|
Auteur |
Bericht |
kevamer
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 07 feb 2008 23:15 Onderwerp: Ontbinden voorlopig koopcontract |
|
|
Ik heb een voorlopig koopcontract op een woning. Nu blijkt 8 dagen na de ondertekening (en daarmee 5 dagen na de bedenktijd) dat er op minder dan 1 kilometer een windmolenpark gebouwd gaat worden.
De plaats waar gebouwd gaat worden ligt in de naaste gemeente. De makelaar geeft aan dat hij van deze plannen niets wist, alhoewel er in 2006 reeds een hoorzitting geweest bijkt te zijn. De makelaars werkt regionaal en zeker in de regio waar de molens gebouwd gaan worden. Ook de verkopers hebben dit feit niet gemeld.
De geluidsoverlast van windmolens is een risico welke ik onze drie slechtziende kinderen niet kan aandoen. Door hun slechtziendheid zijn ze gevoeliger voor geluid dan een 'normaal' mens.
De vraag is of en hoe deze omstandigheden redenen zijn de koopovereenkomst ontbonden te krijgen?
Met vriendelijke groet
kevamer |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 08 feb 2008 0:04 Onderwerp: |
|
|
Ook als de makelaar het wist, betwijfel ik dat hij van die bouwplannen op 1 kilometer afstand melding had moeten maken. Het is anders als jij daar voldoende gericht naar hebt gevraagd.
Aangenomen dat je dat niet hebt gedaan, zal een beroep op dwaling (art. 6:228 BW) m.i. niet slagen.
Andere mogelijkheden zie ik eigenlijk ook niet. Van (dreigende) wanprestatie of non-conformiteit is m.i. geen sprake. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: vr 08 feb 2008 7:51 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ook als de makelaar het wist, betwijfel ik dat hij van die bouwplannen op 1 kilometer afstand melding had moeten maken. Het is anders als jij daar voldoende gericht naar hebt gevraagd. |
Dat hangt er mijns inziens wel vanaf. Het gaat blijkbaar om landelijk gebied (in de stad worden geen windmolens gebouwd) dus het is goed mogelijk (afhankelijk van de precieze situatie) dat de molens een flinke aantasting zullen vormen van het vrije uitzicht en eventueel bijbehorende waarde van de woning. Nu is dat vrije uitzicht in jouw situatie misschien minder van belang maar op zichzelf voldoende reden voor de makelaar om de bouwplannen aan je te melden. |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 08 feb 2008 9:26 Onderwerp: |
|
|
De verkoper heeft een zware meldingsplicht, maar de koper heeft ook een zware onderzoeksplicht en het lijkt me dus heel goed mogelijk dat bij een eventueel geschil de verkopende partij zich hierop zal beroepen. De kopende partij had immers onderzoek kunnen doen naar de bestemmingsplannen van de gemeente...... |
|
|
|
 |
|