|
Auteur |
Bericht |
DutchManticore
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 22 mrt 2013 18:51 Onderwerp: Onterecht ontvangen studiefinanciering terugbetalen |
|
|
Geachte forumbezoekers,
Onlangs werd mij de volgende casus voorgesteld:
De dochter van een vriend van mij is in Nijmegen gaan studeren, terwijl haar ouders liever hadden gezien dat zij in Utrecht (of dichtbij) zou gaan studeren zodat haar ouders haar in de gaten konden houden.
Om deze reden is zij ook nog niet op kamers gegaan. Nu blijkt echter, dat zij zich zonder medeweten van haar ouders bij een klasgenote heeft ingeschreven als uitwonend zodat zij toch een uitwonende studiebeurs kreeg.
DUO is hierachter gekomen, en vordert nu het geld terug plus de wettelijke rente.
Mijn vragen voor jullie zijn:
- Op basis van welk artikel is deze vordering gebaseerd? Gewoon onverschuldigde betaling hoor ik in mijn omgeving, maar dit lijkt mij niet correct.
- Is zij ook daadwerkelijk verplicht de wettelijke rente te betalen? Welk wetsartikel is dit dan?!
- Kan ik haar het beste adviseren om bij de rechter om matiging te vragen, of is er een andere mogelijkheid welke haar openstaat?
Alvast heel erg bedankt, ik heb gezegd vanavond weer te zullen kunnen vertellen, en ik wil graag nog even weten wat jullie ervan vinden! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 22 mrt 2013 20:09 Onderwerp: |
|
|
Op basis van de wet studiefinanciering, art 6 e.v.
Hierin staat trouwens ook dat ze nog een boete van 50% kan krijgen, in art 9. |
|
|
|
 |
DutchManticore
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 22 mrt 2013 21:06 Onderwerp: |
|
|
Ahaa.Ik ben al iets verder, maar als iemand zich nog geroepen voelt verder te elaboreren, dan heel erg graag! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 23 mrt 2013 16:41 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou een rechter matiging toewijzen? En welke rechtsingang wilt u daarvoor gebruiken? De studente heeft fraude gepleegd. Terugbetaling van de onterecht ontvangen gelden is wel het minste wat van haar verwacht kan worden. |
|
|
|
 |
|