|
Auteur |
Bericht |
WoutV
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 23
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 11:01 Onderwerp: Ontbinding van een overeenkomst: wederpartij ontbonden |
|
|
Naar aanleiding van een opgestelde overeenkomst heb ik een vraag.
In de overeenkomst staat namelijk dat de overeenkomst opgezegd kan worden, met inachtneming van 3 maanden, wanneer de wederpartij ontbonden is.
Dit artikel lijkt mij onnodig, de overeenkomst lijkt mij van rechtswege te eindigen wanneer een van de contractspartijen niet meer bestaat.
Daarnaast staat in de overeenkomst dat wanneer de wederpartij na ingebrekestelling gedurende 30 dagen de tekortkoming niet herstelt, dat dan de overeenkomst opzegbaar is met opzegtermijn van drie maanden.
Deze bepaling kan er toch gewoon uit? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 14:37 Onderwerp: Re: Ontbinding van een overeenkomst: wederpartij ontbonden |
|
|
WoutV schreef: | In de overeenkomst staat namelijk dat de overeenkomst opgezegd kan worden, met inachtneming van 3 maanden, wanneer de wederpartij ontbonden is.
Dit artikel lijkt mij onnodig, de overeenkomst lijkt mij van rechtswege te eindigen wanneer een van de contractspartijen niet meer bestaat. |
Maar wanneer bestaat één van de contractspartijen niet meer? Wie bepaalt dat? Ofwel met wat voor wederpartij heb je van doen? Misschien gaat de verplichting wel over op een eigenaar...
WoutV schreef: | Daarnaast staat in de overeenkomst dat wanneer de wederpartij na ingebrekestelling gedurende 30 dagen de tekortkoming niet herstelt, dat dan de overeenkomst opzegbaar is met opzegtermijn van drie maanden.
Deze bepaling kan er toch gewoon uit? |
Tenzij je de partij die in verzuim is geraakt wel erg veel rechten wilt geven, haal je deze bepaling het beste gewoon er uit. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 15:05 Onderwerp: |
|
|
V.w.b. dat laatste (de verzuimbepaling): dat ligt er aan welke partij jij bent........
V.w.b. het eerste: die zou ik wél schrappen. Inderdaad omdat je geen overeenkomst met een niet meer bestaande rechtspersoon/rechtsfiguur kunt hebben. En los daarvan: als de wederpartij ontbonden wordt, dan zou pas die opzegtermijn ingaan??? Hoe zou je in de komende 3 maanden dan de overeengekomen prestatie(s) nog moeten verrichten? En bij wie moet je dan opzeggen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 17:25 Onderwerp: |
|
|
En als de wederpartij een vof is en deze wordt ontbonden?
Dan blijven toch wel de vennoten aansprakelijk, ook als de vennootschap wordt ontbonden. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 20:33 Onderwerp: Re: Ontbinding van een overeenkomst: wederpartij ontbonden |
|
|
WoutV schreef: | Naar aanleiding van een opgestelde overeenkomst heb ik een vraag.
In de overeenkomst staat namelijk dat de overeenkomst opgezegd kan worden, met inachtneming van 3 maanden, wanneer de wederpartij ontbonden is.
Dit artikel lijkt mij onnodig, de overeenkomst lijkt mij van rechtswege te eindigen wanneer een van de contractspartijen niet meer bestaat.
|
En waar staat dat dan in de wet? Over het algemeen gaan rechten en verplichtingen over (denk aan overlijden of ontbinding van een VOF) of herleeft de rechtspersoon wanneer er toch nog verplichtingen blijken te bestaan. |
|
|
|
 |
|