnen de termijn word betaald.
Resultaat: enkele weken geleden is de factuur voldaan! Had ik eigenlijk zelf ook niet verwacht maar is natuurlijk niet meer dan billijk.
De aanhouder wint!
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|