|
Auteur |
Bericht |
Marvii
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 13:29 Onderwerp: Ontbinden koopovereenkomst voor auto particulier |
|
|
Beste forumleden,
Hopelijk kan jullie kennis mij verder helpen. Het verhaal:
Maandag jl. (24-10-11) ben ik bij een particulier wezen kijken naar een auto. Mooie auto, niets op aan te merken. De auto was ingevoerd, en (zoals aangegeven op de advertentie) 164000 km op de teller. Dit is een reeele km stand voor een auto van 10 jaar oud, en daar ter plaatse klopt dit ook redelijk.
Na mijn bezoek had ik gehoord dat de auto via de dealer gecontroleerd kon worden en zo de geschiedenis kon bekijken. Zo gehoord, zo gedaan. En toen kwam de aap uit de mouw. De auto was in 2007 ingevoerd(hier was ik van op de hoogte) maar met een km stand van 279.000 km op de teller.
Nadat ik dit hoorde dat de km teller was teruggedraait, wilde ik van de koop afzien. Ik had een koopovereenkomst opgesteld, met daarbij wat ontbindende voorwaarden. Ook dat als de auto in de tussenliggende tijd schade verkijgt welke op dit moment niet aanwezig is waaronder blik, motorschade en of andere gebreken welke tijdens de koop niet zichtbaar of hoorbaar waren.
Dan kan ik op grond daarvan toch gewoon het koopcontract ontbinden. We hebben er beide voor getekend.
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groeten,
Marvi Jansen |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 14:10 Onderwerp: |
|
|
Ja, inderdaad. Dus ik sta dan toch gewoon in mijn recht om de koop te ontbinden?
MVG Marvi Jansen |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 14:15 Onderwerp: |
|
|
Het hangt van de exacte omstandigheden af, maar in principe moet je de verkoper eerst de kans geven om het gebrek te herstellen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een gedeeltelijke restitutie (omdat een auto met meer km op de teller natuurlijk minder waard is), maar ook op een andere manier (dat is niet wettelijk vastgelegd). Hiervoor moet je de verkoper een redelijke termijn geven (meer info in de link die ik gaf). Pas daarna kan je de koop ontbinden. |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 14:43 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Het hangt van de exacte omstandigheden af, maar in principe moet je de verkoper eerst de kans geven om het gebrek te herstellen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een gedeeltelijke restitutie (omdat een auto met meer km op de teller natuurlijk minder waard is), maar ook op een andere manier (dat is niet wettelijk vastgelegd). Hiervoor moet je de verkoper een redelijke termijn geven (meer info in de link die ik gaf). Pas daarna kan je de koop ontbinden. |
Hij doet er niet de helft af oid. Hij vind dat ik de auto gewoon af moet nemen. Als ontbindende voorwaarde had ik ook nog dat ik de koop voor as zondag 6 november voldaan moet worden, en dat hij anders vervalt. Dut omdat ik nog geld moet krijgen van de verzekering nav mijn auto die Totallos is gereden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 15:38 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat je de koop op grond van dwaling kunt ontbinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 15:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het lijkt me dat je de koop op grond van dwaling kunt ontbinden. |
En dat baseer je dan op de kilometerstand? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 15:46 Onderwerp: |
|
|
Marvii schreef: | bona fides schreef: | Het lijkt me dat je de koop op grond van dwaling kunt ontbinden. |
Ja. Tenzij voor jou heel duidelijk had moeten zijn dat de kilometerstand onjuist was, mocht je afgaan op wat de kilometerteller aangaf. Had je de ware kilometerstand geweten, dan zou je de koop niet onder deze voorwaarden zijn aangegaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 16:00 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Marvii schreef: | bona fides schreef: | Het lijkt me dat je de koop op grond van dwaling kunt ontbinden. |
Ja. Tenzij voor jou heel duidelijk had moeten zijn dat de kilometerstand onjuist was, mocht je afgaan op wat de kilometerteller aangaf. Had je de ware kilometerstand geweten, dan zou je de koop niet onder deze voorwaarden zijn aangegaan. |
Nee het is een heel geloofwaardige kilometerstand. 165000 km voor en auto van 10 jaar oud. Maarja na onderzoek van de dealer kwam ik achter hele andere resultaten. Het is me niet verteld, anders had ik deze koop nooit aangegaan! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 16:14 Onderwerp: |
|
|
Dit is geen consumentenkoop, maar verkoop tussen particulieren onderling waarbij de verkoper niet handelt in uitoefening van beroep of bedrijf. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 16:18 Onderwerp: |
|
|
Op zichzelf kun je stellen dat dwaling een grond zou kunnen zijn, echter dan moet de verkoper niet ook gedwaald hebben en moet de dwaling ook niet voor rekening en risico van de koper zijn gekomen. Je kunt tegenwoordig met een enkel SMSje de NAP raadplegen om te kijken of een km-stand reëel is, dit is zo laagdrempelig dat dit van een koper mag worden verwacht wat betreft de onderzoeksplicht.
Verder is het algemeen bekend dat geïmporteerde auto's door onrespectabele zakenlieden vaak vóór ze op NL kenteken worden gezet nog even worden teruggedraaid. Dit valt niet te controleren, anders dan kijken naar de staat van onderhoud, de boekjes, uitlezen van de boordcomputer en ook de overige feiten in geheel bezien.
Zo gemakkelijk als je het graag zou zien is het dus zeker niet, maar het valt natuurlijk wel te proberen. Uiteindelijk wint niet degene die juridisch in zijn gelijk staat, maar die die de ander weet te overtuigen met de beste argumenten dat het in zijn belang is zijn mening over te nemen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 16:28 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Op zichzelf kun je stellen dat dwaling een grond zou kunnen zijn, echter dan moet de verkoper niet ook gedwaald hebben en moet de dwaling ook niet voor rekening en risico van de koper zijn gekomen. Je kunt tegenwoordig met een enkel SMSje de NAP raadplegen om te kijken of een km-stand reëel is, dit is zo laagdrempelig dat dit van een koper mag worden verwacht wat betreft de onderzoeksplicht.
Verder is het algemeen bekend dat geïmporteerde auto's door onrespectabele zakenlieden vaak vóór ze op NL kenteken worden gezet nog even worden teruggedraaid. Dit valt niet te controleren, anders dan kijken naar de staat van onderhoud, de boekjes, uitlezen van de boordcomputer en ook de overige feiten in geheel bezien.
Zo gemakkelijk als je het graag zou zien is het dus zeker niet, maar het valt natuurlijk wel te proberen. Uiteindelijk wint niet degene die juridisch in zijn gelijk staat, maar die die de ander weet te overtuigen met de beste argumenten dat het in zijn belang is zijn mening over te nemen. |
Ja tuurlijk is de NAP makkelijk te controleren. Dat is ook zo gedaan. Maar NAP zou je waarschijnlijk ook gewoon krijgen wat de km stand vanaf dat hij in nederland is klopt ook gewoon. Alleen voor die tijd in het buitenland word bij NAP niet gecheckt. En er zullen weinig mensen zijn die het chassisnummer bij de dealer laten controleren.
Het geld van mijn verzekering is er zowieso ook nog niet, en als ik dat ook niet heb voor zondag 6 november 2011 word de koop zowieso al ontbonden. Maar ik wil graag wat info inwinnen, want de verkoper gaat deze situatie uit laten zoeken zei hij, en vertelde me dat ik er niet zo vanaf kon komen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 16:30 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Je kunt tegenwoordig met een enkel SMSje de NAP raadplegen om te kijken of een km-stand reëel is, dit is zo laagdrempelig dat dit van een koper mag worden verwacht wat betreft de onderzoeksplicht. |
Nou, dan kan net zo goed (nee: nog veel beter) van de verkoper worden verwacht dat hij duidelijkheid verschaft omtrent de juistheid van de kilometerstand. Hetzelfde geldt voor de andere algemeenheden waarmee je komt: als de koper had moeten twijfelen, dan toch zeker de verkoper. Overigens was de kilometerstand bij invoer juist wel correct (naar we mogen aannemen).
Een koper mag gewoon uitgaan van de kilometerstand, tenzij hem keihard wordt verteld dat die kilometerstand niet betrouwbaar is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 16:39 Onderwerp: |
|
|
Marvii schreef: | Maar ik wil graag wat info inwinnen, want de verkoper gaat deze situatie uit laten zoeken zei hij, en vertelde me dat ik er niet zo vanaf kon komen. |
Wat een bluf. De verkoper probeert knollen voor citroenen te verkopen en doet nu huilie huilie omdat het niet lukt? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marvii
|
Geplaatst: za 29 okt 2011 17:04 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Marvii schreef: | Maar ik wil graag wat info inwinnen, want de verkoper gaat deze situatie uit laten zoeken zei hij, en vertelde me dat ik er niet zo vanaf kon komen. |
Wat een bluf. De verkoper probeert knollen voor citroenen te verkopen en doet nu huilie huilie omdat het niet lukt? |
Zo lijkt het inderdaad. En daarom heb ik maar even aan de bel getrokken voordat ik zometeen een heel proces aan me broek heb hangen. Daarom wil ik even zwart op wit hebben dat ik hier gewoon onderuit kan. |
|
|
|
 |
|