Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 0:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinding aankoop piano - onduidelijkheid condities
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joepie joepie

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 0:15    Onderwerp: Ontbinding aankoop piano - onduidelijkheid condities Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Allen,

Recent in een officiele winkel een gebruikte piano voor mijn dochter gekocht (~2,500 Euro), inclusief mijn handtekening, maar via e-mail binnen 24 uur om schriftelijke bevestiging gevraagd van mijn begrip van de mondeling overeengekomen condities (omdat ik toen naast een simpel bonnetje niets mee naar huis heb gekregen).
- En jawel, ze worden niet bevestigd en nu hoeft het van mij (en mijn vrouw) niet meer.
- Ik heb aangeboden het flesje wijn terug te brengen, maar nu wil de zaak geld zien...

Achtergrond informatie:
Omdat mijn dochter van vijf pas net is begonnen met piano les, was het voor mij belangrijk dat de piano nu nog niet zo duur was (mijn vrouw vond een grotere/duurdere mooier, maar onze bankrekening niet). Dan klinkt een behoorlijk oude piano (Yamaha = waarde vast) met inruil garantie tegen volledige aankoop bedrag wel aantrekkelijk.
- Ik vertel de verkoper mijn verhaal en vraag naar de mogelijkheid tot terugkoop door winkel na een paar jaar (dus geen inruil), wat ook mogelijk is, maar hij kan de commerciele aspecten natuurlijk op dat moment niet toelichten (want dan weet ik zijn marges).
- De verkoper doet het bankje er gratis bij (dat doen ze waarschijnlijk wel vaker, maar is toch mooi meegenomen, zeker in combinatie met inruilen) en hij doet er nog wat meer vanaf (wat er bij inruilen jammer genoeg natuurlijk ook vanaf gaat). Dan hebben we een deal.

Het duurt een week voordat ik te horen krijg dat de inruilgarantie maar 1 jaar geldig is (via e-mail reactie op mijn eerste e-mail en onder tussen heb ik nog niks betaald en de op mijn initiatief levering uitgesteld). Ik geef aan dat mij dit verrast en dan krijg ik telefonisch te horen van een afschrijving van 10% per jaar, na het eerste jaar. Dan ben ik een beetje boos / teleurgesteld en stel ik de overeenkomst als ongedaan, ivm wijziging van condities.
- Vervolgens wordt er door hem indirect gesteld dat ik de verkoper als leugenaar heb bestempeld en gaat het van kwaad tot erger.

Nu heb ik hem (scherp maar in mijn ogen correct) gevraagd mij alle condities binnen een week schriftelijk te doen toekomen (die 10% heeft hij alleen verbaal aangegeven). Dan wil ik op basis van door mijn toedoen direct gemaakte kosten wel overwegen een vergoeding te betalen (waarbij ik heb aangegeven dat met specificatie van onkosten de kans op betaling door mij toe neemt).
- Hierop reageert hij dat ik geen eenzijdige condities mag stellen en hij mij graag in zijn winkel ontvangt.

Wat moet ik nu doen? Wat kan hij tegen mij ondernemen?
- Oh, het mogen duidelijk zijn dat ik zijn piano's niet meer hoef!!!

Groetjes,

Joep

PS: Indien gewenst kan ik de e-mail's met verwijdering van namen plaatsen en natuurlijk laat ik horen hoe het afloopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem bij dit soort zaken is niet zozeer de juridische theorie, maar wat je in de praktijk kunt bewijzen. Het is vaak het ene woord tegen het andere...

In jouw beleving heb je een aanbod van de verkoper aanvaard met een bepaalde terugkoopgarantie. De verkoper stelt dat hij een geheel ander aanbod heeft gedaan dat jij aanvaard hebt.

Jouw argument is dan dat er tussen wil en verklaring discrepantie bestaat, en dat er daarom geen overenekomst tot stand is gekomen. De verkoper zal dat betwisten en stellen dat er wel een overeenkomst tot stand is gekomen.

Vervolgens gaat het er om hoe goed je jouw stellingen kunt onderbouwen met bewijzen.

Ik denk niet dat het meerwaarde heeft om de e-mails hier t eplaatsen. De uiteindelijke toetsing of het bewijs is geleverd vindt namelijk niet plaats door de leden van dit forum, maar door de rechter.

Als jouw e-mails de inhoud hebben die jouw verhaal bewijzen, dan hoef je voorlopig niets te doen. Je hebt nog niets betaald en nog niets geleverd gekregen. De verkoper zal om zijn geld moeten komen, en dat zal hij niet zo snel doen...

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

double post

Laatst aangepast door joepie joepie op di 07 feb 2012 22:10, in totaal 1 keer bewerkt
joepie joepie

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Dennis,

Dank voor reactie.

Toch nog een paar vervolg vragen / opmerkingen, met name mbt:
Quote:
De uiteindelijke toetsing of het bewijs is geleverd vindt namelijk niet plaats door de leden van dit forum, maar door de rechter.

Als jouw e-mails de inhoud hebben die jouw verhaal bewijzen, dan hoef je voorlopig niets te doen. Je hebt nog niets betaald en nog niets geleverd gekregen. De verkoper zal om zijn geld moeten komen, en dat zal hij niet zo snel doen...

1. Met welk soort bewijzen belichten kan ik hem de gang naar de rechter nog onaantrekkelijker maken?
- Mijn begrip van zijn condities was anders en dat is door mijn vraag om bevesitiging binnen 24 uur (voor in mijn ogen enige reele kosten zijn gemaakt) duidelijk geworden. Vervolgens heeft hij mij de detail condities, ondanks mijn verzoek dit binnen een week te doen, nog steeds niet schrifetlijk doen toekomen. Hij nodigt me wel uit langs te komen (na vantevoren te bellen zodat hij er zelf is), maar daar zie ik het nut niet zo van in (extra verbaal bewijs heb ik zo weinig aan)

Moet hij condities op mijn verzoek binnen een bepaalde termijn doen toekomen?

Helpt het om de door hem onaagebroken fles wijn terug te brengen (dat heb ik aangeboden, maar daar reageert hij niet op)?

Wat als de piano gewoon weer te koop staat in de winkel (als ik onverwachts langs kom, kan hij het bordje verkocht er niet vanaf halen), mag/kan ik dat als bewijs tegen hem gebruiken?

2. En wat zou een maximale (/eerlijke) vergoeding zijn in geval van ontbinding door mij (dus dat hij in zijn recht wordt gesteld, maar ik zijn piano toch niet meer hoef)?

Ik heb hem trouwens ook gewoon gevraagd een bedrag te noemen, maar dat doet hij niet. Staat daar een termijn op? Ik wil geen bom in lucht laten hangen, als je begrijpt wat ik bedoel...

3. Of is niet reageren de beste weg? Maar wat te doen als hij aanmaningen gaat sturen?
- Het verhaal met naam en al op een piano forum zetten zal hem bang maken, maar gewoon vergeten en vergeven is in mijn ogen beter voor ons allen.

Groetjes,

Joep
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds