|
Auteur |
Bericht |
Joss26
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 3
|
Geplaatst: za 09 jun 2007 21:46 Onderwerp: Ontbinding overeenkomst na veelvoudig defect product |
|
|
Ik schets hier de volgende situatie;
Op 28 Feb. 2006 heeft mijn broertje bij de BCC een mp3-muziekspeler (merk : Creative) gekocht voor 300 euro. Na ongeveer 6 maanden trad er een defect op waardoor de muziekdrager niet meer functioneerde. Aldus ging mijn broertje verhaal halen bij de winkel waar hij het gekocht had; er zat 1 immers jaar garantie op het product. De medewerker van de winkel vertelde hem dat hij hiervoor bij de fabricant moet zijn.
(Al is dit volgens mij wettelijk gezien onjuist; schade/defect binnen de garantieperiode moet bij de verkoper worden verhaald, niet bij de fabricant).
Vervolgens is de mp3-speler terug gestuurd naar de fabricant, geheel op kosten van de fabricant overgens. Na 3 weken was de mp3-speler gerepareerd en terug gestuurd.
Een maand later treedt het defect weer op, en wederom werd het apparaat weer terug gestuurd, en gerepareerd. Weer een maand later treedt het defect weer op, en wordt er (als coulance) een nieuwer, gebruikt model aangeboden. Dit aanbod is aanvaard.
Nu begon dit nieuwere model na 2 maanden ook een defect te vertonen, en vervolgens na een 2e reparatie weer, en nu vertoont het weer een defect.
Het liefst zou ik de koopovereenkomt ontbinden, het vertrouwen in het merk/product is inmiddels wel vergaan. Kan ik deze overeenkomst ontbinden bij de winkel (BBC) waar het gekocht is, gezien het feit dat alle reparaties mbt de garantie via de fabricant zijn verlopen en niet via de winkel? Kan de overeenkomst uberhaupt ontbonden worden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 09 jun 2007 22:07 Onderwerp: |
|
|
Aangezien BCC blijkbaar weigerde zelf tot vervanging of reparatie over te gaan, kun je m.i. gewoon ontbinden. Ik vrees alleen dat BCC jou zal proberen te vertellen hoe de wet volgens hen in elkaar zit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Joss26
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
Berichten: 3
|
Geplaatst: zo 10 jun 2007 19:12 Onderwerp: |
|
|
Als de verkoper verzuimt over te gaan tot herstel of vervanging kan de koop ontbonden inderdaad (art 7:22 bw uit mijn hoofd, kan er naast zitten). Echter, is dit ook van toepassing in deze casus? Het gekochte product is immers door de fabricant vervangen door een ander, nieuwer model.
Waarschijnlijk zullen ze mij vertellen hoe de wet volgens hen in elkaar steekt, toch wil ik graag de beste hand hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 10 jun 2007 19:26 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijk zal BCC het niet als zo'n verzuim willen zien. In ieder geval heeft de verkoper je naar de fabrikant gestuurd. Het lijkt me dat de verkoper dan verantwoordelijk blijft voor de goede nakoming van de koopovereenkomst... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|