|
Auteur |
Bericht |
Ardie
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 20 jan 2012 17:34 Onderwerp: Onterechte Incassoprocedure Waterschap |
|
|
Hi allemaal,
Vlak voor de kerst werd ik getrakteerd op een bezoek van een deurwaarder van het waterschap. Groot was mijn verbazing en vroeg hem in eerste instantie wat hij kwam doen. Ik had nog een rekening van het Waterschap openstaan zei hij, betreffende de belastingheffing van het Waterschap.
Mijn reactie was of er dan geen nota's meer uitgestuurd worden, waarmee je geattandeerd wordt op het feit dat je moet betalen. Deze zou ik gehad moeten hebben volgens de deurwaarder, echter - je raadt het vast al - ik heb uberhaupt nooit iets ontvangen van het waterschap.
Mijn probleem is concreet het volgende:
- Geen originele nota van de waterschapsbelasting ontvangen
- Geen betalingsherinnering
- Geen aanmaning
- Geen betekening dwangbevel
- Deurwaarder op de stoep
Natuurlijk beweert het waterschap/gemeente dat dit wel is gestuurd, maar ik (werkelijk) nooit iets ontvangen, anders had ik wel betaald.
Daarnaast ben ik hierdoor nooit in de gelegenheid gesteld om eventueel een aanvraag voor kwijtschelding in te dienen.
Conclusie:
Ik moest binnen 2 dagen ruim 300 euro betalen, wat ik gelijk dezelfde dag nog heb gedaan ten einde beslaglegging te voorkomen.
Na gebeld te hebben met de gemeente, vonden zij het een raar verhaal (mooi, ik ook) en raadden zij me aan bezwaar tegen de procedure aan te tekenen. Het gaat mij er namelijk niet om dát ik moet betalen (tenzij ik in aanmerking kom voor kwijtschelding), maar de wijze waarop het is gegaan klopt niet.
Vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke situatie? Kan ik met succes de incassokosten terugvorderen? Kan ik nog met terugwerkende kracht kwijtschelding aanvragen. En heeft het eventueel zin een gang naar de rechter te maken, wanneer het bezwaarschrift wordt afgewezen?
Alvast bedankt voor jullie input!
Vriendelijke groet,
Ardie |
|
|
|
 |
Senk
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 21:46 Onderwerp: |
|
|
Indien je alsnog in aanmerking wil komen voor kwijtschelding na betaling van de aanslag, dient dit binnen 3 maanden na betaling te gebeuren. Indien de aanslag wordt kwijtgescholden, zullen de extra kosten ook komen te vervallen. Deze krijg je dan ook terug.
Ik zou de kwijtscheldingaanvraag z.s.m. indienen, met een begeleidend schijven dat je de aanslag niet eerder hebt ontvangen, alsook de aanmaning etc. (herinneringen worden niet verstuurd). Zodat ze je niet zullen afwijzen op verwijtbaar gedrag, je hebt immers nooit eerder de aanslag ontvangen.
Wel raad ik je aan om in bezwaar te gaan tegen de extra kosten (voor het geval er geen (volledige) kwijtschelding wordt verleend). |
|
|
|
 |
Ardie
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 03 feb 2012 15:35 Onderwerp: |
|
|
Hi Senk, bedankt voor je reactie.
Ik had inmiddels al bezwaar aangetekend tegen de onterechte incassoprocedure en bijbehorende kosten, met het verzoek deze terug te storten op mijn rekening. Daarnaast had ik ook de kwijtschelding met terugwerkende kracht gevraagd, maar naar aanleiding van jouw verhaal heb ik via het digitale loket van het Waterschap ook de kwijtschelding aangevraagd, aangezien het nog geen 3 maanden geleden is dat ik heb betaald.
Ik wacht nu even af tot ik reacties terug heb!
Groet,
Ardash |
|
|
|
 |
|